Students discuss the example of removing the square rootsquare rootsquare root of two from the denominator of the fraction. They pay attention to the number by which we multiply the numeratornumeratornumerator and the denominatordenominatordenominator.
Example:
Task Using computers, student get to see next example of rationalizing the denominatorrationalizing the denominatorrationalizing the denominator.
Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka polega na takim przekształceniu ułamka, aby nie zmieniła się jego wartość, a jednocześnie został on zapisany bez użycia liczby niewymiernej w mianowniku.
Za pomocą łańcucha skojarzeń, sporządź notatkę. Kolejne ogniwa łańcucha wypełnij elementami algorytmu usuwania pierwiastka trzeciego stopnia z mianownika ułamka.
4) oblicza pierwiastek z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłącza liczbę przed znak pierwiastka i włącza liczbę pod znak pierwiastka;
5) mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.
m91e1a6949932a5fd_1528449068082_0
45 minut
m91e1a6949932a5fd_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m91e1a6949932a5fd_1528449552113_0
1. Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m91e1a6949932a5fd_1528450430307_0
Uczeń usuwa niewymierność z mianownika ułamka.
m91e1a6949932a5fd_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Łańcuch skojarzeń.
m91e1a6949932a5fd_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m91e1a6949932a5fd_1528450135461_0
m91e1a6949932a5fd_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak usuwamy niewymierność z mianownika ułamka.
m91e1a6949932a5fd_1528446435040_0
Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka polega na takim przekształceniu ułamka, aby nie zmieniła się jego wartość, a jednocześnie został on zapisany bez użycia liczby niewymiernej w mianowniku.
Uczniowie omawiają przykład usuwania pierwiastka stopnia drugiego z mianownika ułamka. Zwracają uwagę na liczbę, przez którą został pomnożony licznik i mianownik ułamka.
Przykład:
Polecenie Korzystając z komputerów, uczniowie poznają następny przykład usuwania niewymierności z mianownika ułamka.
[Slideshow]
Za pomocą łańcucha skojarzeń, uczniowie w parach sporządzają notatkę. Kolejne ogniwa łańcucha wypełniają elementami algorytmu usuwania pierwiastka trzeciego stopnia z mianownika ułamka.
Swoje spostrzeżenia porównują z poniższym przykładem.
Przykład:
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie Usuń niewymierność z mianownika ułamka:
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie W wykropkowane miejsce przenieś odpowiedni znak < , > .
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz:
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych Rozwiąż równanie: .
m91e1a6949932a5fd_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka polega na takim przekształceniu ułamka, aby nie zmieniła się jego wartość, a jednocześnie został on zapisany bez użycia liczby niewymiernej w mianowniku.
rationalizing the denominator1
rationalizing the denominator
usuwanie niewymierności z mianownika
RX1mNSWGqBKLw1
wymowa w języku angielskim: rationalizing the denominator
wymowa w języku angielskim: rationalizing the denominator