A short test – recollecting the information about trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions. The students work individually. One by one, the teacher show flashcards with the following inscriptions: sinesinesine, cosinecosinecosine, tangenttangenttangent and later the values of functions for 30°, 45°, 60° angles. The students write down definitions of the functions and the measure of the angle for which the value of the function is given (e.g. sin = 0,5, this = ?). Having finished the activity, the teacher gives the correct answers and explains the doubts. The students self‑assess their results.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the relationships between trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions of the same angle.
Task
Analyze carefully the material presented in the slideshow in which relations between trigonometric functions of the same angle were derived.
[Slideshow]
The students should notice that:
- For any acute angle the relationships are true:
and
The teacher informs the students that the relationships above are called trigonometric identitiestrigonometric identitiestrigonometric identities. The first of them is often called Pythagorean trigonometric identitypythagorean trigonometric identityPythagorean trigonometric identity.
Discussion – is it possible to find all trigonometric functions of the given angle when only one of them is known? The students formulate hypotheses, check them and formulate an appropriate conclusion.
The conclusion:
- If the value of one trigonometric function is given, it is possible to find the values of the other trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions by applying trigonometric identities.
Working in groups, the students use the information to solve the tasks.
Task for group 1 Calculate the values of the other trigonometric functions of an acute angle if .
Task for group 2 Calculate the values of the other trigonometric functions of an acute angle if .
Task for group 3 Calculate the values of the other trigonometric functions of an acute angle if .
Having solved the tasks, the representatives of groups present their results and the method of obtaining them.
The teacher explains the doubts and assesses the students’ work.
Using the information the students solve the tasks individually.
- If the value of one trigonometric function is given, it is possible to find the values of the other trigonometric functionstrigonometric functionstrigonometric functions by applying trigonometric identitiestrigonometric identitiestrigonometric identities.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
ma98d77a6808ea6a9_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie podstawowych zależności między sinusem, cosinusem i tangensem.
3. Stosowanie podstawowych tożsamości trygonometrycznych w zadaniach.
ma98d77a6808ea6a9_1528450430307_0
Uczeń:
- zna podstawowe zależności między sinusem, cosinusem i tangensem,
- stosuje podstawowe tożsamości trygonometryczne w zadaniach.
ma98d77a6808ea6a9_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
ma98d77a6808ea6a9_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
ma98d77a6808ea6a9_1528450127855_0
Krótki sprawdzian – przypomnienie wiadomości o funkcjach trygonometrycznych. Uczniowie pracują indywidualnie. Nauczyciel pokazuje kolejno plansze z napisami - najpierw sinus, cosinus, tangens, a następnie z wartościami funkcji dla kątów 30, 45, 60. Uczniowie zapisują definicje poszczególnych funkcji oraz miarę kąta, dla którego podana jest wartość funkcji (np. ). Po skończonym ćwiczeniu, nauczyciel podaje poprawne odpowiedzi, wyjaśnia wątpliwości. Uczniowie dokonują samooceny.
ma98d77a6808ea6a9_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie zależności między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta.
Polecenie Przeanalizuj uważnie materiał przedstawiony w: Ilustracji interaktywnej Wyprowadzone w nim związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta.
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie powinni zauważyć, że:
- Dla dowolnego kąta ostrego prawdziwe są zależności:
oraz
Nauczyciel informuje uczniów, że powyższe zależności nazywamy tożsamościami trygonometrycznymi. Pierwsza z nich nazywana jest często jedynką trygonometryczną.
Dyskusja – czy można wyznaczyć wszystkie funkcje trygonometryczne danego kąta ostrego, gdy znamy tylko jedną z nich? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują odpowiedni wniosek.
Wniosek:
- Jeżeli dana jest wartość jednej funkcji trygonometrycznej, to korzystając z tożsamości trygonometrycznych, można wyznaczyć wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych.
Uczniowie, pracując w grupach, wykorzystują poznane informacje rozwiązując zadania.
Polecenie dla grupy pierwszej Oblicz wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych kąta ostrego, jeśli
Polecenie dla grupy drugiej Oblicz wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych kąta ostrego, jeśli .
Polecenie dla grupy trzeciej Oblicz wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych kąta ostrego, jeśli .
Po rozwiązaniu zadania przedstawiciele poszczególnych grup przekazują uzyskane wyniki i sposób ich osiągnięcia.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia pracę uczniów.
Uczniowie, korzystając z nowych wiadomości, rozwiązują samodzielnie zadania.
Polecenie Zapisz wyrażenia w prostszej postaci.
a)
b)
c)
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia , jeśli wiadomo, że .
Polecenie Oblicz , jeśli i .
Polecenie Oblicz wartość wyrażenia , jeśli wiadomo, że .
Polecenie Zbadaj, czy istnieje kąt , który spełnia następujące warunki.
a) i
b) i
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich prace i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Kąt jest kątem ostrym oraz . Oblicz .
ma98d77a6808ea6a9_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
- Jeżeli dana jest wartość jednej funkcji trygonometrycznej, to korzystając z tożsamości trygonometrycznych, można wyznaczyć wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych.