Scenariusz
Temat
Porównywanie liczb wymiernych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) oblicza wartości wyrażeń arytmetycznych, wymagających stosowania działań arytmetycznych na liczbach całkowitych lub liczbach zapisanych za pomocą ułamków zwykłych, liczb mieszanych i ułamków dziesiętnych, także wymiernych ujemnych o stopniu trudności nie większym niż w przykładzie: .
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Porównywanie liczb wymiernych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- porównuje liczby wymierne.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają wiadomości na temat liczb wymiernych, podają przykłady takich liczb i przyporządkowują je do odpowiednich zbiorów (np. liczb naturalnych, całkowitych).
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą porównywać liczby wymierne.
Realizacja lekcji
Burza mózgów – jak można porównać dwie liczby wymierne? Uczniowie powinni zauważyć, że można w tym celu zbadać różnice liczb, ich iloraz, położenie na osi liczbowej.
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest umieszczenie punktów na osi liczbowej tak, aby miały podaną współrzędną. Na podstawie położenia punktów na osi liczbowej, porównują odpowiednie liczby.
[Geogebra aplet]
Wnioski, jakie powinni wyciągnąć uczniowie:
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Z dwóch liczb dodatnich większa jest ta, która znajduje się dalej od 0 na osi liczbowej.
- Z dwóch liczb ujemnych większa jest ta, która leży bliżej 0 na osi liczbowej.
Uczniowie, pracując w grupach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania.
Stolik 1 – zadanie do rozwiązania
Uporządkuj liczby w kolejności od najmniejszej do największej zaznaczając je najpierw na osi liczbowej:
.
Stolik 2 - zadanie do rozwiązania
Wstaw w wykropkowane miejsce odpowiedni znak: <, =, >.
a)
b)
c)
d)
Stolik 3 - zadanie do rozwiązania
Wstaw w wykropkowane miejsce taką liczbę, aby spełniona była nierówność.
a)
b)
c)
d)
Stolik 4 - zadanie do rozwiązania
Podaj trzy dowolne liczby wymierne, które są większe od -2,37 i jednocześnie mniejsze od -2,36.
Stolik dla chętnych:
Wstaw w kratki takie liczby, aby spełniony był warunek:
.
Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia pracę grup.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wniosek:
Liczby można porównywać, zaznaczając ich położenie na osi liczbowej.
- Każda liczba dodatnia jest większa od liczby ujemnej.
- Z dwóch liczb dodatnich większa jest ta, która znajduje się dalej od 0 na osi liczbowej.
- Z dwóch liczb ujemnych większa jest ta, która leży bliżej 0 na osi liczbowej.