Scenariusz
Temat
Doskonalenie umiejętności zapisywania i odczytywania liczb w systemie rzymskim
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
I. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym. Uczeń:
5) liczby w zakresie do 3 000 zapisane w systemie rzymskim przedstawia w systemie dziesiątkowym, a zapisane w systemie dziesiątkowym przedstawia w systemie rzymskim.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Przedstawianie w systemie dziesiątkowym liczb zapisanych w systemie rzymskim –doskonalenie umiejętności.
2. Przedstawianie w systemie rzymskim liczb zapisanych w systemie dziesiątkowym –doskonalenie umiejętności.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- doskonali umiejętności przedstawiania w systemie dziesiątkowym liczb zapisanych w systemie rzymskim,
- doskonali umiejętności przedstawiania w systemie rzymskim liczb zapisanych w systemie dziesiątkowym.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają informacje dotyczące rzymskiego sposobu zapisu liczb. Mogą np. oglądać plakaty przygotowane przez siebie na poprzedniej lekcji.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest wykonanie trzech ćwiczeń :
- dopasowanie właściwych tabliczek z cyframi rzymskimi do liczb zapisanych w systemie arabskim;
- przedstawienie w systemie rzymskim liczby zapisanej w systemie dziesiątkowym;
- przedstawienie w systemie dziesiątkowym liczby zapisanej w systemie rzymskim.
[Geogebra applet 1]
[Galeria]
Gra dydaktyczna – stoliki zadaniowe
Nauczyciel ustawia ławki po cztery w czerech rzędach. Dzieli uczniów na cztery grupy, które zajmują miejsce przy stanowiskach najdalej od tablicy. Grupa może przejść do kolejnego stanowiska po prawidłowym wykonaniu zadania. Na tablicy znajduje się bonus – dodatkowe plusy z aktywności, dla grupy, która najszybciej dotrze do celu.
Polecenie 1
Ułóż patyczki tak, jak na rysunku. Następnie przełóż jeden dowolny patyczek, tak, aby uzyskać równość prawdziwą.
1. X + I = X
2. III + II = IV
3. V – V = V
4. XI + VII = V
5. XX – VI = XVI
Polecenie 2
a | b | a + b | a - b |
LXXVI | XLIV | ||
MDCLXI | CCCXXXIII | ||
MMCML | DCXXVIII |
Polecenie 3
CM | LXI | XXXII | DC | L | XC | CX |
SU | SYS | RZYM | PI | SKI | TEM | ZA |
Polecenie 4
To sudoku z rzymskimi znakami. Twoim zadaniem jest uzupełnienie pustych miejsc tak, aby w każdym rzędzie, każdej kolumnie i każdym wyróżnionym prostokącie znalazł się dokładnie jeden znak rzymski. Skorzystaj z liczb zapisanych w diagramie.
1000 | 500 | 100 | 50 | 10 | 5 |
M | D | C | L | X | V |
[Sudoku]
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup. Uczniowie z grupy, która prawidłowo rozwiązała zadania w najkrótszym czasie, otrzymują oceny z aktywności.
[Ilustracja 1]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Do zapisywania liczb w systemie rzymskim używamy siedmiu znaków: I – 1, V – 5, X – 10, L – 50, C – 100, D – 500, M – 1000.
- Do zapisu liczby używamy co najwyżej trzech takich samych symboli spośród: I, X, C, M.
- Nie piszemy obok siebie dwóch takich samych symboli spośród: V, L, D.
- Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej lub są równe, to odpowiadające tym symbolom wartości dodajemy.
- Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą liczbę, występuje symbol oznaczający mniejszą liczbę, to od większej wartości odejmujemy mniejszą.
- Przed większą liczbą może być tylko jeden znak oznaczający mniejszą liczbę.