The teacher introduces the topic of the lesson: how to recognise congruent figurescongruent figurescongruent figures and how to find images of figures in symmetry about a pointpointpoint and axial symmetryaxial symmetryaxial symmetry.
Task
There are two rectangles - first whose sides are equal to 2 cm and 4 cm and second whose sides are equal to 4 cm and 6 cm. Are they the same?
Task Choose pairs of congruent anglescongruent anglescongruent angles.
[Illustration 1]
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe how the image of the blue polygon changes when we change the location of the axis of symmetry.
[Geogebra applet]
Having completed the exercise, they present the results of their observations by answering the following questions:
- How the image of the blue polygon changes when we change the location of the axis of symmetry of the polygons?
- Can you locate the apexes of the blue polygon in such a way that they overlay the apexes of the green polygon?
Polygons are congruent if and only if all corresponding interior angles have the same measure and all corresponding sides are the same length.
Task The area of the ABCD rectanglerectanglerectangle is equal to 20 cmIndeks górny 22 and one of its sides is equal to 5 cm. Calculate the perimeter of the EFGH rectangle which is congruent to the ABCD rectanglerectanglerectangle.
An extra task: Parallelograms ABCD and EFGH are congruent. The perimeter of the ABCD parallelogram is equal to 30 cm. Side EF of the EFGH parallelogram is 2 cm shorter than the side FG. Calculate the lengths of the sides of the ABCD parallelogram.
- znajduje obrazy figur w symetrii środkowej i symetrii osiowej.
m486a6cbdded3d14b_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
m486a6cbdded3d14b_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m486a6cbdded3d14b_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, jak rozpoznać figury przystające oraz jak znajduje się obrazy figur w symetrii środkowej i symetrii osiowej.
Polecenie Czy prostokąty o bokach 2 cm i 4 cm oraz 4 cm i 6 cm są takie same?
m486a6cbdded3d14b_1528446435040_0
Polecenie Znajdź obraz trójkąta ABC w symetrii względem prostej p. Czy otrzymany trójkąt miał taką samą wielkość i kształt, jak trójkąt ABC?
Polecenie Znajdź obraz trójkąta ABC w symetrii względem punktu A. Czy otrzymany trójkąt miał taką samą wielkość i kształt, jak trójkąt ABC?
Nauczyciel z uczniami podają definicję.
Definicja
- Figury, które mają ten sam kształt i tę samą wielkość nazywamy przystającymi.
Obrazem figury w symetrii środkowej jest figura do niej przystająca.
Obrazem figury w symetrii osiowej jest figura do niej przystająca.
Polecenie Znajdź obraz okręgu o promieniu 4 cm względem prostej p.
Czy okrąg i jego obraz są przystające?
Dwa okręgi są przystające, jeśli mają równe promienie.
Dwa odcinki są przystające, wtedy i tylko wtedy, gdy mają równe długości.
Definicja
- Dwa kąty o równych miarach są przystające.
Polecenie Wskaż pary kątów przystających.
[Ilustracja 1]
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak zmienia się obraz niebieskiego wielokąta, gdy zmieniamy położenie osi symetrii.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
- Jak zmieniał się obraz niebieskiego wielokąta, gdy zmieniało się położenie osi symetrii wielokątów?
- Czy można tak ułożyć wierzchołki niebieskiego wielokąta, aby pokryły się z wierzchołkami zielonego wielokąta?
Definicja
- Wielokąty przystające mają odpowiadające sobie boki równej długości oraz równe miary odpowiadających sobie kątów.
[Ilustracja 2]
Wielokąty są przystające tylko wtedy, kiedy kolejne kąty jednego wielokąta są równe kolejnym kątom drugiego, a boki położone między takimi samymi kątami w jednym i drugim wielokącie są równe.
Polecenie Pole prostokąta ABCD jest równe 20 cmIndeks górny 22, a jeden z jego boków ma długość 5 cm.
Oblicz obwód prostokąta EFGH przystającego do prostokąta ABCD.
Polecenie dla chętnych: Równoległoboki ABCD i EFGH są przystające. Obwód równoległoboku ABCD jest równy 30 cm. Bok EF równoległoboku EFGH jest o 2 cm krótszy od boku FG. Oblicz długości boków równoległoboku ABCD.
m486a6cbdded3d14b_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Figury, które mają ten sam kształt i tę samą wielkość nazywamy przystającymi.
- Obrazem figury w symetrii środkowej jest figura do niej przystająca.
- Obrazem figury w symetrii osiowej jest figura do niej przystająca.
- Dwa okręgi są przystające, jeśli mają równe promienie.
- Dwa odcinki są przystające, wtedy i tylko wtedy, gdy mają równe długości.
- Dwa kąty o równych miarach są przystające.
- Wielokąty przystające mają odpowiadające sobie boki równej długości oraz równe miary odpowiadających sobie kątów.
- Wielokąty są przystające tylko wtedy, kiedy kolejne kąty jednego wielokąta są równe kolejnym kątom drugiego, a boki położone między takimi samymi kątami w jednym i drugim wielokącie są równe.