2) identifies acute, right and obtuse triangles if sidesideside lengths are given (in particular, the student applies the converse of Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem).
Students revise information about Pythagorean theorem at home.
Task before the lesson Refresh your knowledge about Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem. Find out more information about the various proofs of this theorem on the Internet. Write down selected examples of applications of Pythagorean’s theorem and the converse of Pythagorean theorem.
Students present examples in class. The teacher collects the proposals and creates a sample list.
The Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem can be used to:
1) calculate line segmentline segmentline segment lengths in polygons,
2) calculate the areaareaarea of geometric figures,
3) check if the triangle is acute, right or obtuse,
4) identify the right angle in the triangletriangletriangle,
5) drawing a line segmentline segmentline segment of the length equal to , where n is a natural number greater than 1.
Students work individually or in pairs, using computers. They get to know how to construct line segments of irrational length.
Task Open the Geogebra applet - Spiral of Theodorus and observe step by step the construction of line segments whose lengths are equal to , where n is a natural number greater than 1. This figure is called the spiral of Theodorus. In your notebook, construct a line segmentline segmentline segment with length .
[Geogebra applet]
Task Using Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem calculate:
- a diagonaldiagonaldiagonal of the squaresquaresquare with sidesideside a,
- a diagonal of the rectangular with sides a and b,
- the altitudealtitudealtitude of the equilateral triangletriangletriangle with sidesideside a,
- the space diagonaldiagonaldiagonal of the cube with edge a.
Students revise how to identify the type of the triangle by using the converse of Pythagorean theorem.
Students solve problems using the information they have learned.
Task Identify the type of the triangletriangletriangle with the following sides:
a) 6, 8, 10,
b) 2, 7, 7,
c) 4, 5, 7,
d) ,
e) 4, 4, 9.
An extra task: Points AIndeks dolny 11, BIndeks dolny 11, CIndeks dolny 11, DIndeks dolny 11 are midpoints of the sides of the ABCD squaresquaresquare.
Points AIndeks dolny 22, BIndeks dolny 22, CIndeks dolny 22, DIndeks dolny 22 are midpoints of the sides of the AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11DIndeks dolny 11.
Prove that the areaareaarea of the AIndeks dolny 22BIndeks dolny 22CIndeks dolny 22DIndeks dolny 22 square is four times smaller than the area of the ABCD squaresquaresquare.
- Both the Pythagorean theorem and the converse theorem are true. Pythagorean theoremPythagorean theoremPythagorean theorem provides many measurement relations which are useful in solving geometric problems.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Jeżeli suma kwadratów długości dwóch boków trójkąta jest równa kwadratowi długości trzeciego boku, to trójkąt jest prostokątny. (Studenci) przypominają sobie, jak rozpoznać typ trójkąta za pomocą odwrotności twierdzenia Pitagorasa.
m8094bd980d5aeda4_1528449000663_0
Twierdzenie Pitagorasa
m8094bd980d5aeda4_1528449084556_0
Trzeci
m8094bd980d5aeda4_1528449076687_0
VIII. Planimetria. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa).
m8094bd980d5aeda4_1528449068082_0
45 minut
m8094bd980d5aeda4_1528449523725_0
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
m8094bd980d5aeda4_1528449552113_0
1. Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa w obliczeniach geometrycznych.
2. Wykorzystanie twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa do określania rodzaju trójkąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m8094bd980d5aeda4_1528450430307_0
Uczeń:
- określa rodzaj trójkąta, korzystając z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa,
- stosuje twierdzenie Pitagorasa do rozwiązywania zadań geometrycznych.
m8094bd980d5aeda4_1528449534267_0
1. Odwrócona klasa.
2. Pogadanka.
m8094bd980d5aeda4_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m8094bd980d5aeda4_1528450127855_0
Uczniowie w domu powtarzają wiadomości na temat twierdzenia Pitagorasa.
Polecenie do wykonania przed lekcją Odśwież swoją wiedzę na temat twierdzenia Pitagorasa. Zapoznaj się z różnymi dowodami tego twierdzenia, korzystając np. z zasobów internetowych. Zapisz przykłady zastosowania twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa.
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie przykłady. Nauczyciel zbiera propozycje tworząc przykładową listę.
Twierdzenie Pitagorasa można wykorzystać do:
1) obliczania długości odcinków w wielokątach,
2) obliczania pól figur geometrycznych,
3) sprawdzania, czy trójkąt jest ostrokątny , prostokątny czy rozwartokątny,
4) określania, który z kątów trójkąta prostokątnego jest prosty,
5) narysowania odcinka o długości równej , gdzie n jest liczbą naturalną większą od 1.
m8094bd980d5aeda4_1528446435040_0
Uczniowie przypominają treść twierdzenia Pitagorasa i treść twierdzenia odwrotnego.
Twierdzenie Pitagorasa.
- W trójkącie prostokątnym suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi długości przeciwprostokątnej tego trójkąta.
Zgodnie z oznaczeniami na rysunku:
[Ilustracja 1]
Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
- Jeżeli suma kwadratów długości dwóch boków trójkąta jest równa kwadratowi długości trzeciego boku, to trójkąt jest prostokątny.
Uczniowie przypominają, jak określić rodzaj trójkąta, wykorzystując twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Uczniowie pracują indywidualnie lub w parach, korzystając z komputerów. Zapoznają się z konstrukcją odcinków, których długości wyrażone są za pomocą liczb niewymiernych.
Polecenie Otwórz Aplet geogebry - Ślimak Teodorusa i obserwuj krok po kroku konstrukcję odcinków o długości równej , gdzie n jest liczbą naturalną dodatnią większą od 1. Wykonaj w zeszycie konstrukcję odcinka o długości .
Polecenie Korzystając z twierdzenia Pitagorasa wyznacz:
- przekątną kwadratu o boku a,
- przekątną prostokąta o bokach a i b,
- wysokość trójkąta równobocznego o boku a,
- przekątną sześcianu o krawędzi a.
Uczniowie przypominają, jak określić rodzaj trójkąta, wykorzystując twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Trójkąt o bokach a, b , c, gdzie c > a i b > c :
- jest prostokątny wtedy i tylko wtedy, gdy aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 = cIndeks górny 22,
- jest ostrokątny wtedy i tylko wtedy, gdy aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 > cIndeks górny 22,
- jest rozwartokątny wtedy i tylko wtedy, gdy aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 < cIndeks górny 22.
Uczniowie rozwiązują zadania, korzystając z uzyskanych wiadomości.
Polecenie Określ, jakimi trójkątami są trójkąty o następujących bokach:
a) 6, 8, 10,
b) 2, 7, 7,
c) 4, 5, 7,
d) ,
e) 4, 4, 9.
Polecenie dla chętnych: Punkty AIndeks dolny 11, BIndeks dolny 11, CIndeks dolny 11, DIndeks dolny 11 są środkami boków kwadratu ABCD. Punkty AIndeks dolny 22, BIndeks dolny 22, CIndeks dolny 22, DIndeks dolny 22 są środkami boków kwadratu AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11DIndeks dolny 11. Wykaż, że pole kwadratu AIndeks dolny 22BIndeks dolny 22CIndeks dolny 22DIndeks dolny 22 jest czterokrotnie mniejsze od pola kwadratu ABCD.
[Ilustracja 2]
m8094bd980d5aeda4_1528450119332_0
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia.
- Prawdziwe jest zarówno twierdzenie Pitagorasa, jak i twierdzenie do niego odwrotne. Z twierdzenia Pitagorasa wynika wiele związków miarowych użytecznych przy rozwiązywaniu zadań geometrycznych.