4) recognises and identifies: the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium,
5) is familiar with the most important properties of the square, the rectangle, the rhombus, the parallelogram and the trapezium; recognises the figures symmetrical about the axis and indicates the symmetry axes of figures.
Students work individually using their computers. They are going to change the position of the vertices of the polygon to make the particular quadrangle.
[Geogebra applet]
After completing the task the students answer the following questions: Is the square a parallelogram? Is the rectangle a square? Is the parallelogram a rhombus? Is it possible to draw a quadrangle which is not a trapezium?
Students should put the quadrangles they know into appropriate groups: for example the group of the parallelograms should include the square, the rhombus, the parallelogram.
Task The students work in pairs. Among the paper models one person chooses the rectangle, the other one the parallelogram.
They describe chosen quadrangle to each other.
After completing the task the student should notice the differences between the rectangle and the parallelogram: 1. The diagonals of the rectangle are equal, the diagonals of the parallelogram are of different length. 2. The angles of rectangle are equal and they are 90°, the opposite angles of parallelogram are equal.
In similar way the students indicate the similarities between the square and the rhombus.
They should notice that: 1. The sides of both figures are of the equal length. 2. The diagonals intersect at the right angle and divide into halves. 3. The sum of the interior angles is 360°.
Answer the following questions:m1dccc9b8e4806dc4_1527752256679_0Answer the following questions: 1. What can you say about the length of its sides? 2. What can you say about its angles? 3. How many diagonals does the deltoid have? 4. How many degrees are the angles between the diagonals? 5. What other properties do the diagonals have? 6. What figures is the quadrangle divided into by the diagonals?
Then, together they sum up the classes, drawing the conclusions to memorize: 1. The rectangle is a trapezium. 2. The square is a rhombus. 3. The rectangle is a trapezium.
Wytnij z papieru trójkąt równoramienny. Następnie wytnij drugi trójkąt równoramienny o takiej samej podstawie, ale innej długości ramion. Złóż trójkąty podstawami. Otrzymasz czworokąt w kształcie latawca. Taki czworokąt to deltoid.
Zaprojektuj na kartce A4 parkietaż, składający się z wybranych przez Ciebie czworokątów.
m1dccc9b8e4806dc4_1528449000663_0
Klasyfikacja czworokątów
m1dccc9b8e4806dc4_1528449084556_0
Drugi
m1dccc9b8e4806dc4_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii.
m1dccc9b8e4806dc4_1528449068082_0
45 minut
m1dccc9b8e4806dc4_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
m1dccc9b8e4806dc4_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i wskazywanie czworokątów
2. Określanie zależności między czworokątami.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1dccc9b8e4806dc4_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje i nazywa czworokąty: kwadrat, prostokąt, równoległobok, romb, trapez,
- określa zależności między czworokątami.
m1dccc9b8e4806dc4_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
m1dccc9b8e4806dc4_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca z całą klasą.
m1dccc9b8e4806dc4_1528450135461_0
m1dccc9b8e4806dc4_1528450127855_0
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W tym celu w domu przypominają sobie wiadomości na temat poznanych wcześniej czworokątów.
Mogą skorzystać z informacji zamieszczonych na stronach epodreczniki.pl.
Na lekcję zobowiązani są przynieś papierowe modele prostokątów, kwadratów, równoległoboków, rombów i trapezów.
m1dccc9b8e4806dc4_1528446435040_0
Geogebra Aplet
Polecenie 1
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmiana położenie wierzchołków danego wielokąta tak, aby utworzyć podany czworokąt.
Po wykonaniu zadania uczniowie odpowiadają na pytania: Czy kwadrat jest równoległobokiem? Czy prostokąt jest trapezem? Czy prostokąt jest kwadratem? Czy równoległobok jest rombem? Czy można narysować czworokąt, który nie jest trapezem?
Uczniowie powinni łączyć znane im czworokąty w grupy – np. do grupy równoległoboków zaliczać kwadrat, romb, równoległobok.
Polecenie 2 Uczniowie pracują w parach. Jedna osoba z pary wybiera prostokąt, spośród swoich modeli wyciętych z papieru, a druga równoległobok.
Każda osoba opisuje drugiej, własności swojego czworokąta.
Po wykonaniu tego zadania uczniowie powinni zauważyć różnice między prostokątem i równoległobokiem: 1. Przekątne w prostokącie są równe, a w równoległoboku różnej długości. 2. Kąty w prostokącie są równe i wynoszą po 90°, a w równoległoboku tylko kąty leżące naprzeciwko siebie są równe.
W podobny sposób, uczniowie wskazują
podobieństwa między kwadratem i rombem.
Powinni zauważyć, że: 1. Boki obu figur są równej długości. 2. Przekątne przecinają się pod kątem prostym i dzielą się na połowy. 3. Suma miar kątów wewnętrznych wynosi 360°.
Polecenie dla chętnych: Wytnij z papieru trójkąt równoramienny. Następnie wytnij drugi trójkąt równoramienny o takiej samej podstawie, ale innej długości ramion. Złóż trójkąty podstawami. Otrzymasz czworokąt w kształcie latawca. Taki czworokąt to deltoid.
Odpowiedz na pytania: 1. Co możesz powiedzieć o długościach jego boków? 2. Co możesz powiedzieć o jego katach? 3. Ile przekątnych ma deltoid? 4. Ile stopni mają katy między przekątnymi? 5. Jakie inne własności mają te przekątne? 6. Na jakie figury dzielą ten czworokąt przekątne?
m1dccc9b8e4806dc4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują wnioski do zapamiętania: 1. Prostokąt jest trapezem. 2. Kwadrat jest rombem. 3. Prostokąt jest trapezem. Itd.
Praca domowa Zaprojektuj na kartce A4 parkietaż, składający się z wybranych przez Ciebie czworokątów.
angles of the quadrangle1
angles of the quadrangle
kąty w czworokącie
R1dEp6P0NRE3L1
wymowa w języku angielskim: angles of the quadrangle
wymowa w języku angielskim: angles of the quadrangle