Scenariusz
Temat
Twierdzenie Pitagorasa
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VIII. Planimetria. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
Cele szczegółowe
1. Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa w obliczeniach geometrycznych.
2. Wykorzystanie twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa do określania rodzaju trójkąta.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- określa rodzaj trójkąta, korzystając z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa,
- stosuje twierdzenie Pitagorasa do rozwiązywania zadań geometrycznych.
Metody kształcenia
1. Odwrócona klasa.
2. Pogadanka.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie w domu powtarzają wiadomości na temat twierdzenia Pitagorasa.
Polecenie do wykonania przed lekcją
Odśwież swoją wiedzę na temat twierdzenia Pitagorasa. Zapoznaj się z różnymi dowodami tego twierdzenia, korzystając np. z zasobów internetowych. Zapisz przykłady zastosowania twierdzenia Pitagorasa i twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Pitagorasa.
Uczniowie prezentują przygotowane przez siebie przykłady. Nauczyciel zbiera propozycje tworząc przykładową listę.
Twierdzenie Pitagorasa można wykorzystać do:
1) obliczania długości odcinków w wielokątach,
2) obliczania pól figur geometrycznych,
3) sprawdzania, czy trójkąt jest ostrokątny , prostokątny czy rozwartokątny,
4) określania, który z kątów trójkąta prostokątnego jest prosty,
5) narysowania odcinka o długości równej , gdzie n jest liczbą naturalną większą od 1.
Realizacja lekcji
Uczniowie przypominają treść twierdzenia Pitagorasa i treść twierdzenia odwrotnego.
Twierdzenie Pitagorasa.
- W trójkącie prostokątnym suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi długości przeciwprostokątnej tego trójkąta.
Zgodnie z oznaczeniami na rysunku:
[Ilustracja 1]
Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
- Jeżeli suma kwadratów długości dwóch boków trójkąta jest równa kwadratowi długości trzeciego boku, to trójkąt jest prostokątny.
Uczniowie przypominają, jak określić rodzaj trójkąta, wykorzystując twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Uczniowie pracują indywidualnie lub w parach, korzystając z komputerów. Zapoznają się z konstrukcją odcinków, których długości wyrażone są za pomocą liczb niewymiernych.
Polecenie
Otwórz Aplet geogebry - Ślimak Teodorusa i obserwuj krok po kroku konstrukcję odcinków o długości równej , gdzie n jest liczbą naturalną dodatnią większą od 1.
Wykonaj w zeszycie konstrukcję odcinka o długości .
[Geogebra aplet]
Polecenie
Korzystając z twierdzenia Pitagorasa wyznacz:
- przekątną kwadratu o boku a,
- przekątną prostokąta o bokach a i b,
- wysokość trójkąta równobocznego o boku a,
- przekątną sześcianu o krawędzi a.
Uczniowie przypominają, jak określić rodzaj trójkąta, wykorzystując twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa.
Trójkąt o bokach a, b , c, gdzie c > a i b > c:
- jest prostokątny wtedy i tylko wtedy, gdy aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 = cIndeks górny 22,
- jest ostrokątny wtedy i tylko wtedy, gdy aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 > cIndeks górny 22,
- jest rozwartokątny wtedy i tylko wtedy, gdy aIndeks górny 22 + bIndeks górny 22 < cIndeks górny 22.
Uczniowie rozwiązują zadania, korzystając z uzyskanych wiadomości.
Polecenie
Określ, jakimi trójkątami są trójkąty o następujących bokach:
a) 6, 8, 10,
b) 2, 7, 7,
c) 4, 5, 7,
d) ,
e) 4, 4, 9.
Polecenie dla chętnych:
Punkty AIndeks dolny 11, BIndeks dolny 11, CIndeks dolny 11, DIndeks dolny 11 są środkami boków kwadratu ABCD. Punkty AIndeks dolny 22, BIndeks dolny 22, CIndeks dolny 22, DIndeks dolny 22 są środkami boków kwadratu AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11DIndeks dolny 11. Wykaż, że pole kwadratu AIndeks dolny 22BIndeks dolny 22CIndeks dolny 22DIndeks dolny 22 jest czterokrotnie mniejsze od pola kwadratu ABCD.
[Ilustracja 2]
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują zadania utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia.
- Prawdziwe jest zarówno twierdzenie Pitagorasa, jak i twierdzenie do niego odwrotne. Z twierdzenia Pitagorasa wynika wiele związków miarowych użytecznych przy rozwiązywaniu zadań geometrycznych.