The teacher introduces the subject of the lesson - marking points of given coordinates written using multi‑digit numbers in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system.
Students work individually, using computers. Their task is to observe the choice of units on axes of the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system.
Students work using the ‘talking card’ method.
Each students gets a piece of paper on which they write five exemplary points whose coordinates are multi‑digit numbers. Then, they mark such points in the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system, while choosing proper units on axes of the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system. A student chosen by the teacher collects cards and puts them on the board. Students watch ‘talking cards’. They discuss some propositions, in terms of right or wrong choice of units on axes. As a result of the discussion, they should draw proper conclusions.
Students work in pairs. One student gives three points whose coordinates are great numbers and the other marks them on the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system, while remembering about proper choice of units on axes of the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system.
Students use obtained information in exercises.
Task 1 Draw the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system, choose proper unit and mark points A and B.
a. A (5; 15), B (-10; 20)
b. A (-4; 12), B (16; -24)
c. A (400; -100), B (-300; 500)
d. A (1500; -1250), B (750; -1000)
Task 2 Mark such point P on the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system that its abscissaabscissaabscissa is a number smaller than -300 and its ordinateordinateordinate is a number greater than 550.
Task 3 Draw the coordinate systemcoordinate systemcoordinate system, choose proper unit and mark points A and B.
a. A (2; 1600), B (-3; -800)
b. A (-60; 5), B (150; -20)
c. A (12000; 7), B (-3000; 21)
Task 4 Mark such point Z on the coordinate system, that its abscissaabscissaabscissa is a three‑digit numberthree‑digit numberthree‑digit number whose unit digit is equal to 0 and the hundreds digit is smaller than 4. The ordinateordinateordinate of the point Z is smaller from the abscissaabscissaabscissa by 350.
The teacher sums‑up students’ work. The teacher rewards people who gave the best solutions with the best grades.
An extra task: Mark on the coordinate system points P and R.
To mark the points with accuracy, we can put different units on each axis of the coordinate system.
m4acdecb905435e1b_1528449000663_0
Zaznaczanie w układzie współrzędnych punktów o danych współrzędnych
m4acdecb905435e1b_1528449084556_0
drugi
m4acdecb905435e1b_1528449076687_0
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
m4acdecb905435e1b_1528449068082_0
45 minut
m4acdecb905435e1b_1528449523725_0
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
m4acdecb905435e1b_1528449552113_0
1. Zaznaczanie w układzie współrzędnych punktów o danych współrzędnych zapisanych za pomocą liczb wielocyfrowych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m4acdecb905435e1b_1528450430307_0
uczeń:
- zaznacza w układzie współrzędnych punkty o współrzędnych zapisanych za pomocą liczb wielocyfrowych.
m4acdecb905435e1b_1528449534267_0
1. dyskusja
2. mówiące kartki
m4acdecb905435e1b_1528449514617_0
1. praca indywidualna
2. zbiorowa
m4acdecb905435e1b_1528450135461_0
m4acdecb905435e1b_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zaznaczać w układzie współrzędnych punkty, których współrzędne zapisane są za pomocą liczb wielocyfrowych.
m4acdecb905435e1b_1528446435040_0
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputera. Ich zadaniem jest obserwacja doboru jednostek na osiach układu współrzędnych.
Uczniowie pracują metodą „mówiącej kartki”. Każdy uczeń otrzymuje kartkę, na której podaje pięć przykładowych punktów o współrzędnych zapisanych za pomocą liczb wielocyfrowych. Następnie zaznacza te punkty w układzie współrzędnych, dobierając odpowiednio jednostki na osiach układu współrzędnych. Wskazany przez nauczyciela uczeń zbiera kartki i przypina je do tablicy. Uczniowie oglądają „mówiące kartki”. Niektóre propozycje są omawiane, pod kątem właściwego lub błędnego doboru jednostek na osiach. Wynikiem dyskusji powinno być sformułowanie odpowiednich wniosków.
Wnioski uczniów
- Najczęściej na osiach układu współrzędnych przyjmujemy jednakowe jednostki.
- Dla dokładnego zaznaczenia punktów można na każdej osi układu współrzędnych umieścić inną jednostkę.
Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń podaje trzy punkty o dużych współrzędnych, a drugi zaznacza te punkty w układzie współrzędnych, pamiętając o odpowiednim oborze jednostek na osiach układu.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie 1 Narysuj układ współrzędnych, dobierz jednostkę i zaznacz punkty A i B.
a. A (5; 15), B(-10; 20)
b. A( -4; 12), B(16; -24)
c. A( 400; -100), B(-300; 500)
d. A(1500; -1250), B(750; -1000)
Polecenie 2 Zaznacz w układzie współrzędnych taki punkt P, którego odcięta jest liczbą mniejszą od -300, a rzędna jest liczbą większą od 550.
Polecenie 3 Narysuj układ współrzędnych, dobierz jednostkę i zaznacz punkty A i B.
a. A (2;1600) B(-3; -800)
b. A( -60; 5), B(150; -20)
c. A( 12000; 7), B(-3000; 21)
Polecenie 4 Zaznacz w układzie współrzędnych taki punkt Z, którego odcięta jest liczbą trzycyfrową o cyfrze jedności równej 0 i cyfrze setek mniejszej od 4. Rzędna punktu Z jest o 350 mniejsza od odciętej.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza osoby, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych Zaznacz w układzie współrzędnych punkty P i R.
m4acdecb905435e1b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia. Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Najczęściej na osiach układu współrzędnych przyjmujemy jednakowe, jednostki długości.
- Dla dokładnego zaznaczenia punktów można na każdej osi układu współrzędnych umieścić inną jednostkę.