- What is communicationcommunicationcommunication? - What is needed in order to communicate?
Task 1
Chinese whispers. The teacher divides the students into two groups. They form a line and the first person from each group receives a text on a piece of paper (the same for both groups). In the end the last person from each group announces the message he or she heard. The teacher reveals the text which was handed to the students at the beginning of the game.
- Were the two versions of the message different in terms of vocabulary and meaning? - What steps need to be taken in order to prevent the distortion of information? - What factors influence a message?
The ability of people to communicate with one another and the transmission of data and information are called communicationcommunicationcommunication. In order to communicate, a sendersendersender and a receiverreceiverreceiver are needed.
Chinese whispers is an example of verbal communication, i.e. the type of communication with the use of words as a medium of conveying information (data).
When words are replaced with gestures, images or sounds, then we deal with non‑verbal communication.
In terms of the location of communicating people we can divide communication into:
- direct communication – the communication participants are in one place, - indirect communication – the communication participants make use of communication media (letters, telephone, the Internet) which are used by the groups of people who want to communicate over a distance.
[Interactive graphics]
Task 2
Look at the pictograms in the illustration. On the Internet find information which will help you create a timeline. Place on it the elements of the interactive illustration. If it is possible, try to include dates (even approximate, i.e. the 1970s).
The field of technology and science that deals with the transmission of any kind of information over a distance is telecommunicationtelecommunicationtelecommunication.
The media of telecommunicationtelecommunicationtelecommunication processes may be divided into:
- traditional media – for example: writing, paper and mail, - electronic media – for example: the computer, a telecommunicationtelecommunicationtelecommunication network or the Internet.
Electrical signals and radio waves play a particular role in the electronic communicationcommunicationcommunication media.
Task 3
What devices do you use to communicate?
What programmes and applications on the computer or the smartphone do you use to communicate?
- możliwość komunikowania się osób znajdujących się w miejscach od siebie oddalonych, - szybki przepływ informacji, - różnorodność społeczna komunikujących się osób, - brak ograniczeń terytorialnych, - brak ograniczeń czasowych, - złudne poczucie anonimowości (które nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, istnieją sposoby na wyśledzenie osób w internecie).
- dzielimy się własną twórczością, - korzystamy z utworów innych osób, - radzimy i korzystamy z porad innych, - pomagamy, - rozmawiamy o naszych pasjach, - korzystamy z doświadczeń innych osób.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449000663_0
Czym jest komunikacja?
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449084556_0
Drugi
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449076687_0
Klasy IV‑VI
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
b) jako medium komunikacyjne,
c) do pracy w wirtualnym środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad pracy w takim środowisku,
d) organizuje swoje pliki w folderach umieszczonych lokalnie lub w sieci.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449068082_0
45 minut
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449523725_0
Komunikacja jako źródło informacji.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449552113_0
1. Identyfikowanie rodzajów komunikacji. 2. Rozpoznawanie mediów komunikacji.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528450430307_0
Uczeń:
- identyfikuje rodzaje komunikacji i różnice między nimi, - opisuje urządzenia i oprogramowanie służące do komunikacji.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację. 2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528449514617_0
1. Praca indywidualna. 2. Praca z całą klasą.
m9a68f6cdde0cdc0c_1528450135461_0
m9a68f6cdde0cdc0c_1528450127855_0
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję.
- Czym jest komunikacja? - Co jest potrzebne do komunikowania się?
Polecenie 1
Zabawa w głuchy telefon. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy. W każdej z grup pierwsza osoba w rzędzie dostaje karteczkę z tekstem (takim samym dla obu grup). Na koniec ostatnie osoby w obu grupach podają wersję, którą usłyszały. Nauczyciel ujawnia tekst, który przekazał uczniom na początku zabawy.
- Czy wersje różniły się pod względem słownictwa oraz znaczenia? - Jakie kroki trzeba podjąć, aby zapobiec zniekształceniu informacji? - Jakie czynniki mają wpływ na przekaz?
m9a68f6cdde0cdc0c_1528446435040_0
Zdolność porozumiewania się ludzi między sobą, przekazywanie danych, informacji nazywamy komunikacją. W komunikacji potrzebny jest nadawca i odbiorca informacji.
Zabawa w głuchy telefon jest przykładem komunikacji werbalnej, czyli takiej, w której nośnikiem informacji (danych) jest słowo.
Jeżeli słowa zastąpimy gestami, obrazami czy dźwiękami, będziemy mieć do czynienia z komunikacją niewerbalną.
Ze względu na miejsce przebywania osób komunikujących się wyróżnimy:
- komunikację bezpośrednią – uczestnicy znajdują się w jednym miejscu, - komunikację pośrednią – uczestnicy korzystają z nośników komunikacji (listy, sieć telefoniczna, internet), używanych przez grupy ludzi, których interakcje odbywają się na odległość.
[Grafika interaktywna]
Polecenie 2
Przyjrzyj się piktogramom przedstawionym na ilustracji. Wyszukaj w internecie informacje, dzięki którym będziesz mógł stworzyć oś czasu. Umieść na niej elementy ilustracji interaktywnej. Jeżeli to możliwe, postaraj się podać daty (mogą przybliżone, np. lata 70. XX wieku).
Dziedziną techniki i nauki zajmującą się transmisją wszelkiego rodzaju informacji na odległość jest telekomunikacja.
Nośniki procesów komunikacji mogą być:
- klasyczne – np. pismo, papier i poczta, - elektroniczne – np. komputer, sieć telekomunikacyjna lub internet.
W elektronicznych nośnikach komunikacji szczególną rolę pełnią sygnały elektryczne i fale radiowe.
Polecenie 3
Jakie urządzenia wykorzystujesz do komunikowania się?
Z jakich programów, aplikacji na komputerze, w smartfonie korzystasz do komunikacji?
Cechy komunikacji elektronicznej:
- możliwość komunikowania się osób znajdujących się w miejscach od siebie oddalonych, - szybki przepływ informacji, - różnorodność społeczna komunikujących się osób, - brak ograniczeń terytorialnych, - brak ograniczeń czasowych, - złudne poczucie anonimowości (które nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, istnieją sposoby na wyśledzenie osób w internecie).
m9a68f6cdde0cdc0c_1528450119332_0
Zalety komunikacji:
- dzielimy się własną twórczością, - korzystamy z utworów innych osób, - radzimy i korzystamy z porad innych, - pomagamy, - rozmawiamy o naszych pasjach, - korzystamy z doświadczeń innych osób.