9) distinguishes and defines changes in states of matter; analyzes the phenomena of meltingmeltingmelting, freezingfreezingfreezing, evaporationevaporationevaporation, condensation, sublimationsublimationsublimation and resublimationresublimationresublimation as processes in which supplying the energy in the form of heat does not cause the change in temperature.
1. Provide three basic states of matter. 2. Name the processes of changing the states of matter. 3. In which phase changes is energy consumed by the system and in which is it returned to the system? 4. Usually the body temperature does not change during the changes in the physical states of matter. What happens with the energy delivered to the body?
- Melting, evaporation and sublimation are processes of change of state of matter which require the supply of energy to a substance in the form of heat.
- The supplied energy in the form of heat causes the internal energy of the body to increase. The energy resulting from the mutual interactions of atoms and molecules grows.
- Coagulation, liquefaction and resublimation are processes of change of state of matter, which require giving energy in the form of heat through a substance.
- Cast heat reduces the internal energy of the body. The potential energy resulting from mutual interactions of atoms and molecules decreases.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Topnienie, parowanie i sublimacja to zmiany stanu skupienia, które wymagają dostarczania energii w postaci ciepła do substancji. - Dostarczona energia w postaci ciepła powoduje wzrost energii wewnętrznej ciała, związany ze zmianą struktury wewnętrznej tej substancji – rośnie energia potencjalna wynikająca z wzajemnych oddziaływań atomów i cząsteczek. - Krzepnięcie, skraplanie i resublimacja to zmiany stanu skupienia, które wymagają oddawania energii cieplnej (ciepła) przez substancję. - Oddane ciepło powoduje zmniejszenie energii wewnętrznej ciała i wiąże się ze zmianą struktury wewnętrznej substancji – maleje energia potencjalna wynikająca z wzajemnych oddziaływań atomów i cząsteczek.
Początkowo dysponujemy bryłą lodu o temperaturze –30°C, to ogrzewanie tej bryły będzie zwiększać temperaturę: –25°C, –20°C, –15°C, –10°C, –5°C, aż do 0°C. Tutaj jednak ta prosta reguła przestaje obowiązywać, przy 0°C (przy ciśnieniu normalnym) dostarczanie ciepła nie spowoduje zmiany temperatury lodu. Przynajmniej przez pewien czas. Zamiast tego lód zacznie topnieć.
Dopiero po stopieniu całego lodu, powstała z niego woda zacznie reagować po staremu – podgrzanie będzie powodować zwiększenie temperatury. Jednak będzie tak tylko do pewnej granicy – przy 100°C dostarczanie ciepła, zamiast zwiększenia temperatury wody, spowoduje jej kolejne przejście fazowe w parę wodną. Mamy do czynienia z parowaniem w całej objętości – wrzeniem. Dopiero po zamianie całej wody w parę, ogrzewanie wody w stanie lotnym będzie już zachodzić bez większych niespodzianek, aż do dość wysokich temperatur (ale nie bardzo wysokich! - bo np. w temperaturach wielu tysięcy stopni stanowiące parę cząsteczki wody ulegają rozpadowi na poszczególne atomy, czyli atomy tlenu i wodoru).
m8ff5a9356575178a_1528449000663_0
Energia wewnętrzna i zmiany stanów skupienia
m8ff5a9356575178a_1528449084556_0
Drugi
m8ff5a9356575178a_1528449076687_0
IV. Zjawiska cieplne. Uczeń:
9) rozróżnia i nazywa zmiany stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia, skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury.
m8ff5a9356575178a_1528449068082_0
45 minut
m8ff5a9356575178a_1528449523725_0
Opisywanie zmian stanów skupienia w różnych procesach termodynamicznych w języku angielskim.
m8ff5a9356575178a_1528449552113_0
1. Opisuje zmianę stanu skupienia podczas ogrzewania i ochładzania.
2. Analizuje procesy topnienia i krzepnięcia pod względem temperatury i dostarczonego ciepła.
3. Analizuje procesy parowania i skraplania pod względem temperatury i dostarczonego ciepła.
m8ff5a9356575178a_1528450430307_0
Uczeń:
- opisuje przemiany zmiany stanów skupienia energii wewnętrznej ciała w sytuacjach typowych i problemowych,
- przedstawia zależność temperatury ciała od wartości energii dostarczanej do układu.
m8ff5a9356575178a_1528449534267_0
1. Wykład problemowy.
2. Klasyczna metoda problemowa.
m8ff5a9356575178a_1528449514617_0
1. Pogadanka.
2. Praca uczniów w grupach nad rozwiązaniem sytuacji problemowej.
m8ff5a9356575178a_1528450127855_0
Odpowiedz na pytania wprowadzające:
1. Wymień trzy podstawowe stany skupienia materii. 2. Nazwij procesy zmiany stanów skupienia materii. 3. W jakich przemianach fazowych energia jest pobierana przez układ a w jakich oddawana? 4. Podczas zmian stanów skupienia materii zazwyczaj temperatura ciała nie ulega zmianie. Co się dzieje z energią dostarczoną do ciała?
m8ff5a9356575178a_1528446435040_0
Poniższa prezentacja śladów pozwoli zrozumieć mikroskopowy model budowy ciała stałych cieczy i gazów.
[Slideshow]
Rozpatrzmy dla przykładu jak zmienia się temperatura lodu o temperaturze początkowej –30°C.
[Ilustracja 1]
Początkowo dysponujemy bryłą lodu o temperaturze –30°C, to ogrzewanie tej bryły będzie zwiększać temperaturę: –25°C, –20°C, –15°C, –10°C, –5°C, aż do 0°C. Tutaj jednak ta prosta reguła przestaje obowiązywać, przy 0°C (przy ciśnieniu normalnym) dostarczanie ciepła nie spowoduje zmiany temperatury lodu. Przynajmniej przez pewien czas. Zamiast tego lód zacznie topnieć.
Dopiero po stopieniu całego lodu, powstała z niego woda zacznie reagować po staremu – podgrzanie będzie powodować zwiększenie temperatury. Jednak będzie tak tylko do pewnej granicy – przy 100°C dostarczanie ciepła, zamiast zwiększenia temperatury wody, spowoduje jej kolejne przejście fazowe w parę wodną. Mamy do czynienia z parowaniem w całej objętości – wrzeniem. Dopiero po zamianie całej wody w parę, ogrzewanie wody w stanie lotnym będzie już zachodzić bez większych niespodzianek, aż do dość wysokich temperatur (ale nie bardzo wysokich! - bo np. w temperaturach wielu tysięcy stopni stanowiące parę cząsteczki wody ulegają rozpadowi na poszczególne atomy, czyli atomy tlenu i wodoru).
Opisany schemat obowiązuje oczywiście nie tylko dla lodu, ale dla większości substancji.
m8ff5a9356575178a_1528450119332_0
- Topnienie, parowanie i sublimacja to procesy zmiany stanu skupienia, które wymagają dostarczania energii do substancji w postaci ciepła.
- Dostarczona energia w postaci ciepła powoduje wzrost energii wewnętrznej ciała. Rośnie energia wynikająca z wzajemnych oddziaływań atomów i cząsteczek.
- Krzepnięcie, skraplanie i resublimacja to procesy zmiany stanu skupienia, które wymagają oddawania energii w postaci ciepła przez substancję.
- Oddane ciepło powoduje zmniejszenie energii wewnętrznej ciała. Maleje energia potencjalna wynikająca z wzajemnych oddziaływań atomów i cząsteczek.