II. Programming and solving problems with the use of computer and other digital devices. Student:
3) using computer applications, prepares documents and presentations, also in the cloud, in order to solve problems and to create works from various fields (subjects); adapts the formatformatformat and appearance of the assignments to their content and purpose, while demonstrating the skills of:
d) creating a multimedia presentation using text, graphics, animation, sound and video, uses hyperlinks,
Before the lesson students get the assignment to find information about how hyperlinks work.
At the beginning of the lesson, students answer the following questions:
1. What is a hyperlink?
2. What is it for?
3. Have you encountered any hyperlinks except for websites?
HyperlinkshyperlinksHyperlinks commonly called links are usually associated with websites. However, they can also be used in other electronic documents (text, graphics, presentations, video, animations, PDF). A reference to another place in the document is created (by the hyperlink the user is moved to the point indicated in the document) or to another document (in this case another document is opened).
Most action buttons work with the use of hyperlinks.
The action buttonsaction buttonsaction buttons in the presentationpresentationpresentation are used to: - navigate the presentation, - launch another program located on the computer, - open a document located on the computer, - play a movie or sound, - switch to another presentation, - go to any website.
The predefined buttons can be found in the Shape gallery.
In the Action settings dialog box, select the action to be performed after clicking the button (clicking or hovering mouse pointer).
The most common action assigned to the button will be to define the hyperlink. (A separate lesson is devoted to the use of hyperlinkshyperlinkshyperlinks in presentationspresentationpresentations.)
[Illustration2]
Task 1
Prepare a presentation about endangered plants in your area. (Materials needed for the presentation can be prepared at home or found on the Internet during the lesson). Design the presentation control using action buttons.
After placing the action buttons on the slideslideslide, you can freely formatformatformat them: change the size, fill color, edge style and add effects to the button. (Students learned the way of formatting objects earlier in previous lessons).
Actions can be assigned not only to buttons, but also to other slide objects: texts, graphics, shapes, etc.
Task 2
In the previously prepared presentation, replace the standard action buttons with buttons created from the pictures. You can prepare the pictures yourself or search the Internet. Choose them so that they fit the layout of the presentation.
The buttons in the entire presentation should have the same size, identical style and consistent, even distances between them. The most convenient way to prepare them is to create a master copy on one slide and paste them in the group to other slides.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Na karcie ‘Wstawianie’ w grupie ‘Ilustracje’ kliknij wybierz ‘Kształty’, a następnie w obszarze ‘Przyciski akcji’ kliknij kształt przycisku, który chcesz dodać. Wskaż pozycję na slajdzie gdzie ma znaleźć się przycisk. W otwartym oknie dialogowym Ustawienia akcji wybierz akcję jaka ma być wykonana po wybraniu przycisku (kliknięciu bądź wskazaniu myszą).
m56855faa1d19272b_1528449000663_0
Przyciski akcji
m56855faa1d19272b_1528449084556_0
drugi
m56855faa1d19272b_1528449076687_0
Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
d) tworzenia prezentacji multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza,
m56855faa1d19272b_1528449068082_0
45 minut
m56855faa1d19272b_1528449523725_0
Tworzenie prezentacji multimedialnej.
m56855faa1d19272b_1528449552113_0
1. Tworzenie przycisków akcji.
2. Planowanie sposobu prezentacji za pomocą przycisków akcji.
m56855faa1d19272b_1528450430307_0
Uczeń:
- tworzy i formatuje przyciski akcji,
- przypisuje działanie do przycisku akcji.
m56855faa1d19272b_1528449534267_0
1. Odwrócona klasa.
2. Uczenie się przez obserwację.
m56855faa1d19272b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z cała klasą.
m56855faa1d19272b_1528450135461_0
m56855faa1d19272b_1528450127855_0
Uczniowie przed lekcją mają za zadanie znaleźć informację na temat działania hiperłączy.
Na początku lekcji uczniowie odpowiadają na pytania:
1) Co to jest hiperłącze?
2) Do czego służy?
3) Czy spotkaliście się z hiperłączami poza stronami internetowymi?
Hiperłącza popularnie nazywane linkami zazwyczaj kojarzone są głównie ze stronami internetowymi. Jednak można je również wykorzystywać w innych dokumentach elektronicznych (tekstowych, graficznych, prezentacjach, wideo, animacjach, PDF). Tworzone jest wówczas odwołanie do innego miejsca w dokumencie (użytkownik przenoszony jest do wskazanego przez hiperłącze punktu w dokumencie) lub do innego dokumentu (w tym przypadku następuje otwarcie innego dokumentu).
Działanie większości przycisków akcji oparte jest na wykorzystaniu hiperłączy.
m56855faa1d19272b_1528446435040_0
Przyciski akcji w prezentacji wykorzystywane są do:
- poruszania się po prezentacji,
- uruchomienia innego programu znajdującego się na komputerze,
- otworzeniu dokumentu znajdującego się na komputerze,
- odtworzenia filmu lub dźwięku,
- przejścia do innej prezentacji,
- przejściu do dowolnej strony internetowej.
Gotowe predefiniowane przyciski znajdują się w galerii kształtów.
[Grafika1]
Poruszanie się po prezentacji za pomocą przycisków umożliwia przejście do:
- poprzedniego slajdu,
- następnego slajdu,
- ostatniego slajdu,
- pierwszego slajdu,
- ostatnio wyświetlanego slajdu,
- slajdu o określonym numerze.
Tworzenie przycisków akcji.
[Rysunek1]
Na karcie ‘Wstawianie’ w grupie ‘Ilustracje’ kliknij wybierz ‘Kształty’, a następnie w obszarze ‘Przyciski akcji’ kliknij kształt przycisku, który chcesz dodać. Wskaż pozycję na slajdzie gdzie ma znaleźć się przycisk. W otwartym oknie dialogowym Ustawienia akcji wybierz akcję jaka ma być wykonana po wybraniu przycisku (kliknięciu bądź wskazaniu myszą).
Najpopularniejszą akcją przypisaną do przycisku będzie zdefiniowanie hiperłącza. (Stosowaniu w prezentacjach hiperłączy poświęcona jest oddzielna lekcja.)
[Rysunek2]
Polecenie 1
Przygotuj prezentację na temat roślin chronionych w Twojej okolicy. (Potrzebne materiały uczniowie mogą przygotować w domu lub odszukać podczas lekcji w Internecie). Zaprojektuj sterowanie prezentacją za pomocą przycisków akcji.
Formatowanie przycisków akcji.
Po umieszczeniu przycisków akcji na slajdzie można je swobodnie formatować: zmieniać wielkość, kolor wypełnienia, styl krawędzi oraz dodawać do przycisku efekty. (Sposób formatowania obiektów uczniowie poznali już wcześniej).
Akcje można przypisać nie tylko do przycisków, ale także do innych obiektów slajdu: tekstów, grafik, kształtów itd.
Polecenie 2
We wcześniej przygotowanej prezentacji zamień standardowe przyciski akcji na przyciski utworzone z obrazków. Obrazki możesz przygotować samodzielnie lub wyszukać w Internecie. Dobierz je tak, aby pasowały do szaty graficznej prezentacji.
m56855faa1d19272b_1528450119332_0
Przyciski w całej prezentacji powinny mieć jednakową wielkość, identyczny styl i równe odległości miedzy sobą. Najwygodniej jest przygotować je na dowolnym slajdzie i skopiować w grupie do pozostałych slajdów.