Scenariusz
Temat
Kolejność wykonywania działań
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:
11) stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszychpisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Cele szczegółowe
1. Formułowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.
2. Stosowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
1. Formułuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
2. Stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra planszowa.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie podają przykłady dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych.
Uczniowie zapisują działania zgodnie z opisem:
a) do liczby 2 dodaj wynik mnożenia liczby 3 przez liczbę 4,
b) do liczby 2 dodaj liczbę 3 i pomnóż przez liczbę 4.
Realizacja lekcji
Dyskusja – uczniowie zastanawiają się, czy w obu przypadkach otrzymają takie same wyniki. Proponują różne metody obliczeń, np. „po kawałku” lub za pomocą grafów.
Po uzyskaniu różnych wyników, szukają tego przyczyny.
Zastanawiają się, jak zapisać działania przy pomocy jednego wyrażenia.
Nauczyciel informuje uczniów, że wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań oraz - ewentualnie - nawiasów, nazywamy wyrażeniami arytmetycznymi. A nauka o liczbach i działaniach na nich, to arytmetyka.
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają pokaz multimedialny i obserwują „samochodowy wyścig działań”.
Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji, zapisują w jakiej kolejności należy wykonywać działania.
[Slideshow 1]
Różne wyniki spowodowane są różną kolejnością wykonanych działań.
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. działania w nawiasach,
2. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,
3. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy. Rozdaje uczniom przygotowaną grę planszową i opis jej zasad.
Zasady gry.
1. Ustaw pionek na polu START.
2. Rzuć kostką i przesuń się o tyle pól, ile oczek wypadło na kostce.
3. Oblicz wartość wyrażenia, które zapisane jest na karcie leżącej na tym polu.
4. Sprawdzaj swoje wyniki na kalkulatorze, wątpliwości konsultuj z nauczycielem.
5. Jeśli twój wynik jest prawidłowy, pozostajesz na polu i czekasz na kolejną kolejkę.
6. Jeśli twój wynik jest błędny, cofasz się na poprzednio zajmowane pole.
7. Kto pierwszy dotrze na metę, otrzymuje szóstkę.
8. POWODZENIA.
Przykładowa postać planszy do gry.
[Tabela]
Uczniowie wykorzystują uzyskane wiadomości w zadaniach.
Polecenie
Zapisz za pomocą jednego wyrażenia arytmetycznego rozwiązanie zadania. Oblicz wartość tego wyrażenia.
1. W pewnej szkole są dwie klasy czwarte, w których jest po 25 uczniów i trzy klasy czwarte, w których jest po 20 osób. Ilu czwartoklasistów uczęszcza do tej szkoły?
2. Tomek miał 35 zł kupił 4 batony po 3 zł oraz czekoladę kosztującą 5 zł. Ile złotych mu pozostało po wykonaniu zakupów?
Zadanie dla chętnych
Zapisz liczbę 100 za pomocą wyrażenia arytmetycznego, używając znaków działań i nawiasów oraz - tylko raz - każdej z dziesięciu cyfr.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Arytmetyka, to nauka o liczbach i działaniach na nich.
- Wyrażeniami arytmetycznymi nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań i nawiasów.
- Działania należy wykonywać w następującej kolejności:
1. działania w nawiasach,
2. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,
3. dodawanie lub odejmowanie– w kolejności zapisu.