4) reads from the graph of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the function takes greatest and smallest values.
At home, students prepare any graph of a function consisting of four line segments, on a checked piece of paper.
The teacher introduces the subject of the lesson – reading properties of the functionproperties of the functionproperties of the function from the graph.
Task Students work individually, using computers. Their task is to read properties of the functionproperties of the functionproperties of the function based on its plot.
[Slideshow]
The teacher announces a thematical contest. Students do the exercises in groups. Each groups gets points for the correct solutions and for the time it took them to do the exercises. The group that gets the most points gets a grade.
Contest task In the picture there is the plot of the functionplot of the functionplot of the function k.
[Illustration 1]
Calculate:
a) ,
b) the sign of the product ,
c) the sum of the greatest and the smallest value of the function.
Contest task Draw a plot of the functionplot of the functionplot of the function whose arguments x meet conditions -2 < x < 7 and:
a) the function has the greatest value equal to 5 for the argument 2,
b) the function has four roots,
c) the function takes negative valuesnegative valuesnegative values for each argument such that 0 ≤ x ≤ 3.
Contest task There is the plot of the functionplot of the functionplot of the function.
[Illustration 2]
a) Calculate the sum of the greatest and the smallest value of the function f.
b) Give the greatest and the smallest value of the function in the interval 〈-2, 2〉.
The teacher sums up the task contest, clears the doubts and grades the groups’ work.
Students work in pairs. They exchange pieces of paper with the drawn function they prepared at home. They read properties of the functionproperties of the functionproperties of the function presented on the graph. Then, they give back the pieces to each other and check if the solutions are correct. They consult possible problems with the teacher.
Odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu
m59fbbc1fa9bb4575_1528449084556_0
Trzeci
m59fbbc1fa9bb4575_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
1) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
m59fbbc1fa9bb4575_1528449068082_0
45 minut
m59fbbc1fa9bb4575_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m59fbbc1fa9bb4575_1528449552113_0
1. Odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m59fbbc1fa9bb4575_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje własności funkcji na podstawie wykresu.
m59fbbc1fa9bb4575_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
m59fbbc1fa9bb4575_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m59fbbc1fa9bb4575_1528450127855_0
Uczniowie w domu przygotowują na kartce w kratkę dowolny wykres funkcji składającej się z kilku odcinków.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać własności funkcji na podstawie jej wykresu.
m59fbbc1fa9bb4575_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu.
[Slideshow]
Nauczyciel ogłasza konkurs tematyczny. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania. Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązywania zadań. Grupa, która uzyskała najwięcej punktów otrzymuje ocenę.
Polecenie konkursowe Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji k.
[Ilustracja 1]
Wyznacz:
a) ,
b) the sign of the product ,
c) sumę największej i najmniejszej wartości funkcji.
Polecenie konkursowe Narysuj wykres funkcji, której argumenty x spełniają warunek -2 < x < 7 oraz:
a) funkcja ma wartość największą równą 5 dla argumentu 2,
b) funkcja ma cztery miejsca zerowe,
c) funkcja przyjmuje wartości ujemne dla każdego argumentu takiego, że 0 ≤ x ≤ 3.
Polecenie konkursowe Dany jest wykres funkcji f.
[Ilustracja 2]
a) Oblicz sumę największej i najmniejszej wartości funkcji f.
b) Podaj największą i najmniejszą wartość funkcji w przedziale 〈-2, 2〉.
Polecenie konkursowe Omów własności funkcji g przedstawionej na wykresie.
[Ilustracja 3]
Nauczyciel podsumowuje konkurs zadaniowy, wyjaśnia wątpliwości, ocenia prace grup.
Uczniowie pracują w parach. Wymieniają się przygotowanymi w domu kartkami z narysowanymi wykresami funkcji. Odczytują własności funkcji przedstawionej na wykresie. Następnie kartki wracają do autorów wykresów funkcji, którzy sprawdzają poprawność wykonanego zadania. Ewentualne problemy konsultują z nauczycielem.
Polecenie dla chętnych: Narysuj wykres funkcji f(x) = 2x - 4 i omów jej własności.
m59fbbc1fa9bb4575_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Na podstawie wykresu funkcji można określić na przykład:
a) dziedzinę funkcji,
b) zbiór wartości,
c) liczbę miejsc zerowych funkcji,
d) przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne),
e) największą(najmniejszą) wartość funkcji (o ile istnieje),
f) przedziały monotoniczności funkcji.
properties of the function1
properties of the function
własności funkcji
RhQ6zYPv6gxal1
wymowa w języku angielskim: properties of the function
wymowa w języku angielskim: properties of the function