3) Recognizes, in prisms and pyramids, angles between line segments (e.g. edges and edges or edges and diagonals); angles between faces; calculates the measures of these angles;
6) calculates the volume and surface area of prisms, pyramids, cylinder, cone, sphere, also using trigonometry and theorems learned;
7) uses dependencies between volumes of similar solids.
Interpreting and manipulating information presented in the text, both mathematical and popular science, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to review and use the formulas to calculate the surface area and volume of the pyramidpyramidpyramid.
Task Students, working in groups, analyze the material presented in the applet. They write the appropriate formulas.
[Geogebra applet]
Formulas for calculating the surface area and volume of the pyramidpyramid pyramid. The volume of the pyramidpyramid pyramid with the base area and the height is given by:
The total surface area of the pyramidtotal surface area of the pyramidtotal surface area of the pyramid with the base area and the area of the lateral surface is given by the formula:
Students use the formulas in word problems.
Task Calculate the total surface area of the regular tetrahedron with the edge length of 12 cm.
Task The area of the lateral triangular pyramid is equal to cmIndeks górny 22 and the base area is cmIndeks górny 22. Calculate the height of this pyramidpyramidpyramid.
Task Calculate the volume of a triangular pyramidpyramidpyramid with a base edgebase edgebase edge length of 4 cm and an angle of inclination of the side edge to the plane of the base with a measure of 60°.
Task In the right hexagonal pyramid, the longer diagonal of the base is equal to 6, and the angle between thelateral edgelateral edge lateral edgelateral edgelateral edge and the base is 60°. Calculate the volume of the solid. lateral edgelateral edge
Task The perfume bottle has the shape of a pyramidpyramidpyramid whose base area is equal to 4 cmIndeks górny 22 and the height is equal to 9 cm. Marta has already used 7 cmIndeks górny 33 of perfume. Prove that the bottle contains less than 5,5 cmIndeks górny 33 of perfume.
An extra task Scouts built 8 sand castles on the beach. Each sand castle had the shape of a regular rectangular pyramidpyramidpyramid with a height of 78 cm and the edge of the base with a length of 1 m. Would the sand used to build the castles be enough to fill a rectangular box shaped sandpit with dimensions of 180 cm ∙ 2 m ∙ 25 cm?
Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego jest równe 20. Pole podstawy jest czterokrotnie mniejsze od pola powierzchni bocznej. Oblicz wysokość ostrosłupa i jego objętość.
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
7) wykorzystuje zależności między objętościami brył podobnych.
mca85b2e489707c76_1528449068082_0
45 minut
mca85b2e489707c76_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mca85b2e489707c76_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Szkicowanie siatek ostrosłupów.
3. Obliczanie pola powierzchni całkowitej i objętości ostrosłupów.
mca85b2e489707c76_1528450430307_0
Uczeń:
- szkicuje siatki ostrosłupów,
- oblicza pole powierzchni całkowitej i objętość ostrosłupów.
mca85b2e489707c76_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
mca85b2e489707c76_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mca85b2e489707c76_1528450127855_0
Uczniowie metodą niedokończonych zdań porządkują swoje wiadomości na temat ostrosłupów:
a) Wielościan, którego podstawą jest dowolny wielokąt, a ściany boczne są trójkątami o wspólnym wierzchołku nazywamy …
b) Ostrosłup, którego krawędzie boczne są równej długości nazywamy …
c) Ostrosłup, którego krawędzie boczne są równej długości i w podstawie jest wielokąt foremny nazywamy …
d) Ostrosłup, który w podstawie ma n‑kąt, ma … krawędzi.
e) Czworościan foremny to ostrosłup ...
mca85b2e489707c76_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest przypomnienie i wykorzystanie wzorów na obliczanie pola powierzchni i objętości ostrosłupa.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w aplecie. Zapisują odpowiednie wzory.
[Geogebra aplet]
Wzory na obliczanie pola powierzchni i objętości ostrosłupa.
Objętość ostrosłupa o polu podstawy i wysokości wyraża się wzorem:
Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa o polu podstawy i polu powierzchni bocznej , wyraża się wzorem:
Uczniowie wykorzystują zapisane wzory w zadaniach.
Polecenie Oblicz pole powierzchni całkowitej czworościanu foremnego o krawędzi długości 12 cm.
Polecenie Pole powierzchni bocznej ostrosłupa prawidłowego trójkątnego jest równe cmIndeks górny 22, a pole podstawy cmIndeks górny 22. Oblicz wysokość tego ostrosłupa.
Polecenie Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego jest równe 20. Pole podstawy jest czterokrotnie mniejsze od pola powierzchni bocznej. Oblicz wysokość ostrosłupa i jego objętość.
Polecenie Oblicz objętość ostrosłupa prawidłowego trójkątnego o krawędzi podstawy długości 4 cm i kącie nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy o mierze 60°.
Polecenie W ostrosłupie prawidłowym sześciokątnym dłuższa przekątna podstawy jest równa 6, a kąt między krawędzią boczną a podstawą ma miarę 60°. Oblicz objętość bryły.
Polecenie Flakonik perfum ma kształt ostrosłupa, którego pole podstawy jest równe 4 cmIndeks górny 22, a wysokość jest równa 9 cm. Pani Marta zużyła już 7 cmIndeks górny 33 perfum. Wykaż, że we flakoniku pozostało mniej niż 5,5 cmIndeks górny 33 perfum.
Polecenie dla chętnych Na plaży koloniści zbudowali z piasku 8 zamków. Każda budowla miała kształt ostrosłupa prawidłowego czworokątnego o wysokości 78 cm i krawędzi podstawy o długości 1 m. Czy piasku użytego do budowy zamków starczyłoby do wypełnienia piaskownicy w kształcie prostopadłościanu o wymiarach 180 cm ∙ 2 m ∙ 25 cm?
mca85b2e489707c76_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują informacje do zapamiętania.
- Pole powierzchni całkowitej ostrosłupa jest równe sumie pola podstawy i pól ścian bocznych.
- Objętość ostrosłupa równa jest jednej trzeciej iloczynu pola podstawy i wysokości ostrosłupa.