V. The operations with the common and decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions. The student:
2) adds, subtracts, multiplies, divides the decimal fractions by mental calculation (in the simplest operations), in writing or using the calculator (in the difficult ones);
8) does the operations with the decimal fractions using his own, proper strategies or using the calculator.
The teacher prepares a set of three cards including one of the following letters: A, B or C.
The students play learning game and revise the written method of dividing the natural numbers. They also divide the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions by the natural numbers and multiply the decimal fractions by 10, 100 and 1000.
The students work in groups of three or four. They make up the name of their team and write it on the board. The teacher presents the questions. The team which first gives the correct answer: A, B or C gets a point. The teacher writes the points to the appropriate team. The winner is the team with the greatest number of points.
Quiz:
1. The result of the product of 0.0436 · 1000 is larger than the result of the product:
A. 0,0673 · 100 B. 0,05 · 1000 C. 7,789 · 10
2. The quotationquotationquotation of 0.042 : 3 equals:
A. 0.14 B. 0.014 C. 0.0014
3.Which of the quotations doesn’t equal 7.4?
A. 88.8 : 12 B. 222 : 3 C. 51.8 : 7
4. The quotation of the number eight thousand five hundred sixty by the number eight equals:
A. one thousand seven B. one thousand seventy C. one thousand seven hundred
5. Tick the incorrect equality.
A. 56.4 : 8 = 7.05 B. 3.57 : 3 = 1.19 C. 5.5 : 11 = 0.05
The teacher introduces the topic of the lesson: dividing the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions.
Discussion:
What is the difference between the quotationquotationquotation of 73.5 : 1.5 and the quotation of 735 : 15? And the quotation of 7.35 : 0.15? The following quotations are equal: 73.5: 1.5; 735 : 15 and 7,35 : 0,15. Do you know why?
The students come up with the following conclusions:
Using the gained information the students divide the decimal fractions on their own. Then, in pairs they compare the results.
Task 1
Increase the dividenddividenddividend and the divisordivisordivisor to be able to divide the decimal fraction by the natural number.
a) 3.5 : 0.7
b) 0.48 : 0.4
c) 1.25 : 0.005
d) 0.072 : 0.9.
The students work individually using their computers. They are going to analyse the slideshow concerning the written divisionwritten divisionwritten division of the decimal fractionsdecimal fractionsdecimal fractions.
[Slideshow]
Discussion: How can we do the written division of the decimal fraction?
The students can come up with the following conclusion:
- First we multiply the dividenddividenddividend and the divisordivisordivisor by 10, 100 or 1000, 10000… to make the divisor the natural number. Next, we do the division of the decimal fraction by the natural number.
Using the gained information the students do the written divisionwritten divisionwritten division of the decimal fractions on their own. Then, in pairs they compare the results.
Task 2
Use the written method to calculate:
a) 236.5 : 0.5
b) 1.1284 : 0.02
c) 9.945 : 1.3
d) 162.64 : 0.004.
Task 3
Basia has bought 0.65 kilo of sweets and she paid 9.75 PLN. How much would she pay for 1.15 kilo of these sweets?
An extra task:
What number should be multiplied by 3.45 to get the result equal the sum of the numbers 27.161 and 16.4125.
- Dzieląc ułamki dziesiętne, najpierw przesuwamy przecinki w obu ułamkach o tyle miejsc w prawo, żeby dzielnikiem była liczba naturalna. - Następnie wykonujemy dzielenie pisemne otrzymanych liczb.
m66b7c6c6ddf499d7_1528449000663_0
Dzielenie ułamków dziesiętnych
m66b7c6c6ddf499d7_1528449084556_0
Drugi
m66b7c6c6ddf499d7_1528449076687_0
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci (w przykładach najprostszych), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
8) wykonuje działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora.
m66b7c6c6ddf499d7_1528449068082_0
45 minut
m66b7c6c6ddf499d7_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m66b7c6c6ddf499d7_1528449552113_0
1. Dzielenie pamięciowe ułamków dziesiętnych.
2. Dzielenie pisemne ułamków dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m66b7c6c6ddf499d7_1528450430307_0
Uczeń:
- dzieli w pamięci ułamki dziesiętne,
- dzieli pisemnie ułamki dziesiętne.
m66b7c6c6ddf499d7_1528449534267_0
1. Gra edukacyjna.
2. Analiza sytuacyjna.
m66b7c6c6ddf499d7_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m66b7c6c6ddf499d7_1528450135461_0
m66b7c6c6ddf499d7_1528450127855_0
Nauczyciel przygotowuje, dla każdej z grup, zestaw trzech sztywnych kartoników zawierających jedną z liter: A, B lub C.
Uczniowie uczestniczą w grze edukacyjnej - powtarzają wiadomości dotyczące dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym, dzielenia ułamków dziesiętnych przez liczby naturalne oraz mnożenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100 i 1000.
Uczniowie pracują w grupach 3‑4 osobowych. Wymyślają nazwę swojej drużyny i zapisują ją na tablicy. Nauczyciel wyświetla pytania quizowe. Punkt zdobywa drużyna, która jako pierwsza podniesie kartonik z literą przypisaną do prawidłowej odpowiedzi. Nauczyciel zapisuje punkty zdobyte przez drużynę przy jej nazwie. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.
Quiz:
1. Wynik iloczynu 0,0436 · 1000 jest większy od wyniku iloczynu:
A. 0,0673 · 100 B. 0,05 · 1000 C. 7,789 · 10
2. Iloraz 0,042 : 3 jest równy:
A. 0,14 B. 0,014 C. 0,0014
3. Który iloraz nie jest równy 7,4?
A. 88,8 : 12 B. 222 : 3 C. 51,8 : 7
4. Iloraz liczby osiem tysięcy pięćset sześćdziesiąt przez liczbę osiem jest równy:
A. tysiąc siedem B. tysiąc siedemdziesiąt C. tysiąc siedemset
5. Wskaż nieprawdziwą równość.
A. 56,4 : 8 = 7,05 B. 3,57 : 3 = 1,19 C. 5,5 : 11 = 0,05
Poprawne odpowiedzi to:
1. A, 2. B, 3. B, 4. B, 5. C.
m66b7c6c6ddf499d7_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą dzielić ułamki dziesiętne.
Dyskusja: Czym różni się iloraz 73,5 : 1,5 od ilorazu 735 : 15? A od ilorazu 7,35 : 0,15? Ilorazy 73,5: 1,5; 735 : 15 i 7,35 : 0,15 są równe. Jak myślicie – dlaczego?
Wynikiem dyskusji mogą być wnioski:
- W ilorazie 735 : 15 dzielna i dzielnik są dziesięć razy większe od dzielnej i dzielnika w ilorazie 73,5 : 1,5. - W ilorazie 7,35 : 0,15 dzielna i dzielnik są dziesięć razy mniejsze od dzielnej i dzielnika w ilorazie 73,5 : 1,5. - Jeżeli dzielną i dzielnik zwiększymy lub zmniejszymy tyle samo razy, wynik dzielenia się nie zmieni.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą ułamki dziesiętne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 1
Oblicz, zwiększając odpowiednio dzielną i dzielnik tak, aby wykonać dzielenie ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną.
a) 3,5 : 0,7
b) 0,48 : 0,4
c) 1,25 : 0,005
d) 0,072 : 0,9.
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest przeanalizowanie pokazu slajdów dotyczącego dzielenia ułamków dziesiętnych.
[Slideshow]
Dyskusja: W jaki sposób dzieli się pisemnie ułamki dziesiętne?
Wynikiem dyskusji może być wniosek:
- Najpierw mnożymy dzielną i dzielnik przez 10, 100 lub 1000, 10000… tak, aby dzielnik był liczbą naturalną. Następnie wykonujemy dzielenie ułamka dziesiętnego przez liczbę naturalną.
Wykorzystując zdobyte informacje, uczniowie samodzielnie dzielą pisemnie ułamki dziesiętne. Otrzymane wyniki porównują w parach.
Polecenie 2
Oblicz sposobem pisemnym.
a) 236,5 : 0,5
b) 1,1284 : 0,02
c) 9,945 : 1,3
d) 162,64 : 0,004.
Polecenie 3
Basia kupiła 0,65 kg cukierków za 9,75 zł. Ile zapłaciłaby za 1,15 kg tych cukierków?
Polecenie dla chętnych:
Jaką liczbę należy pomnożyć przez 3,45, aby otrzymać wynik równy sumie liczb 27,161 i 16,4125.
m66b7c6c6ddf499d7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Dzieląc ułamki dziesiętne, najpierw przesuwamy przecinki w obu ułamkach o tyle miejsc w prawo, żeby dzielnikiem była liczba naturalna. - Następnie wykonujemy dzielenie pisemne otrzymanych liczb.