V. Calculations on common and decimal fractionsfractionsfractions. The student:
1) calculates values of arithmetic expression that require arithmetic calculations on integers or numbers written as common fractionsfractionsfractions, mixed numbers and decimal fractionsfractionsfractions, also rational negative, not more difficult than: .
Students revise information about rational numbersrational numbersrational numbers, give examples of such numbers and assign them to various sets (for example natural sets or integers).
The teacher introduces the subject of the class – comparing natural numbers.
Brainstorming – how to compare two rational numbersrational numbersrational numbers? Students should notice that in order to do that we can investigate differences of those numbers, their quotient or location on the number linenumber linenumber line.
Task
Students work individually, using computers. Their task is to place points on the number line in such a way that they have given coordinate. Based on the position of the points on the number line they compare the numbers.
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: .
m32e925d608ce61cf_1528449068082_0
45 minut
m32e925d608ce61cf_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m32e925d608ce61cf_1528449552113_0
1. Porównywanie liczb wymiernych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m32e925d608ce61cf_1528450430307_0
Uczeń:
- porównuje liczby wymierne.
m32e925d608ce61cf_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
m32e925d608ce61cf_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m32e925d608ce61cf_1528450127855_0
Uczniowie przypominają wiadomości na temat liczb wymiernych, podają przykłady takich liczb i przyporządkowują je do odpowiednich zbiorów (np. liczb naturalnych, całkowitych).
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą porównywać liczby wymierne.
m32e925d608ce61cf_1528446435040_0
Burza mózgów – jak można porównać dwie liczby wymierne? Uczniowie powinni zauważyć, że można w tym celu zbadać różnice liczb, ich iloraz, położenie na osi liczbowej.
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest umieszczenie punktów na osi liczbowej tak, aby miały podaną współrzędną. Na podstawie położenia punktów na osi liczbowej, porównują odpowiednie liczby.
[Geogebra aplet]
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie. - Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Z dwóch liczb dodatnich większa jest ta, która znajduje się dalej od 0 na osi liczbowej.
- Z dwóch liczb ujemnych większa jest ta, która leży bliżej 0 na osi liczbowej.
Uczniowie, pracując w grupach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania.
Stolik 1 – zadanie do rozwiązania Uporządkuj liczby w kolejności od najmniejszej do największej zaznaczając je najpierw na osi liczbowej:
.
Stolik 2 - zadanie do rozwiązania Wstaw w wykropkowane miejsce odpowiedni znak: <, =, >.
a)
b)
c)
d)
Stolik 3 - zadanie do rozwiązania Wstaw w wykropkowane miejsce taką liczbę, aby spełniona była nierówność.
a)
b)
c)
d)
Stolik 4 - zadanie do rozwiązania Podaj trzy dowolne liczby wymierne, które są większe od -2,37 i jednocześnie mniejsze od -2,36.
Stolik dla chętnych: Wstaw w kratki takie liczby, aby spełniony był warunek: .
Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia pracę grup.
m32e925d608ce61cf_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wniosek:
Liczby można porównywać, zaznaczając ich położenie na osi liczbowej.
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Z dwóch liczb dodatnich większa jest ta, która znajduje się dalej od 0 na osi liczbowej.
- Z dwóch liczb ujemnych większa jest ta, która leży bliżej 0 na osi liczbowej.