Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students, working in groups with the method of incomplete sentences, review what they learned so far about algebraic expressions and methods of performing operations on algebraic expressions.
Task Sentences that should be completed: - An algebraic expression is ... - A monomial is an algebraic expression made up of ... - The sum of monomials is ... - The name of the algebraic expression comes from the name of the operation we perform as ... - Monomials are called similar terms when ...
The teacher verifies the students' statements and explains the doubts.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to learn the formulas for reduced multiplication of the second degree.
Task Students, working in teams of two, analyze the material presented in the Interactive illustration. They make hypotheses and formulate the conclusion.
Discussion - Can you use the formula for the square of the sum to calculate the squared difference of two expressions? Students make hypotheses, check them and formulate a conclusion.
- The square of the sum of two expressions is equal to the sum of the squares of these expressions, increased by their doubled productdoubled productdoubled product.
- The difference between two expressions equals the sum of the squares of these expressions, reduced by their doubled productdoubled productdoubled product.
- The product of the sum of two expressions by their difference is equal to the difference in squares of these expressions.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Iloczyn sumy dwóch wyrażeń przez ich różnicę jest równy różnicy kwadratów tych wyrażeń.
mc9c53adc76c40e7b_1528449000663_0
Wzory skróconego mnożenia stopnia drugiego
mc9c53adc76c40e7b_1528449084556_0
Trzeci
mc9c53adc76c40e7b_1528449076687_0
II. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na:
mc9c53adc76c40e7b_1528449068082_0
45 minut
mc9c53adc76c40e7b_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mc9c53adc76c40e7b_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
3. Wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego.
mc9c53adc76c40e7b_1528450430307_0
Uczeń:
- przekształca wyrażenia algebraiczne,
- wykorzystuje wzory skróconego mnożenia stopnia drugiego.
mc9c53adc76c40e7b_1528449534267_0
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
mc9c53adc76c40e7b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mc9c53adc76c40e7b_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą niedokończonych zdań, przypominają poznane dotychczas wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych i sposobów wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych.
Polecenie Zdania, które należy dokończyć:
- Wyrażeniem algebraicznym nazywamy ... - Jednomian to wyrażenie algebraiczne zbudowane z ... - Suma jednomianów to ... - Nazwa wyrażenia algebraicznego pochodzi od nazwy działania, które wykonujemy jako ... - Wyrazami podobnymi nazywamy jednomiany, które ...
Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
mc9c53adc76c40e7b_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego.
Polecenie Uczniowie, pracując w zespołach dwuosobowych, analizują materiał przedstawiony w Iluustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna 1]
Wniosek:
- Kwadrat sumy dwóch wyrażeń jest równy sumie kwadratów tych wyrażeń, zwiększonej o ich podwojony iloczyn.
Dyskusja – czy można, korzystając ze wzoru na kwadrat sumy, obliczyć kwadrat różnicy dwóch wyrażeń? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek, który powinni wyprowadzić uczniowie:
- Jeżeli do wzoru wstawimy w miejsce y liczbę (-y), to otrzymamy wzór na kwadrat różnicy dwóch wyrażeń
Uczniowie, pracując samodzielnie, rozwiązują zadania korzystając z poznanych wzorów.
Polecenie Korzystając ze wzorów skróconego mnożenia, oblicz.
a) 98Indeks górny 22
b) 102Indeks górny 22
c) 199Indeks górny 22
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w Iluustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna 2]
Wniosek, który powinni wyprowadzić uczniowie:
- Iloczyn sumy dwóch wyrażeń przez ich różnicę jest równy różnicy kwadratów tych wyrażeń.