1) student performs operations (addition, subtraction, multiplication, division, exponentiation, square root, logarithm) in a set of real numbers;
2) student applies the properties of monotonicity of powerpower / exponentationpower, in particular properties: if x < y and a > 1, thus aIndeks górny xx < aIndeks górny yy, whereas if x < y and 0 < a , 1, thus aIndeks górny xx > aIndeks górny yy.
Performing calculations on real numbers, also using a calculator, applying the laws of mathematical operations in transforming algebraic expressions and using these skills to solve problems in real and theoretical contexts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to consolidate and systematize information about powers and the properties of operations on powersoperations on powersoperations on powers.
Task Analyse the material shown below and use your knowledge to solve the tasks.
3. Multiplication of powers with the same exponent:
4. Division of powers with the same exponent:
5. The powerpower / exponentationpower of the powerpower / exponentationpower:
Task Match in pairs.
27
4
1
Task Calculate the value of the expression.
a)
b)
c)
Task Students work in groups of 3 and solve the tasks.
A. Which number is greater?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
B. Express the following in the form of a powerpower / exponentationpower.
a)
b)
c)
Can these operations be always performed?
Students, working individually, analyse the material presented in Geogebar applet - presenting small and large numbers in exponential notationexponential notationexponential notation. They use the information learnt to solve the tasks.
Task Analyse the material presented in the applet. When can you use exponential notationexponential notationexponential notation? Formulate the appropriate conclusions.
- Podstawa potęgi i wykładnik nie mogą być jednocześnie zerami.
- Duże i małe liczby zapisujemy w notacji wykładniczej, tzn. w postaci iloczynu liczby zawartej między 1 i 10 przez potęgę liczby 10 o wykładniku całkowitym.
- Potęgowanie to działanie dwuargumentowe będące uogólnieniem wielokrotnego mnożenia elementu przez siebie. Potęgowany element nazywa się podstawą, zaś liczba mnożeń (zapisywana w indeksie górnym po prawej stronie podstawy) nosi nazwę wykładnika.
m63790a1bec7524ea_1528449000663_0
Działania na potęgach
m63790a1bec7524ea_1528449084556_0
Trzeci
m63790a1bec7524ea_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
2) stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności: jeśli x < y oraz a > 1, to aIndeks górny xx < aIndeks górny yy, zaś gdy x < y i 0 < a , 1, to aIndeks górny xx > aIndeks górny yy.
m63790a1bec7524ea_1528449068082_0
45 minut
m63790a1bec7524ea_1528449523725_0
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
m63790a1bec7524ea_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozwijanie sprawności rachunkowej w zakresie wykonywania działań na potęgach.
3. Utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o potęgach.
m63790a1bec7524ea_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje działania na potęgach,
- wykorzystuje prawa działań na potęgach w sytuacjach praktycznych.
m63790a1bec7524ea_1528449534267_0
1. Mapa myśli.
2. Analiza sytuacyjna.
m63790a1bec7524ea_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m63790a1bec7524ea_1528450127855_0
Uczniowie w domu przypominają sobie najważniejsze własności działań na potęgach.
Uczniowie tworzą mapę myśli. Po zakończonej pracy, uczniowie prezentują swoje plansze i umieszczają je na tablicy.
m63790a1bec7524ea_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o potęgach oraz praw działań na potęgach.
Polecenie Przeanalizuj materiał przedstawiony i wykorzystaj przypomniane wiadomości do rozwiązania zadań.
Prawa działań na potęgach: 1. Mnożenie potęg o tej samej podstawie:
2. Dzielenie potęg o tej samej podstawie:
3. Mnożenie potęg o tym samym wykładniku:
4. Dzielenie potęg o tym samym wykładniku:
5. Potęgowanie potęgi:
Polecenie Połącz w pary.
27
4
1
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia.
a)
b)
c)
Polecenie Uczniowie w zespołach trzyosobowych rozwiązują następujące zadania.
A. Która z liczb jest większa?
a)
b)
c)
d)
e)
f)
B. Przedstaw w postaci jednej potęgi:
a)
b)
c)
Czy zawsze można wykonać powyższe działania?
Uczniowie, pracując samodzielnie, analizują materiał przedstawiony w Aplecie geogebry – zapisywanie małych i dużych liczb w notacji wykładniczej. Stosują poznane wiadomości do rozwiązania zadań.
Polecenie Przeanalizuj materiał przedstawiony w aplecie. Kiedy można stosować notację wykładniczą? Sformułuj odpowiedni wniosek.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
- Do zapisu dużych i małych liczb stosuje się notację wykładniczą.
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia, wynik zapisz w notacji wykładniczej.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Oblicz , oblicz wartość tego wyrażenia dla .
m63790a1bec7524ea_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Podstawa potęgi i wykładnik nie mogą być jednocześnie zerami.
- Duże i małe liczby zapisujemy w notacji wykładniczej, tzn. w postaci iloczynu liczby zawartej między 1 i 10 przez potęgę liczby 10 o wykładniku całkowitym.
- Potęgowanie to działanie dwuargumentowe będące uogólnieniem wielokrotnego mnożenia elementu przez siebie. Potęgowany element nazywa się podstawą, zaś liczba mnożeń (zapisywana w indeksie górnym po prawej stronie podstawy) nosi nazwę wykładnika.