Scenariusz
Temat
Odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- odczytuje własności funkcji na podstawie wykresu.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Konkurs tematyczny.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu przygotowują na kartce w kratkę dowolny wykres funkcji składającej się z kilku odcinków.
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą odczytywać własności funkcji na podstawie jej wykresu.
Realizacja lekcji
Polecenie
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest odczytywanie własności funkcji na podstawie wykresu.
[Slideshow]
Nauczyciel ogłasza konkurs tematyczny. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania. Każda grupa otrzymuje punkty za poprawność i czas rozwiązywania zadań. Grupa, która uzyskała najwięcej punktów otrzymuje ocenę.
Polecenie konkursowe
Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji k.
[Ilustracja 1]
Wyznacz:
a) ,
b) znak iloczynu ,
c) sumę największej i najmniejszej wartości funkcji.
Polecenie konkursowe
Narysuj wykres funkcji, której argumenty x spełniają warunek -2 < x < 7 oraz:
a) funkcja ma wartość największą równą 5 dla argumentu 2,
b) funkcja ma cztery miejsca zerowe,
c) funkcja przyjmuje wartości ujemne dla każdego argumentu takiego, że 0 ≤ x ≤ 3.
Polecenie konkursowe
Dany jest wykres funkcji f.
[Ilustracja 2]
a) Oblicz sumę największej i najmniejszej wartości funkcji f.
b) Podaj największą i najmniejszą wartość funkcji w przedziale 〈-2, 2〉.
Polecenie konkursowe
Omów własności funkcji g przedstawionej na wykresie.
[Ilustracja 3]
Nauczyciel podsumowuje konkurs zadaniowy, wyjaśnia wątpliwości, ocenia prace grup.
Uczniowie pracują w parach. Wymieniają się przygotowanymi w domu kartkami z narysowanymi wykresami funkcji. Odczytują własności funkcji przedstawionej na wykresie. Następnie kartki wracają do autorów wykresów funkcji, którzy sprawdzają poprawność wykonanego zadania. Ewentualne problemy konsultują z nauczycielem.
Polecenie konkursowe dla chętnych:
Narysuj wykres funkcji f(x) = 2x - 4 i omów jej własności.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Na podstawie wykresu funkcji można określić na przykład:
a) dziedzinę funkcji,
b) zbiór wartości,
c) liczbę miejsc zerowych funkcji,
d) przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne),
e) największą (najmniejszą) wartość funkcji (o ile istnieje),
f) przedziały monotoniczności funkcji.