4) reads from the graph of the functionfunctionfunction: the domain, the rangerangerange, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the functionfunctionfunction takes greatest and smallest values.
Interpreting and operating information presented in the text, both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students revise information about functions using the method of ‘talking cards’.
Each student gets a piece of paper where they write their associations with functions. Cards are collected by one of the students who reads their content.
The teacher verifies answers and clarifies doubts.
The teacher introduces the subject of the lesson – learning properties of some unusual functions.
Students look for information about the phrase ‘an integer part of xinteger part of xinteger part of x’ in available knowledge sources. They formulate a definition.
Definition [The integer part of x is the greatest integer number not greater than x. It is denoted as [x].]\dymek‑ref={mee386c0af7b04373_1527752263647_0}
Task Using the definition, students calculate:
a) [7,54],
b) [- 2,43],
c) [0,235].
TaskStudents work in groups and analyse the Interactive illustration 1. They read properties of the functionfunctionfunction f(x) = [x] from the plotplotplot. They write them as conclusions.
[Interactive illustration 1]
Conclusion:
[1. The domain of the function f(x) = [x] is the set of real numbers.2. The range is the set of integer numbers.3. It is a non‑decreasing function.4. It is not an odd or even function.]\dymek‑ref={mee386c0af7b04373_1527752256679_0}
Task Students work in groups and draw plots of functions:
a) f(x) = [2x],
b) f(x) = [ - 3x + 2].
Students work on their own and look for information about the functionfunctionfunction f(x) = sgn(x) in available knowledge sources. They give definitions of this function.
Definition Signum (lat. Signum „sign”) – the function of the real variable, defined as follows:
.
Task Students work in groups and analyse the Interactive illustration 2. They read properties of the functionfunctionfunction f(x) = sgn(x) from the plotplotplot. They write them as conclusions.
[Interactive illustration 2]
Conclusion
Properties of functionfunctionfunction f(x) = sgn(x):
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise:
- The integer part of x is the greatest integer number not greater than x. It is denoted as [x]. - Signum (lat. Signum „sign”) – the function of the real variable, defined as follows:
.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Część całkowita liczby x, to największa liczba całkowita nie większa od x. Oznaczana jest [x].
mee386c0af7b04373_1527752256679_0
R4FfZCLLSY8BL1
1. Dziedziną funkcji f(x) = [x] jest zbiór liczb rzeczywistych. 2. Zbiorem wartości jest zbiór liczb całkowitych. 3. Jest to funkcja niemalejąca, 4. Nie jest ani parzysta, ani nieparzysta.
mee386c0af7b04373_1527712094602_0
R9fJpXUH85edB1
- Część całkowita liczby x, to największa liczba całkowita nie większa od x. Oznaczana jest [x].
- Signum (łac. Signum „znak”) – funkcja zmiennej rzeczywistej, zdefiniowana następująco:
.
mee386c0af7b04373_1528449000663_0
Wykresy nietypowych funkcji
mee386c0af7b04373_1528449084556_0
Trzeci
mee386c0af7b04373_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
mee386c0af7b04373_1528449068082_0
45 minut
mee386c0af7b04373_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mee386c0af7b04373_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie własności niektórych nietypowych funkcji.
3. Rysowanie wykresów nietypowych funkcji .
mee386c0af7b04373_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje własności niektórych nietypowych funkcji,
- rysuje wykresy nietypowych funkcji.
mee386c0af7b04373_1528449534267_0
1. Mówiące kartki.
2. Analiza sytuacyjna.
mee386c0af7b04373_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mee386c0af7b04373_1528450135461_0
mee386c0af7b04373_1528450127855_0
Uczniowie przypominają wiadomości związane z funkcjami, metodą „mówiących kartek”.
Każdy uczeń otrzymuje kartkę, na której zapisuje pojęcia związaną funkcjami. Wypełnione kartki zbiera jeden z uczniów i odczytuje zapisane na nich informacje.
Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi i wyjaśnia wątpliwości.
mee386c0af7b04373_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie własności i niektórych nietypowych funkcji.
Uczniowie poszukują w dostępnych źródłach informacji określenia „ całość z x”. Formułują definicję.
Definicja Część całkowita liczby x, to największa liczba całkowita nie większa od x. Oznaczana jest [x].
Polecenie Uczniowie korzystając z definicji obliczają:
a) [7,54],
b) [- 2,43],
c) [0,235].
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują Ilustrację interaktywną 1. Odczytują z wykresu własności funkcji f(x) = [x]. Zapisują je w postaci wniosku.
[Ilustracja interaktywna 1]
Wniosek:
1. Dziedziną funkcji f(x) = [x] jest zbiór liczb rzeczywistych.
2. Zbiorem wartości jest zbiór liczb całkowitych.
3. Jest to funkcja niemalejąca,
4. Nie jest ani parzysta, ani nieparzysta.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, rysują wykresy funkcji:
a) f(x) = [2x],
b) f(x) = [ - 3x + 2].
Polecenie Uczniowie, pracując samodzielnie szukają w dostępnych źródłach informacji na temat funkcji f(x) = sgn(x). Podają określenie tej funkcji.
Definicja Signum (łac. Signum „znak”)– funkcja zmiennej rzeczywistej , zdefiniowana następująco:
.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują Ilustrację interaktywną 2. Odczytują z wykresu własności funkcji f(x) = sgn(x). Zapisują je w postaci wniosku.
[Ilustracja interaktywna 2]
Wniosek: Własności funkcji f(x) = sgn(x):
1. Dziedziną funkcji jest zbiór liczb rzeczywistych.
2. Zbiór wartości to {- 1, 0, 1}.
3. Funkcja ma jedno miejsce zerowe x = 0.
4. Jest funkcją nieparzystą, niemalejącą, nieróżnowartościową.
Uczniowie, pracując w grupach, rozwiązują zadania.
Polecenie Narysuj wykresy funkcji f i opisz jej własności:
a) ,
b) ,
c) ,
Polecenie Narysuj wykres funkcji f, podaj jej miejsca zerowe i zbiór wartości:
a) ,
b) ,
Po rozwiązaniu zadań uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki i samodzielnie oceniają swoją pracę.
Nauczyciel weryfikuje odpowiedzi i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Narysuj wykres funkcji i opisz jej własności.
mee386c0af7b04373_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania:
- Część całkowita liczby x, to największa liczba całkowita nie większa od x. Oznaczana jest [x].
- Signum (łac. Signum „znak”) – funkcja zmiennej rzeczywistej, zdefiniowana następująco: