Scenariusz
Temat
Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Pierwiastki. Uczeń:
4) oblicza pierwiastek z iloczynu i ilorazu dwóch liczb, wyłącza liczbę przed znak pierwiastka i włącza liczbę pod znak pierwiastka;
5) mnoży i dzieli pierwiastki tego samego stopnia.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
Cele szczegółowe
1. Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń usuwa niewymierność z mianownika ułamka.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Łańcuch skojarzeń.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak usuwamy niewymierność z mianownika ułamka.
Realizacja lekcji
Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka polega na takim przekształceniu ułamka, aby nie zmieniła się jego wartość, a jednocześnie został on zapisany bez użycia liczby niewymiernej w mianowniku.
Uczniowie omawiają przykład usuwania pierwiastka stopnia drugiego z mianownika ułamka. Zwracają uwagę na liczbę, przez którą został pomnożony licznik i mianownik ułamka.
Przykład:
Polecenie
Korzystając z komputerów, uczniowie poznają następny przykład usuwania niewymierności z mianownika ułamka.
[Slideshow]
Za pomocą łańcucha skojarzeń, uczniowie w parach sporządzają notatkę. Kolejne ogniwa łańcucha wypełniają elementami algorytmu usuwania pierwiastka trzeciego stopnia z mianownika ułamka.
Swoje spostrzeżenia porównują z poniższym przykładem.
Przykład:
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie
Usuń niewymierność z mianownika ułamka.
a)
b)
c)
d)
e)
Polecenie
W wykropkowane miejsce przenieś odpowiedni znak < , > .
a)
b)
c)
d)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych:
Rozwiąż równanie .
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Usuwanie niewymierności z mianownika ułamka polega na takim przekształceniu ułamka, aby nie zmieniła się jego wartość, a jednocześnie został on zapisany bez użycia liczby niewymiernej w mianowniku.