The teacher introduces the subject of the lesson - calculating the area of the circlearea of the circlearea of the circle of the given radiusradiusradius or diameterdiameterdiameter and calculating the radius or the diameter of a circle of the given area.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe the way of determining the approximate value of the area of the circle of the given radiusradiusradius.
[Geogebra applet]
Conclusion:
- The area of the circlearea of the circlearea of the circle whose radius is r is equal to the product of the number and the square of the radius.
Students analyse the example.
Example:
How many circles can be cut out of a red, square piece of paper, whose side is equal to 40 cm if the area of one circle is equal to cmIndeks górny 22?
First we need to calculate the radiusradiusradius of the circle.
Therefore the diameterdiameterdiameter of the circle:
Along one side of the square we can put circles.
On one piece there can be: circles.
Therefore, we can cut out circles from one piece of red paper.
Students work with the JIGSAW method.
The teacher divides students into 4 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task The diameterdiameterdiameter of the coin is equal to 4 cm. Calculate the surface area of the coin.
Task What is the area of a circle whose circumferencecircumferencecircumference is equal to
An extra task: There are two circles that are externally tangent to each other. The distance between their centres is equal to 12 cm. Calculate the areas of this circles if their radiuses are in 3:1 ratio to each other.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- The area of the circlearea of the circlearea of the circle whose radiusradiusradius is r is equal to the product of the number and the square of the radius.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Jak zmieni się pole koła, jeżeli jego średnicę zwiększymy dwukrotnie?
me549de09b28105c8_1528449000663_0
Pole koła
me549de09b28105c8_1528449084556_0
Drugi
me549de09b28105c8_1528449076687_0
XIV. Długość okręgu i pole koła. Uczeń:
3) oblicza pole koła o danym promieniu lub danej średnicy;
4) oblicza promień lub średnicę koła o danym polu koła.
me549de09b28105c8_1528449068082_0
45 minut
me549de09b28105c8_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
me549de09b28105c8_1528449552113_0
1. Obliczanie pola koła o danym promieniu lub danej średnicy.
2. Obliczanie promienia lub średnicy koła o danym polu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me549de09b28105c8_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza pole koła o danym promieniu lub danej średnicy,
- oblicza pole koła o danym promieniu lub danej średnicy.
me549de09b28105c8_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. JIGSAW.
me549de09b28105c8_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
me549de09b28105c8_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać pole koła o danym promieniu lub średnicy oraz obliczać promień lub średnicę koła o danym polu.
me549de09b28105c8_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwacja sposobu wyznaczenia przybliżonej wartości pola koła o danym promieniu.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
- Pole koła o promieniu r jest równe iloczynowi liczby i kwadratu jego promienia.
Uczniowie analizują przykład.
Przykład:
Ile kół można wyciąć z czerwonej, kwadratowej kartki papieru, o boku długości 40 cm, jeżeli pole jednego koła jest równe cmIndeks górny 22?
Najpierw należy obliczyć promień wycinanego koła.
Zatem średnica koła:
Wzdłuż jednego boku kwadratu można ułożyć kół.
Na kartce zmieści się więc kół.
Zatem z czerwonej kartki można wyciąć kół.
Uczniowie pracują metodą JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadania. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości. Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie Średnica monety jest równa 4 cm. Oblicz pole powierzchni rewersu tej monety.
Polecenie Ile wynosi pole koła o obwodzie
Polecenie Jak zmieni się pole koła, jeżeli jego średnicę zwiększymy dwukrotnie?
Polecenie W kwadrat wpisano koło i na tym samym kwadracie opisano koło. Oblicz stosunek pola koła opisanego na kwadracie do pola koła wpisanego w kwadrat.
Polecenie dla chętnych: Dane są dwa koła styczne zewnętrznie, których odległość środków jest równa 12 cm. Oblicz pola tych kół, jeżeli ich promienie pozostają w stosunku 3:1.
me549de09b28105c8_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Pole koła o promieniu r jest równe iloczynowi liczby i kwadratu jego promienia.