Scenariusz
Temat
Przyciski akcji
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
Klasy VII i VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
d) tworzenia prezentacji multimedialnej wykorzystując tekst, grafikę, animację, dźwięk i film, stosuje hiperłącza,
Czas
45 minut
Cel ogólny
Tworzenie prezentacji multimedialnej.
Cele szczegółowe
1. Tworzenie przycisków akcji.
2. Planowanie sposobu prezentacji za pomocą przycisków akcji.
Efekty uczenia
Uczeń:
- tworzy i formatuje przyciski akcji,
- przypisuje działanie do przycisku akcji.
Metody kształcenia
1. Odwrócona klasa.
2. Uczenie się przez obserwację.
Formy pracy
1 .Praca indywidualna.
2. Praca z cała klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przed lekcją mają za zadanie znaleźć informację na temat działania hiperłączy.
Na początku lekcji uczniowie odpowiadają na pytania:
1) Co to jest hiperłącze?
2) Do czego służy?
3) Czy spotkaliście się z hiperłączami poza stronami internetowymi?
Hiperłącza popularnie nazywane linkami zazwyczaj kojarzone są głównie ze stronami internetowymi. Jednak można je również wykorzystywać w innych dokumentach elektronicznych (tekstowych, graficznych, prezentacjach, wideo, animacjach, PDF). Tworzone jest wówczas odwołanie do innego miejsca w dokumencie (użytkownik przenoszony jest do wskazanego przez hiperłącze punktu w dokumencie) lub do innego dokumentu (w tym przypadku następuje otwarcie innego dokumentu).
Działanie większości przycisków akcji oparte jest na wykorzystaniu hiperłączy.
Realizacja lekcji
Przyciski akcji w prezentacji wykorzystywane są do:
- poruszania się po prezentacji,
- uruchomienia innego programu znajdującego się na komputerze,
- otworzeniu dokumentu znajdującego się na komputerze,
- odtworzenia filmu lub dźwięku,
- przejścia do innej prezentacji,
- przejściu do dowolnej strony internetowej.
Gotowe predefiniowane przyciski znajdują się w galerii kształtów.
[Grafika]
Poruszanie się po prezentacji za pomocą przycisków umożliwia przejście do:
- poprzedniego slajdu,
- następnego slajdu,
- ostatniego slajdu,
- pierwszego slajdu,
- ostatnio wyświetlanego slajdu,
- slajdu o określonym numerze.
Tworzenie przycisków akcji.
[Rysunek1]
Na karcie ‘Wstawianie’ w grupie ‘Ilustracje’ kliknij wybierz ‘Kształty’, a następnie w obszarze ‘Przyciski akcji’ kliknij kształt przycisku, który chcesz dodać. Wskaż pozycję na slajdzie gdzie ma znaleźć się przycisk. W otwartym oknie dialogowym Ustawienia akcji wybierz akcję jaka ma być wykonana po wybraniu przycisku (kliknięciu bądź wskazaniu myszą).
Najpopularniejszą akcją przypisaną do przycisku będzie zdefiniowanie hiperłącza. (Stosowaniu w prezentacjach hiperłączy poświęcona jest oddzielna lekcja.)
[Rysunek2]
Polecenie 1
Przygotuj prezentację na temat roślin chronionych w Twojej okolicy. (Potrzebne materiały uczniowie mogą przygotować w domu lub odszukać podczas lekcji w Internecie). Zaprojektuj sterowanie prezentacją za pomocą przycisków akcji.
Formatowanie przycisków akcji.
Po umieszczeniu przycisków akcji na slajdzie można je swobodnie formatować: zmieniać wielkość, kolor wypełnienia, styl krawędzi oraz dodawać do przycisku efekty. (Sposób formatowania obiektów uczniowie poznali już wcześniej).
Akcje można przypisać nie tylko do przycisków, ale także do innych obiektów slajdu: tekstów, grafik, kształtów itd.
Polecenie 2
We wcześniej przygotowanej prezentacji zamień standardowe przyciski akcji na przyciski utworzone z obrazków. Obrazki możesz przygotować samodzielnie lub wyszukać w Internecie. Dobierz je tak, aby pasowały do szaty graficznej prezentacji.
Podsumowanie lekcji
Przyciski w całej prezentacji powinny mieć jednakową wielkość, identyczny styl i równe odległości miedzy sobą. Najwygodniej jest przygotować je na dowolnym slajdzie i skopiować w grupie do pozostałych slajdów.