Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat

Kolejność wykonywania działań

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

II. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

11) stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszychpisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Formułowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.

2. Stosowanie reguł dotyczących kolejności wykonywania działań.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

1. Formułuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

2. Stosuje reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Gra planszowa.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie podają przykłady dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych.

Uczniowie zapisują działania zgodnie z opisem:

a) do liczby 2 dodaj wynik mnożenia liczby 3 przez liczbę 4,

b) do liczby 2 dodaj liczbę 3 i pomnóż przez liczbę 4.

Realizacja lekcji

Dyskusja – uczniowie zastanawiają się, czy  w obu przypadkach otrzymają takie same wyniki. Proponują różne metody obliczeń, np. „po kawałku” lub za pomocą  grafów.

Po uzyskaniu różnych wyników, szukają tego przyczyny.

Zastanawiają się, jak zapisać działania przy pomocy jednego wyrażenia.

Nauczyciel informuje uczniów, że wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań oraz  - ewentualnie - nawiasów, nazywamy wyrażeniami arytmetycznymi. A nauka o liczbach i działaniach na nich, to arytmetyka.

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają pokaz multimedialny i obserwują „samochodowy wyścig działań”.

Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji, zapisują w jakiej kolejności należy wykonywać działania.

[Slideshow 1]

Różne wyniki spowodowane są różną  kolejnością wykonanych działań.

Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:

Działania należy wykonywać w następującej kolejności:

1. działania w nawiasach,

2. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,

3. dodawanie lub odejmowanie – w kolejności zapisu.

Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy. Rozdaje uczniom przygotowaną grę planszową i opis jej zasad.

Zasady gry.

1. Ustaw pionek na polu START.

2. Rzuć kostką i przesuń się o tyle pól, ile oczek wypadło na kostce.

3. Oblicz wartość wyrażenia, które zapisane jest na karcie leżącej na tym polu.

4. Sprawdzaj swoje wyniki na kalkulatorze, wątpliwości konsultuj z nauczycielem.

5. Jeśli twój wynik jest prawidłowy, pozostajesz na polu i czekasz na kolejną kolejkę.

6. Jeśli twój wynik jest błędny, cofasz się na poprzednio zajmowane pole.

7. Kto pierwszy dotrze na metę, otrzymuje szóstkę.

8. POWODZENIA.

Przykładowa postać planszy do gry.

[Tabela]

Uczniowie wykorzystują uzyskane wiadomości w zadaniach.

Polecenie
Zapisz za pomocą jednego wyrażenia arytmetycznego rozwiązanie zadania. Oblicz wartość tego wyrażenia.

1. W pewnej szkole są dwie klasy czwarte, w których jest po 25 uczniów i trzy klasy czwarte, w których jest po 20 osób. Ilu czwartoklasistów uczęszcza do tej szkoły?

2. Tomek miał 35 zł kupił 4 batony po 3 zł oraz czekoladę kosztującą 5 zł. Ile złotych mu pozostało po wykonaniu zakupów?

Zadanie dla chętnych
Zapisz liczbę 100 za pomocą wyrażenia arytmetycznego, używając znaków działań i nawiasów oraz - tylko raz - każdej z dziesięciu cyfr.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Arytmetyka, to nauka o liczbach i działaniach na nich.

- Wyrażeniami arytmetycznymi nazywamy wyrażenia zbudowane z liczb, znaków działań i nawiasów.

- Działania należy wykonywać w następującej kolejności:

1. działania w nawiasach,

2. mnożenie lub dzielenie – w kolejności zapisu,

3. dodawanie lub odejmowanie– w kolejności zapisu.