You will learn to formulate rules about the order of operations.
Learning effect
You apply rules about the order of operations.
Give examples of addition, subtraction, multiplication and division of natural numbers:
Write down the operations according to the description:
add the result of the multiplication of the number 3 by number 4 to the number 2,
add the number 2 to number 3 and multiply by 4.
Think whether you obtain the same result in both cases. Propose different ways of calculations, for example ‘step by step’ or by using graphs.
After obtaining different results, look for the causes.
Think how to write the operation using one expression.
Conclusion
Different results are caused by the different order of operations.
Expressions made of numbers, signs of operations and, possibly, parentheses are called arithmetic expressions. Arithmetic is a science about numbers and operations on them.
Open the slideshow and observe the ‘Operations car race’.
R16BagJYFi78B
Pokaz multimedialny - samochodowy wyścig działań. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Pokaz multimedialny - samochodowy wyścig działań. Instrukcja obsługi z poziomu klawiatury: 1. Uruchomienie aplikacji - ENTER, 2. Na każdym ze slajdów czytany jest automatycznie tekst alternatywny po polsku, 3. Przy pierwszym uruchomieniu na pierwszym slajdzie, czytanie tekstu po angielsku - TAB, 4. Przejście między slajdami: do następnego slajdu - TAB, do poprzedniego slajdu - TAB + SHIFT, 5. Przejście do czytania napisu po angielsku - strzałka w górę + strzałka w dół (czyta tekst po angielsku widoczny na slajdzie).
Play the board game according to the following rules:
Rules of the game:
Place your pawn on the START field.
Throw the dice and move as many fields as the dice showed.
Calculate the value of the expression on the card placed on the field you are at.
Check your results on the calculator, consult the doubts with the teacher.
If the result is correct, you stay at the field and wait for your next turn.
If the result is wrong, you go back to the field you were at before.
The person that gets first to the final field, gets the highest mark.
GOOD LUCK!
The board for the game:
RP2QU8Mwm2S4S1
Na ilustracji narysowana jest plansza do gry: droga, wokół niej budynki i auta. W pierwszym wierszu od lewej elementy: Start, 25 - 5 -6, 17 + 5 - 3, 25 - 5 + 7, 2 razy 6 + 8. W drugim wierszu od lewej elementy: 2 + 6 razy 8, (2 + 6) razy 8, 2 razy (6 + 8), 40 + 10 razy 3, (40 +10) razy 3. W trzecim wierszu od lewej elementy: 35 - 24 podzielić na 8, 48 podzielić na 8 - 4, 18 - (7 - 5), (57 + 23) podzielić na 10, 45 podzielić na (88 - 83). W trzecim wierszu od lewej elementy: (5 + 5) razy 5 - 5, 3 razy 5 - 4 razy (12 - 6), 36 podzielić na 6 - 6 + 6, (4 + 3 razy 2) - 5, Finish.
Write down the solution of the task using one arithmetic expression. Calculate the value of this expression.
In a school there are two fourth grades in which there are 25 students are three fourth class in which there are 20 students. How many fourth‑graders there are in the school?
Tomek had 35 zł, he bought 4 bars 3 zł each and a chocolate that cost 5 zł. How many złoty did he have left after the shopping?
Write the number 100 as the arithmetic expressionthe arithmetic expressionthe arithmetic expression, using signs of operations and parentheses and each one of the nine digits, only once.
Do the revision exercises.
Remember:
Operations should be done in the following order:
operations in parentheses,
multiplication or division – in the order it is written,
addition or subtraction – in the order it is written.
Exercises
R1DQgrvX7rHFx
Exercise 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: The number is the value of the expression. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Wersja alternatywna ćwiczenia: The number is the value of the expression. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
The number is the value of the expression.
Exercise 2
Calculate while paying attention to the order of operations.
a) b) c)
a) b) c)
Exercise 3
Write the operations that solves the text exercise in the form of one arithmetic expression. Calculate its value and give the answer in English.
Ania has 4 banknotes 20 zł each, 5 coins 5 zł each, 6 coins 2 zł each and 4 coins 1 zł each. How much money will she have left after she buys a jacket for 85 zł and a t‑shirt for 25 zł?
11 zł
Exercise 4
R1O7NIGjDCtJX
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. arytmetyka - arithmetics, 2. wyrażenia arytmetyczne - the arithmetic expression, 3. kolejność wykonywania działań - the order of operations, 4. wyrażenie w nawiasie - the operation in parentheses, 5. nawias zwykły - a graph, 6. graf - a paranthesis
Wersja alternatywna ćwiczenia: Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly. Możliwe odpowiedzi: 1. arytmetyka - arithmetics, 2. wyrażenia arytmetyczne - the arithmetic expression, 3. kolejność wykonywania działań - the order of operations, 4. wyrażenie w nawiasie - the operation in parentheses, 5. nawias zwykły - a graph, 6. graf - a paranthesis
Indicate which pairs of expressions or words are translated correctly.
arytmetyka - arithmetics
wyrażenia arytmetyczne - the arithmetic expression
kolejność wykonywania działań - the order of operations
wyrażenie w nawiasie - the operation in parentheses
nawias zwykły - a graph
graf - a paranthesis
zadanie
Source: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R1eG7w9FBHRoI1
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Interaktywna gra, polegająca na łączeniu wyrazów w pary w ciągu jednej minuty. Czas zaczyna upływać wraz z rozpoczęciem gry. Jeden ruch to odkrywanie najpierw jednej potem drugiej karty z wyrazem. Każdy wyraz jest odczytywany. Kolejny ruch to odkrywanie trzeciej i czwartej karty. W ten sposób odsłuchasz wszystkie wyrazy. Nawigacja z poziomu klawiatury za pomocą strzałek, odsłuchiwanie wyrazów enterem lub spacją. Znajdź wszystkie pary wyrazów.
Match Polish terms with their English equivalents.
wyrażenia arytmetyczne
the operation in parentheses
nawias zwykły
a paranthesis
the order of operations
arithmetics
kolejność wykonywania działań
arytmetyka
the arithmetic expression
wyrażenie w nawiasie
Source: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.