Scenariusz
Temat
Czym jest komunikacja?
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
Klasy IV‑VI
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Uczeń:
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
b) jako medium komunikacyjne,
c) do pracy w wirtualnym środowisku (na platformie, w chmurze), stosując się do sposobów i zasad pracy w takim środowisku,
d) organizuje swoje pliki w folderach umieszczonych lokalnie lub w sieci.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Komunikacja jako źródło informacji.
Cele szczegółowe
1. Komunikacja jako źródło informacji.
2. Rozpoznawanie mediów komunikacji.
Efekty uczenia
Uczeń:
- identyfikuje rodzaje komunikacji i różnice między nimi,
- opisuje urządzenia i oprogramowanie służące do komunikacji.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję.
- Czym jest komunikacja?
- Co jest potrzebne do komunikowania się?
Polecenie 1
Zabawa w głuchy telefon. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy. W każdej z grup pierwsza osoba w rzędzie dostaje karteczkę z tekstem (takim samym dla obu grup). Na koniec ostatnie osoby w obu grupach podają wersję, którą usłyszały. Nauczyciel ujawnia tekst, który przekazał uczniom na początku zabawy.
- Czy wersje różniły się pod względem słownictwa oraz znaczenia?
- Jakie kroki trzeba podjąć, aby zapobiec zniekształceniu informacji?
- Jakie czynniki mają wpływ na przekaz?
Realizacja lekcji
Zdolność porozumiewania się ludzi między sobą, przekazywanie danych, informacji nazywamy komunikacją. W komunikacji potrzebny jest nadawca i odbiorca informacji.
Zabawa w głuchy telefon jest przykładem komunikacji werbalnej, czyli takiej, w której nośnikiem informacji (danych) jest słowo.
Jeżeli słowa zastąpimy gestami, obrazami czy dźwiękami, będziemy mieć do czynienia z komunikacją niewerbalną.
Ze względu na miejsce przebywania osób komunikujących się wyróżnimy:
- komunikację bezpośrednią – uczestnicy znajdują się w jednym miejscu,
- komunikację pośrednią – uczestnicy korzystają z nośników komunikacji (listy, sieć telefoniczna, internet), używanych przez grupy ludzi, których interakcje odbywają się na odległość.
[Grafika interaktywna]
Polecenie 2
Przyjrzyj się piktogramom przedstawionym na ilustracji. Wyszukaj w internecie informacje, dzięki którym będziesz mógł stworzyć oś czasu. Umieść na niej elementy ilustracji interaktywnej. Jeżeli to możliwe, postaraj się podać daty (mogą przybliżone, np. lata 70. XX wieku).
Dziedziną techniki i nauki zajmującą się transmisją wszelkiego rodzaju informacji na odległość jest telekomunikacja.
Nośniki procesów komunikacji mogą być:
- klasyczne – np. pismo, papier i poczta,
- elektroniczne – np. komputer, sieć telekomunikacyjna lub internet.
W elektronicznych nośnikach komunikacji szczególną rolę pełnią sygnały elektryczne i fale radiowe.
Polecenie 3
Jakie urządzenia wykorzystujesz do komunikowania się?
Z jakich programów, aplikacji na komputerze, w smartfonie korzystasz do komunikacji?
Cechy komunikacji elektronicznej:
- możliwość komunikowania się osób znajdujących się w miejscach od siebie oddalonych,
- szybki przepływ informacji,
- różnorodność społeczna komunikujących się osób,
- brak ograniczeń terytorialnych,
- brak ograniczeń czasowych,
- złudne poczucie anonimowości (które nie ma nic wspólnego z rzeczywistością, istnieją sposoby na wyśledzenie osób w internecie).
Podsumowanie lekcji
Zalety komunikacji:
- dzielimy się własną twórczością,
- korzystamy z utworów innych osób,
- radzimy i korzystamy z porad innych,
- pomagamy,
- rozmawiamy o naszych pasjach,
- korzystamy z doświadczeń innych osób.