Scenariusz
Temat
Wzory skróconego mnożenia stopnia drugiego
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
II. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na:
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
3. Wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego.
Efekty uczenia
Uczeń:
- przekształca wyrażenia algebraiczne,
- wykorzystuje wzory skróconego mnożenia stopnia drugiego.
Metody kształcenia
1. Niedokończone zdania.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie, pracując w grupach, metodą niedokończonych zdań, przypominają poznane dotychczas wiadomości na temat wyrażeń algebraicznych i sposobów wykonywania działań na wyrażeniach algebraicznych.
Polecenie
Zdania, które należy dokończyć:
- Wyrażeniem algebraicznym nazywamy …
- Jednomian to wyrażenie algebraiczne zbudowane z …
- Suma jednomianów to …
- Nazwa wyrażenia algebraicznego pochodzi od nazwy działania, które wykonujemy jako …
- Wyrazami podobnymi nazywamy jednomiany, które …
Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie wzorów skróconego mnożenia stopnia drugiego.
Polecenie
Uczniowie, pracując w zespołach dwuosobowych, analizują materiał przedstawiony w Ilustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna 1]
Wniosek:
- Kwadrat sumy dwóch wyrażeń jest równy sumie kwadratów tych wyrażeń, zwiększonej o ich podwojony iloczyn.
Dyskusja – czy można, korzystając ze wzoru na kwadrat sumy, obliczyć kwadrat różnicy dwóch wyrażeń? Uczniowie stawiają hipotezy, sprawdzają je i formułują wniosek.
Wniosek, który powinni wyprowadzić uczniowie:
- Jeżeli do wzoru wstawimy w miejsce y liczbę (-y), to otrzymamy wzór na kwadrat różnicy dwóch wyrażeń
Uczniowie, pracując samodzielnie, rozwiązują zadania korzystając z poznanych wzorów.
Polecenie
Korzystając ze wzorów skróconego mnożenia, oblicz.
a) 98Indeks górny 22
b) 102Indeks górny 22
c) 199Indeks górny 22
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie
Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w Ilustracji interaktywnej. Stawiają hipotezy. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna 2]
Wniosek, który powinni wyprowadzić uczniowie:
- Iloczyn sumy dwóch wyrażeń przez ich różnicę jest równy różnicy kwadratów tych wyrażeń.
Uczniowie, pracując samodzielnie, rozwiązują zadania.
Polecenie
Oblicz, korzystając ze wzoru na różnicę kwadratów.
a)
b)
c)
Polecenie
Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie
Doprowadź wyrażenie do najprostszej postaci, a następnie oblicz jego wartość dla podanej wartości zmiennej.
a) dla
b) dla
Polecenie
Wykaż, że wartość wyrażenia nie zależy od wartości zmiennej x.
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki. Nauczyciel ocenia ich prace, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
Uzasadnij, że poniższa równość jest prawdziwa.
a)
b)
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Kwadrat sumy dwóch wyrażeń jest równy sumie kwadratów tych wyrażeń, zwiększonej o ich podwojony iloczyn.
- Kwadrat różnicy dwóch wyrażeń jest równy sumie kwadratów tych wyrażeń, zmniejszonej o ich podwojony iloczyn.
- Iloczyn sumy dwóch wyrażeń przez ich różnicę jest równy różnicy kwadratów tych wyrażeń.