Students review what they know about the Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals. They can, for example, present posters prepared by themselves in the previous lesson.
Students work individually using computers. Their task is to do three tasks:
- matching Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals to the numbers written in the Arabic systemArabic systemArabic system,
- converting a Roman number to the Arabic number,
- converting an Arabic number to the Roman numeral.
[Geogebra applet]
Didactic game - task tables
The teacher arranges four students’ desks in four rows. He/ she divides students into four groups. The group can proceed to the next desk after the task has been properly completed. There is a bonus on the board - additional pluses for activity, for the group that reach their destination the fastest.
Task 1 Arrange the sticks as shown in the picture. Then, rearrange one stick, so that you get the true value.
1) X + I = X
2) III + II = IV
3) V - V = V
4) XI + VII = V
5) XX - VI = XVI
Task 2
Complete the table using Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals.
a
b
a + b
a - b
LXXVI
XLIV
MDCLXI
CCCXXXIII
MMCML
DCXXVIII
Task 3
Read the password by putting Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals from the smallest to the largest.
CM
LXI
XXXII
DC
L
XC
CX
SU
SYS
RZYM
PI
SKI
TEM
ZA
Task 4 The grid below is a Sudoku with Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals. Your task is to fill the blank spaces in a way that every single row, each column and each distinguished rectangle has exactly one Roman numeral. Use the numbers presented in the table.
Use the following Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals
1000
500
100
50
10
5
M
D
C
L
X
V
[SUDOKU]
The teacher summarizes and evaluates students’ work. Students who finished the task first receive excellent grades for activity.
An extras task: In a magic square, the sum of the numbers written along each diagonal, each column and each row is the same. Numbers cannot be repeated.
Complete the figure with Roman numeralsRoman numeralsRoman numerals to represent the magic square.
Przed większą liczbą może być tylko jeden znak oznaczający mniejszą liczbę.
maa343f5f91e73b30_1528449000663_0
Doskonalenie umiejętności zapisywania i odczytywania liczb w systemie rzymskim
maa343f5f91e73b30_1528449084556_0
drugi
maa343f5f91e73b30_1528449076687_0
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
5) liczby w zakresie do 3 000 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemie dziesiątkowym, a zapisane w systemie dziesiątkowym przedstawia w systemie rzymskim.
maa343f5f91e73b30_1528449068082_0
45 minut
maa343f5f91e73b30_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
maa343f5f91e73b30_1528449552113_0
1. Przedstawianie w systemie dziesiątkowym liczb zapisanych w systemie rzymskim –doskonalenie umiejętności.
2. Przedstawianie w systemie rzymskim liczb zapisanych w systemie dziesiątkowym –doskonalenie umiejętności.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
maa343f5f91e73b30_1528450430307_0
Uczeń:
- doskonali umiejętności przedstawiania w systemie dziesiątkowym liczb zapisanych w systemie rzymskim,
- doskonali umiejętności przedstawiania w systemie rzymskim liczb zapisanych w systemie dziesiątkowym.
maa343f5f91e73b30_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
maa343f5f91e73b30_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
maa343f5f91e73b30_1528450135461_0
maa343f5f91e73b30_1528450127855_0
Uczniowie przypominają informacje dotyczące rzymskiego sposobu zapisu liczb. Mogą np. oglądać plakaty przygotowane przez siebie na poprzedniej lekcji.
maa343f5f91e73b30_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest wykonanie trzech ćwiczeń :
- dopasowanie właściwych tabliczek z cyframi rzymskimi do liczb zapisanych w systemie arabskim;
- przedstawienie w systemie rzymskim liczby zapisanej w systemie dziesiątkowym;
- przedstawienie w systemie dziesiątkowym liczby zapisanej w systemie rzymskim.
[Geogebra applet 1]
Gra dydaktyczna – stoliki zadaniowe
Nauczyciel ustawia ławki po cztery w czerech rzędach. Dzieli uczniów na cztery grupy, które zajmują miejsce przy stanowiskach najdalej od tablicy. Grupa może przejść do kolejnego stanowiska po prawidłowym wykonaniu zadania. Na tablicy znajduje się bonus – dodatkowe plusy z aktywności, dla grupy, która najszybciej dotrze do celu.
Polecenie 1 Ułóż patyczki tak, jak na rysunku. Następnie przełóż jeden dowolny patyczek, tak, aby uzyskać równość prawdziwą.
1. X + I = X
2. III + II = IV
3. V – V = V
4. XI + VII = V
5. XX – VI = XVI
Polecenie 2
Uzupełnijcie tabelkę używając znaków rzymskich.
a
b
a + b
a - b
LXXVI
XLIV
MDCLXI
CCCXXXIII
MMCML
DCXXVIII
Polecenie 3
Odczytaj hasło układając liczby rzymskie od najmniejszej do największej.
CM
LXI
XXXII
DC
L
XC
CX
SU
SYS
RZYM
PI
SKI
TEM
ZA
Polecenie 4 To sudoku z rzymskimi znakami. Twoim zadaniem jest uzupełnienie pustych miejsc tak, aby w każdym rzędzie, każdej kolumnie i każdym wyróżnionym prostokącie znalazł się dokładnie jeden znak rzymski. Skorzystaj z liczb zapisanych w diagramie.
Użyj następujących znaków rzymskich
1000
500
100
50
10
5
M
D
C
L
X
V
[Sudoku]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup. Uczniowie z grupy, która prawidłowo rozwiązała zadania w najkrótszym czasie, otrzymują oceny z aktywności.
[Magiczny kawdrat]
maa343f5f91e73b30_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków: I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
- Do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M.
- Nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
- Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej lub są równe, to odpowiadające tym symbolom wartości dodajemy.
- Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą.
- Przed większą liczbą może być tylko jeden znak oznaczający mniejszą liczbę.
Roman numerals1
Roman numerals
liczby rzymskie - do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków:
I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000
zasady zapisywania liczb w systemie rzymskim - do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M, nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
RqHjR1KqBemnc1
wymowa w języku angielskim: rules for presenting Roman numbers
wymowa w języku angielskim: rules for presenting Roman numbers