The teacher divides students into 4 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task 1 In the coordinate system, mark ten points whose second coordinate is equal to 7. What figure will you obtain after connecting these points? How to describe the relation between these points?
Task 2 In the coordinate system, mark ten points whose first coordinate is equal to -5. What figure will you obtain after connecting these points? How to describe the relation between these points?
Task 3 In the coordinate system, mark ten points whose coordinates are opposite numbers. What figure will you obtain after connecting these points? How to describe the relation between these points?
Task 4 In the coordinate system, mark ten points whose second coordinate is greater than the first coordinate by 3. What figure will you obtain after connecting these points? How to describe the relation between these points?
The teacher sums‑up students’ work and clarifies doubts.
An extra task: In the coordinate system, mark the set of pointsset of pointsset of points (x; y) whose coordinates satisfy the condition and .
W układzie współrzędnych można zaznaczać zbiory punktów, tworzące na przykład proste lub półpłaszczyzny.
m1dc4dda2be6b9947_1528449000663_0
Zbiory punktów w układzie współrzędnych
m1dc4dda2be6b9947_1528449084556_0
drugi
m1dc4dda2be6b9947_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
2) znajduje współrzędne danych (na rysunku) punktów kratowych w układzie współrzędnych na płaszczyźnie;
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
m1dc4dda2be6b9947_1528449068082_0
45 minut
m1dc4dda2be6b9947_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
m1dc4dda2be6b9947_1528449552113_0
1. Zaznaczanie w układzie współrzędnych zbiorów punktów.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m1dc4dda2be6b9947_1528450430307_0
uczeń:
- zaznacza w układzie współrzędnych zbiór punktów.
m1dc4dda2be6b9947_1528449534267_0
1. dyskusja
2. Jigsaw
m1dc4dda2be6b9947_1528449514617_0
1. praca indywidualna
2. zbiorowa
m1dc4dda2be6b9947_1528450135461_0
m1dc4dda2be6b9947_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zaznaczać w układzie współrzędnych zbiory punktów o danych własnościach.
m1dc4dda2be6b9947_1528446435040_0
Przykład Uczniowie zaznaczają w układzie współrzędnych zbiór punktów, których rzędna jest dwa razy większa od odciętej.
Odpowiadają na pytania.
1. W których ćwiartkach układu współrzędnych znajdują się punkty, spełniające podany warunek?
2. Jaką figurę tworzą te punkty?
3. Jaka figurę tworzą punkty, których rzędna jest dwa razy większa od odciętej? Sprawdzają swoje odpowiedzi, korzystając z apletu poniżej.
[Geogebra applet]
Wnioski uczniów
- W układzie współrzędnych można zaznaczać zbiory punktów, tworzące na przykład proste lub półpłaszczyzny.
Uczniowie pracują metodą JIGSAW.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej. Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadania. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości. Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1 Zaznacz w układzie współrzędnych dziesięć punktów, których druga współrzędna jest równa 7. Jaką figurę otrzymamy po połączeniu tych punktów? Jak opisać zależność między tymi punktami?
Polecenie 2 Zaznacz w układzie współrzędnych dziesięć punktów, których pierwsza współrzędna jest równa -5. Jaką figurę otrzymamy po połączeniu tych punktów? Jak opisać zależność między tymi punktami?
Polecenie 3 Zaznacz w układzie współrzędnych dziesięć punktów, których współrzędne są liczbami przeciwnymi. Jaką figurę otrzymamy po połączeniu tych punktów? Jak opisać zależność między tymi punktami?
Polecenie 4 Zaznacz w układzie współrzędnych dziesięć punktów, których druga współrzędna jest o 3 większa od pierwszej. Jaką figurę otrzymamy po połączeniu tych punktów? Jak opisać zależność między tymi punktami?
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Zaznacz w układzie współrzędnych zbiór punktów (x; y), których współrzędne spełniają warunek i .
m1dc4dda2be6b9947_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- W układzie współrzędnych można zaznaczać zbiory punktów, tworzące na przykład proste lub półpłaszczyzny.