Scenariusz
Temat
Zaznaczanie w układzie współrzędnych punktów o danych współrzędnych
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
X. Oś liczbowa. Układ współrzędnych na płaszczyźnie. Uczeń:
3) rysuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty kratowe o danych współrzędnych całkowitych (dowolnego znaku).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne przedstawianie danych.
Cele szczegółowe
1. Zaznaczanie w układzie współrzędnych punktów o danych współrzędnych zapisanych za pomocą liczb wielocyfrowych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- zaznacza w układzie współrzędnych punkty o współrzędnych zapisanych za pomocą liczb wielocyfrowych.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Mówiące kartki.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą zaznaczać w układzie współrzędnych punkty, których współrzędne zapisane są za pomocą liczb wielocyfrowych.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują samodzielnie korzystając z komputera. Ich zadaniem jest obserwacja doboru jednostek na osiach układu współrzędnych.
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie pracują metodą „mówiącej kartki”.
Każdy uczeń otrzymuje kartkę, na której podaje pięć przykładowych punktów o współrzędnych zapisanych za pomocą liczb wielocyfrowych. Następnie zaznacza te punkty w układzie współrzędnych, dobierając odpowiednio jednostki na osiach układu współrzędnych. Wskazany przez nauczyciela uczeń zbiera kartki i przypina je do tablicy. Uczniowie oglądają „mówiące kartki”. Niektóre propozycje są omawiane, pod kątem właściwego lub błędnego doboru jednostek na osiach. Wynikiem dyskusji powinno być sformułowanie odpowiednich wniosków.
Wnioski uczniów
- Najczęściej na osiach układu współrzędnych przyjmujemy jednakowe jednostki.
- Dla dokładnego zaznaczenia punktów można na każdej osi układu współrzędnych umieścić inną jednostkę.
Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń podaje trzy punkty o dużych współrzędnych, a drugi zaznacza te punkty w układzie współrzędnych, pamiętając o odpowiednim oborze jednostek na osiach układu.
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie 1
Narysuj układ współrzędnych, dobierz jednostkę i zaznacz punkty A i B.
a. A (5; 15), B (-10; 20)
b. A ( -4; 12), B (16; -24)
c. A ( 400; -100), B (-300; 500)
d. A (1500; -1250), B (750; -1000)
Polecenie 2
Zaznacz w układzie współrzędnych taki punkt P, którego odcięta jest liczbą mniejszą od -300, a rzędna jest liczbą większą od 550.
Polecenie 3
Narysuj układ współrzędnych, dobierz jednostkę i zaznacz punkty A i B.
a. A (2;1600), B (-3; -800)
b. A (-60; 5), B (150; -20)
c. A ( 12000; 7), B (-3000; 21)
Polecenie 4
Zaznacz w układzie współrzędnych taki punkt Z, którego odcięta jest liczbą trzycyfrową o cyfrze jedności równej 0 i cyfrze setek mniejszej od 4. Rzędna punktu Z jest o 350 mniejsza od odciętej.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów. Nagradza osoby, które podały najwłaściwsze rozwiązania ocenami celującymi.
Polecenie dla chętnych
Zaznacz w układzie współrzędnych punkty P i R.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Najczęściej na osiach układu współrzędnych przyjmujemy jednakowe, jednostki długości.
- Dla dokładnego zaznaczenia punktów można na każdej osi układu współrzędnych umieścić inną jednostkę.