9) The student distinguishes and defines changes in states of matter; analyzes the phenomena of melting, freezing, evaporation, condensation, sublimation and resublimation as processes in which supplying the energy in the form of heat does not cause the change in temperature.
1. What is the calorimeter and what is it used for? 2. Present the construction of the calorimeter. 3. Present the principle of operation of the calorimeter. 4. Give examples of the application of the calorimeter.
1. What is the calorimeter and what is it used for?
The calorimetercalorimetercalorimeter is a device used to analyse the heat flow between the bodies in conditions which prevent heat exchange with the environment.
2. Present the construction of the calorimeter.
[Illustration interactive]
Description of the construction of the calorimeter.
3. Present the principle of operation of the calorimetercalorimetercalorimeter.
We usually pour a certain amount of liquid into the inner cupinner cupinner cup. We measure its initial temperature. Then we put a specific body into the inner cup. We close the calorimeter tightly and use the stirrerstirrerstirrer. We note the highest temperature indicated by the thermometerthermometerthermometer. Using the heat balanceheat balanceheat balance, we determine the unknown value.
4. Provide examples of the application of the calorimeter.
The calorimetercalorimetercalorimeter - a laboratory device for measuring the heat emitted or consumed during chemical and physical processes.
The simplest calorimeter, the so‑called „school calorimeter”, is a device which measures changes in temperature during the process in which the sample mass of the body is precisely defined. To eliminate accidental heat exchange with the environment, the system must be well insulated. This kind of calorimeter is effective when the temperature changes of system are large and it can only be used for liquid systems.
At schools, calorimeters, which are made of aluminum, are most often used. In contrast, laboratories use well insulated calorimeters of very high accuracy which often connected to the computer.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Powszechnie przyjmuje się, że kalorymetry są urządzeniami laboratoryjnym przeznaczonymi głównie do wyznaczania ciepła spalania oraz do obliczania wartości opałowej różnych substancji stałych, płynnych i mieszanych. Jest to mit, gdyż są to urządzenia laboratoryjne o wiele bardziej uniwersalne, pozwalające nie tylko na uzyskiwanie informacji o własnościach fizykochemicznych badanych substancji, ale na kreatywne wykorzystanie tej wiedzy w zastosowaniach przemysłowych, nie wspominając o możliwości prowadzenia różnych nowatorskich badań w uczelniach i instytutach naukowych oraz badawczych. Bomba kalorymetryczna wykorzystywana w kalorymetrze pozwala na prowadzenie różnorodnych badań w warunkach wyższego ciśnienia i to w atmosferze różnych gazów typu: tlen, azot, argon, wodór itp. lub w powietrzu. Dzięki analizie temperaturowej może być określana również zmiana własności badanych substancji pod wpływem nie tylko spalania, ale zjawisk fizykochemicznych o różnym podłożu, nawet biologicznym.
- W naczyniu zewnętrznym znajduje się podkładka izolująca termicznie naczynie wewnętrzne od otoczenia. - Naczynie wewnętrzne osadza się na podkładce izolującej. - Naczynie wewnętrzne otacza nieruchome powietrze, które w ten sposób staje się doskonałym izolatorem. - W celu zwiększenia izolacji substancji zawartej w naczyniu wewnętrznym od góry jest ono przykrywane izolującą termicznie pokrywką. - Przez pokrywkę przechodzi termometr i mieszadło, którego zadaniem jest wyrównanie temperatur wewnątrz całego naczynia wewnętrznego.
m8e1fc1b598ddad28_1528449000663_0
Budowa i działanie kalorymetru
m8e1fc1b598ddad28_1528449084556_0
Drugi
m8e1fc1b598ddad28_1528449076687_0
IV. Zjawiska cieplne. Uczeń:
9) rozróżnia i nazywa zmiany stanów skupienia; analizuje zjawiska topnienia, krzepnięcia, wrzenia, skraplania, sublimacji i resublimacji jako procesy, w których dostarczenie energii w postaci ciepła nie powoduje zmiany temperatury.
m8e1fc1b598ddad28_1528449068082_0
45 minut
m8e1fc1b598ddad28_1528449523725_0
Poznanie budowy i zasady działania kalorymetru.
m8e1fc1b598ddad28_1528449552113_0
1. Prezentacja kalorymetru.
2. Przedstawienie budowy kalorymetru.
3. Zapoznanie się z zasadą działania kalorymetru.
m8e1fc1b598ddad28_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje budowę kalorymetru,
- poznaje zasady działania kalorymetru.
m8e1fc1b598ddad28_1528449534267_0
1. Pogadanka, wykład.
2. Odwrócona klasa.
m8e1fc1b598ddad28_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Współpraca ucznia z nauczycielem w rozwiązywaniu problemu.
m8e1fc1b598ddad28_1528450127855_0
Przygotuj odpowiedzi na następujące pytania:
1. Co to jest i do czego służy kalorymetr? 2. Przedstaw budowę kalorymetru. 3. Przedstaw zasadę działania kalorymetru. 4. Podaj przykłady zastosowania kalorymetru.
m8e1fc1b598ddad28_1528446435040_0
1. Co to jest i do czego służy kalorymetr?
Kalorymetr jest urządzeniem służącym do badania przepływu ciepła pomiędzy ciałami w warunkach uniemożliwiających wymianę ciepła z otoczeniem.
2. Przedstaw budowę kalorymetru.
[Ilustracja interaktywna]
Opis budowy kalorymetru.
- W naczyniu zewnętrznym znajduje się podkładka izolująca termicznie naczynie wewnętrzne od otoczenia. - Naczynie wewnętrzne osadza się na podkładce izolującej. - Naczynie wewnętrzne otacza nieruchome powietrze, które w ten sposób staje się doskonałym izolatorem. - W celu zwiększenia izolacji substancji zawartej w naczyniu wewnętrznym od góry jest ono przykrywane izolującą termicznie pokrywką. - Przez pokrywkę przechodzi termometr i mieszadło, którego zadaniem jest wyrównanie temperatur wewnątrz całego naczynia wewnętrznego.
3. Przedstaw zasadę działania kalorymetru.
Do naczynia wewnętrznego nalewamy zazwyczaj określonej porcji cieczy. Mierzymy jej temperaturę początkową. Następnie wkładamy do naczynia wewnętrznego określone ciało. Zamykamy szczelnie kalorymetr i używamy mieszadła. Notujemy największą temperaturę wskazywaną przez termometr. Wykorzystując bilans cieplny wyznaczamy szukaną wielkość.
4. Podaj przykłady zastosowania kalorymetru.
Kalorymetry - praktyczne zastosowanie.
Powszechnie przyjmuje się, że kalorymetry są urządzeniami laboratoryjnym przeznaczonymi głównie do wyznaczania ciepła spalania oraz do obliczania wartości opałowej różnych substancji stałych, płynnych i mieszanych. Jest to mit, gdyż są to urządzenia laboratoryjne o wiele bardziej uniwersalne, pozwalające nie tylko na uzyskiwanie informacji o własnościach fizykochemicznych badanych substancji, ale na kreatywne wykorzystanie tej wiedzy w zastosowaniach przemysłowych, nie wspominając o możliwości prowadzenia różnych nowatorskich badań w uczelniach i instytutach naukowych oraz badawczych. Bomba kalorymetryczna wykorzystywana w kalorymetrze pozwala na prowadzenie różnorodnych badań w warunkach wyższego ciśnienia i to w atmosferze różnych gazów typu: tlen, azot, argon, wodór itp. lub w powietrzu. Dzięki analizie temperaturowej może być określana również zmiana własności badanych substancji pod wpływem nie tylko spalania, ale zjawisk fizykochemicznych o różnym podłożu, nawet biologicznym.
m8e1fc1b598ddad28_1528450119332_0
Kalorymetr - przyrząd laboratoryjny do pomiaru ciepła wydzielanego lub pobieranego podczas procesów chemicznych i fizycznych.
Najprostszy kalorymetr, tzw. „szkolny” jest urządzeniem, które mierzy zmiany temperatury w czasie procesu, ściśle określonej masy próbki układu. Aby wyeliminować przypadkową wymianę ciepła z otoczeniem układ musi być dobrze izolowany cieplnie. Tego rodzaju kalorymetr jest skuteczny gdy zmiany temperatury układu są duże i można go stosować wyłącznie do układów ciekłych.
W szkołach najczęściej spotyka się kalorymetry wykonane z aluminium. Natomiast w laboratoriach wykorzystuje się kalorymetry o bardzo dużej dokładności i dobrze izolowane, często połączone z komputerem.