Scenariusz
Temat
Energia wewnętrzna i zmiany stanów skupienia
Etap edukacyjny
Drugi
Podstawa programowa
IV. Zjawiska cieplne. Uczeń:
9) rozróżnia i nazywa zmiany stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia, skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury.
Czas
45 minut
Ogólny cel kształcenia
Opisywanie zmian stanów skupienia w różnych procesach termodynamicznych w języku angielskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe
1. Opisuje zmianę stanu skupienia podczas ogrzewania i ochładzania.
2. Analizuje procesy topnienia i krzepnięcia pod względem temperatury i dostarczonego ciepła.
3. Analizuje procesy parowania i skraplania pod względem temperatury i dostarczonego ciepła.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
- opisuje zmiany stanów skupienia ciała w sytuacjach typowych i problemowych,
- przedstawia zależność temperatury ciała od wartości energii dostarczanej do układu.
Metody kształcenia
1. Wykład problemowy.
2. Klasyczna metoda problemowa.
Formy pracy
1. Pogadanka.
2. Praca uczniów w grupach nad rozwiązaniem sytuacji problemowej.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Odpowiedz na pytania wprowadzające:
1. Wymień trzy podstawowe stany skupienia materii.
2. Nazwij procesy zmiany stanów skupienia materii.
3. W jakich przemianach fazowych energia jest pobierana przez układ, a w jakich oddawana?
4. Podczas zmian stanów skupienia materii zazwyczaj temperatura ciała nie ulega zmianie. Co się dzieje z energią dostarczoną do ciała?
Realizacja lekcji
Poniższa prezentacja slajdów pozwoli zrozumieć mikroskopowy model budowy ciał stałych, cieczy i gazów.
[Slideshow]
Rozpatrzmy dla przykładu, jak zmienia się temperatura lodu o temperaturze początkowej –30°C.
[Ilustracja interaktywna]
Początkowo dysponujemy bryłą lodu o temperaturze –30°C, ogrzewanie tej bryły będzie zwiększać temperaturę: –25°C, –20°C, –15°C, –10°C, –5°C, aż do 0°C. Tutaj jednak ta prosta reguła przestaje obowiązywać - przy 0°C (przy ciśnieniu normalnym) dostarczanie ciepła nie spowoduje zmiany temperatury lodu. Przynajmniej przez pewien czas. Zamiast tego lód zacznie topnieć.
Dopiero po stopieniu całego lodu, powstała z niego woda zacznie reagować po staremu – podgrzanie będzie powodować zwiększenie temperatury. Jednak będzie tak tylko do pewnej granicy – przy 100°C dostarczanie ciepła, zamiast zwiększenia temperatury wody, spowoduje kolejne przejście fazowe wody w parę wodną. Mamy do czynienia z parowaniem w całej objętości – wrzeniem. Dopiero po zamianie całej wody w parę, ogrzewanie wody w stanie lotnym będzie już zachodzić bez większych niespodzianek, aż do dość wysokich temperatur (ale nie bardzo wysokich! - bo np. w temperaturach wielu tysięcy stopni stanowiące parę cząsteczki wody ulegają rozpadowi na poszczególne atomy, czyli atomy tlenu i wodoru).
Opisany schemat obowiązuje oczywiście nie tylko dla lodu, ale dla większości substancji.
Podsumowanie lekcji
- Topnienie, parowanie i sublimacja to procesy zmiany stanu skupienia, które wymagają dostarczania energii w postaci ciepła do substancji.
- Dostarczona energia w postaci ciepła powoduje wzrost energii wewnętrznej ciała. Rośnie energia wynikająca ze wzajemnych oddziaływań atomów i cząsteczek.
- Krzepnięcie, skraplanie i resublimacja to procesy zmiany stanu skupienia, które wymagają oddawania energii w postaci ciepła przez substancję.
- Oddane ciepło powoduje zmniejszenie energii wewnętrznej ciała. Maleje energia potencjalna wynikająca z wzajemnych oddziaływań atomów i cząsteczek.