The teacher asks the students to prepare for the class and revise the definition of point symmetrypoint symmetrypoint symmetry and the ways to construct points symmetric about a pointpointpoint.
The ImageimageImage of the line segment, the polygonpolygonpolygon and the circlecirclecircle in point symmetrypoint symmetrypoint symmetry.
Students work individually using computers. Their task is to find the imageimageimage of the line segment, the polygon and the circlecirclecircle in point symmetrypoint symmetrypoint symmetry.
[Geogebra applet]
Students answer the following question.
- What is the imageimageimage of the line segment, the polygonpolygonpolygon and the circlecirclecircle in the point symmetrypoint symmetrypoint symmetry?
Task
Students draw a right‑angled triangleright‑angled triangleright‑angled triangle ABC whose cathetuses are |AC| = 5 cm and |BC| = 12 cm. Then they find the imageimageimage of the triangletriangletriangle in symmetry about pointpointpoint C. The obtained triangletriangletriangle creates a polygonpolygonpolygon with the triangletriangletriangle ABC. Students calculate the perimeter of this polygon.
The summary of the exercises is a discussion after which students should draw the following conclusions.
Students together think about the properties of the coordinates of the points of symmetry with respect to the origin of the coordinate system.
The drawing shows points on the coordinate system which are symmetric with respect to the origin of the coordinate system.
[Illustration 1]
By transforming any point A (x, y) in symmetry about the pointpointpoint (0, 0) we obtain point A’ (-x, -y).
Task
What will be the coordinates of a point symmetric to pointpointpoint A(3, -7) in symmetry about the origin of the coordinate system?
The teacher points out that examples of point symmetrypoint symmetrypoint symmetry can also be noticed in architecture, nature etc.
Task
Students decide if this is a figure in which you can notice point symmetrypoint symmetrypoint symmetry. If so, where is the point of symmetry of this figure?
We can also consider point symmetrypoint symmetrypoint symmetry on the coordinate system. The point of symmetry can be the origin of the coordinate system.
By transforming point A (x, y) in symmetry about the origin we obtain pointpointpoint A’ (-x, -y).
Examples of point symmetrypoint symmetrypoint symmetry can also be noticed in architecture, nature etc.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- punktu jest punkt, - odcinka jest odcinek tej samej długości, - koła jest koło o tym samym promieniu, - wielokąta jest wielokąt o tym samym kształcie, obwodzie i polu.
Można odczytywać współrzędne punktów symetrycznych na układzie współrzędnych. Środkiem symetrii może być wtedy początek układu współrzędnych. (Ilustracja 1 - pokazuje pary punktów zaznaczonych w układzie współrzędnych, które są symetryczne względem początku układu współrzędnych.)
mb0758175cd39020a_1528449000663_0
Symetria względem punktu II
mb0758175cd39020a_1528449084556_0
Drugi
mb0758175cd39020a_1528449076687_0
XV. Symetrie. Uczeń:
4) rozpoznaje figury środkowosymetryczne i wskazuje ich środki symetrii.
mb0758175cd39020a_1528449068082_0
45 minut
mb0758175cd39020a_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
mb0758175cd39020a_1528449552113_0
1. Konstruowanie figur symetrycznych względem punktu.
2. Dostrzeganie przykładów symetrii środkowej w architekturze, przyrodzie itp.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mb0758175cd39020a_1528450430307_0
Uczeń:
- konstruuje figury symetryczne względem punktu,
- dostrzega przykłady symetrii środkowej w architekturze, przyrodzie itp.
mb0758175cd39020a_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Uczenie się przez obserwację.
mb0758175cd39020a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mb0758175cd39020a_1528450127855_0
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowując się do lekcji przypomnieli sobie definicję symetrii środkowej oraz sposób konstrukcji punktów symetrycznych względem punktu.
mb0758175cd39020a_1528446435040_0
Polecenie
Obraz odcinka, wielokąta i okręgu w symetrii względem punktu.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
[Geogebra aplet]
Ich zadaniem jest znalezienie obrazu odcinka, wielokąta i okręgu w symetrii względem punktu.
Uczniowie odpowiadają na pytania.
- Co jest obrazem odcinka, wielokąta i okręgu w symetrii środkowej?
Polecenie
Uczniowie rysują trójkąt prostokątny ABC o przyprostokątnych |AC| = 5 cm i |BC| = 12 cm. Następnie znajdują obraz trójkąta ABC w symetrii względem punktu C. Powstały trójkąt wraz z trójkątem ABC utworzyły wielokąt. Uczniowie obliczają obwód powstałego wielokąta.
Podsumowaniem ćwiczeń jest dyskusja, w wyniku której uczniowie powinni wyciągnąć wnioski.
W symetrii środkowej obrazem:
- punktu jest punkt, - odcinka jest odcinek tej samej długości, - koła jest koło o tym samym promieniu, - wielokąta jest wielokąt o tym samym kształcie, obwodzie i polu.
Symetria środkowa w układzie współrzędnych.
Nauczyciel informuje, iż symetrię środkową można rozważać w układzie współrzędnych. Środkiem symetrii może być wtedy początek układu współrzędnych.
Polecenie
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, jakie mają własności współrzędne punktów symetrycznych względem początku układu współrzędnych.
Rysunek pokazuje punkty na układzie współrzędnych, które są symetryczne względem początku układu współrzędnych.
[Ilustracja 1]
Przekształcając dowolny punkt A(x, y) w symetrii względem punktu (0, 0) otrzymujemy punkt A'(-x, -y).
Polecenie
Jakie będą współrzędne punktu symetrycznego do punktu A(3, -7) w symetrii względem początku układu współrzędnych?
Nauczyciel zwraca uwagę, że przykłady symetrii spotykamy również w architekturze, przyrodzie itp.
Polecenie
[Ilustracja 2]
Uczniowie wspólnie zastanawiają się, czy jest to figura środkowosymetryczna.
Jeśli tak, to gdzie znajduje się środek symetrii tej figury?
mb0758175cd39020a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
W symetrii środkowej obrazem:
- punktu jest punkt, - odcinka jest odcinek tej samej długości, - koła jest koło o tym samym promieniu, - wielokąta jest wielokąt o tym samym kształcie, obwodzie i polu.
Można rozważać symetrię środkową w układzie współrzędnych. Środkiem symetrii może być wtedy początek układu współrzędnych.
Przekształcając punkt A(x, y) w symetrii względem początku układu współrzędnych otrzymujemy punkt A'(-x, -y).
Przykłady symetrii środkowej spotykamy również w architekturze, przyrodzie itp.