Discussion – students think if they obtain the same result in both cases. They propose different ways of calculations, for example ‘step by step’ or by using graphs.
After obtaining different results, they look for the causes.
They think how to write the operation using one expression.
The teacher informs students that expressions made of numbers, signs of operations and, possibly, parentheses are called arithmetic expressions. Arithmetic is a science about numbers and operations on them.
Students work individually, using computers. They open the slideshow and observe the ‘operations car race’.
After having finished the exercise, students present the results of their observations and write down the order in which we should do the operations.
2. multiplication or division – in the order it is written,
3. addition or subtraction – in the order it is written.
The teacher divides students into 5 persons groups.
The teacher distributes the board game and its rules.
Rules of the game:
1. Place your pawn on the START field.
2. Throw the dice and move as many fields as the dice showed.
3. Calculate the value of the expression on the card placed on the field you are at.
4. Check your results on the calculator, consult the doubts with the teacher.
5. If the result is correct, you stay at the field and wait for your next turn.
6. If the result is wrong, you go back to the field you were at before.
7. The person that gets first to the final field, gets the highest mark.
8. GOOD LUCK.
Exemplary board for the game.
[Table 1]
Students use obtained information in the exercises.
Task Write down the solution of the task using one arithmetic expression. Calculate the value of this expression. 1. In a school there are two fourth grades in which there are 25 students are three fourth class in which there are 20 students. How many fourth‑graders there are in the school?
2. Tomek had 35 zł, he bought 4 bars 3 zł each and a chocolate that cost 5 zł. How many złoty did he have left after the shopping?
An extra task Write the number 100 as the arithmetic expressionthe arithmetic expressionthe arithmetic expression, using signs of operations and parentheses and each one of the nine digits, only once.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise. Operations should be done in the following order 1. operations in parentheses,
2. multiplication or division – in the order it is written,
3. addition or subtraction – in the order it is written.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Różne wyniki spowodowane są różną kolejnością wykonanych działań.
ma33bf79c765903ac_1527752256679_0
R1MIcT2o3LRZb1
Działania należy wykonywać w następującej kolejności
ma33bf79c765903ac_1528449000663_0
Kolejność wykonywania działań
ma33bf79c765903ac_1528449084556_0
drugi
ma33bf79c765903ac_1528449076687_0
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
11) stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
ma33bf79c765903ac_1528449068082_0
45 minut
ma33bf79c765903ac_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszychpisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
ma33bf79c765903ac_1528449552113_0
1. Formułowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.
2. Stosowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma33bf79c765903ac_1528450430307_0
Uczeń:
1. Formułuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
2. Stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
ma33bf79c765903ac_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra planszowa.
ma33bf79c765903ac_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
ma33bf79c765903ac_1528450127855_0
Uczniowie podają przykłady dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych.
Uczniowie zapisują działania zgodnie z opisem: a) do liczby 2 dodaj wynik mnożenia liczby 3 przez liczbę 4;
b) do liczby 2 dodaj liczbę 3 i pomnóż przez liczbę 4.
ma33bf79c765903ac_1528446435040_0
Dyskusja – uczniowie zastanawiają się, czy w obu przypadkach otrzymają takie same wyniki. Proponują różne metody obliczeń, np. „po kawałku” lub za pomocą grafów.
Po uzyskaniu różnych wyników, szukają tego przyczyny.
Zastanawiają się, jak zapisać działania przy pomocy jednego wyrażenia.
Nauczyciel informuje uczniów, że wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań oraz - ewentualnie - nawiasów, nazywamy wyrażeniami arytmetycznymi. A nauka o liczbach i działaniach na nich, to arytmetyka.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i obserwują „samochodowy wyścig działań”.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji, zapisują w jakiej kolejności należy wykonywać działania.
[SLIDESHOW]
Różne wyniki spowodowane są różną kolejnością wykonanych działań.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie: Działania należy wykonywać w następującej kolejności: 1. działania w nawiasach,
2. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,
3. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy. Rozdaje uczniom przygotowaną grę planszową i opis jej zasad. Zasady gry. 1. Ustaw pionek na polu START.
2. Rzuć kostką i przesuń się o tyle pól, ile oczek wypadło na kostce.
3. Oblicz wartość wyrażenia, które zapisane jest na karcie leżącej na tym polu.
4. Sprawdzaj swoje wyniki na kalkulatorze, wątpliwości konsultuj z nauczycielem.
5. Jeśli twój wynik jest prawidłowy, pozostajesz na polu i czekasz na kolejną kolejkę.
6. Jeśli twój wynik jest błędny, cofasz się na poprzednio zajmowane pole.
7. Kto pierwszy dotrze na metę, otrzymuje szóstkę.
8. POWODZENIA.
Przykładowa postać planszy do gry.
[Tabela]
Uczniowie wykorzystują uzyskane wiadomości w zadaniach.
Polecenie Zapisz za pomocą jednego wyrażenia arytmetycznego rozwiązanie zadania. Oblicz wartość tego wyrażenia.
1. W pewnej szkole są dwie klasy czwarte, w których jest po 25 uczniów i trzy klasy czwarte, w których jest po 20 osób. Ilu czwartoklasistów uczęszcza do tej szkoły?
2. Tomek miał 35 zł kupił 4 batony po 3 zł oraz czekoladę kosztującą 5 zł. Ile złotych mu pozostało po wykonaniu zakupów?
Zadanie dla chętnych Zapisz liczbę 100 za pomocą wyrażenia arytmetycznego, używając znaków działań i nawiasów oraz - tylko raz - każdej z dziesięciu cyfr.
ma33bf79c765903ac_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania. - Arytmetyka, to nauka o liczbach i działaniach na nich.
- Wyrażeniami arytmetycznymi nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań i nawiasów.
- Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. działania w nawiasach,
2. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,
3. dodawanie lub odejmowanie– w kolejności zapisu.