4) recognizes and names: a squaresquaresquare, a rectangle, a rhombus, parallelogram and a trapezium;
5) knows the most important properties of a squaresquaresquare, a rectangle, a rhombus, parallelogram and a trapezium, recognizes axially symmetric figures and indicates the axis of symmetry of figures.
The students brainstorm the meaning of the ideas of flooringflooringflooring and tessellations, referring to their colloquial meanings. The teacher clarifies that the tessellationtessellationtessellation is the tiling of a plane using adjoining polygons, with no overlaps and no gaps. The flooring is the top covering of a floor, often decorative.
The teacher informs the students that the aim of the class is getting to know the possibility of using polygons to make tessellations and decorative floorings. Patterns on floorings are often made of regular polygons, which means the polygons whose all sides and angles are equal.
The students observe the process of making tessellations, as repetitive elements, using the applet.
[Geogebra applet]
The students’ task is to observe how the shape of one polygonpolygonpolygon, a single element of the tessellationtessellationtessellation, changes when the position of its apex changes. Discussing the results of their work, the students use the terminology referring to polygons (a convex polygonpolygonpolygon, a concave polygonpolygonpolygon, a heptagon, etc.)
The students give examples of popular tessellations, that they know (e.g. ceramic tiles or woodblocks) They draw the patterns on the board.
Working in small groups, the students solve the tasks. They use the diagram TESSELLATIONS, where they can see a flooring patternpatternpattern commonly found in palaces.
[Illustration]
Task 1 1. How many different types of polygons do you need to make a patternpatternpattern similar to the one in the illustration? Give their names.
2. What do you think – can any type of polygonpolygonpolygon be used to make a tessellationtessellationtessellation? What does it depend on?
3. The point where the polygons used to make a tessellationtessellationtessellation “meet” is called the vertex of the tessellationtessellationtessellation. Find the measure of “touching” angles in one vertex of the tessellationtessellationtessellation. Find their sum. Have you noticed anything?
The students use the information to solve the tasks individually.
Task 2 What is the maximum number of triangles “touching” at the vertex of the tessellationtessellationtessellation? And how many hexagons?
Task 3 Complete the sentences with appropriate number.
- … equilateral triangles and a regular hexagonhexagonhexagon,
- 3 triangles and … squares,
- A squaresquaresquare, a regular dodecagon and … triangles can “meet” at one vertex of a tessellationtessellationtessellation.
Task 4 What properties of polygons are used to design decorative floorings?
After discussing the results of the students’ work and explaining any doubts, the students work in small groups again. They design their own template to make tessellations. They cut the designed figure out of a cardboard and check the correctness of their patternpatternpattern by making drawings.
The students choose the best template. The winners get prizes, e.g. marks.
Parkietaż to pokrycie płaszczyzny wielokątami przylegającymi do siebie, ale nie zachodzącymi na siebie. Posadzka to wierzchnia warstwa podłogi. Często dekoracyjna.
m8771db4afd27d085_1528449000663_0
Posadzki i parkietaże
m8771db4afd27d085_1528449084556_0
Drugi
m8771db4afd27d085_1528449076687_0
IX. Wielokąty, koła i okręgi. Uczeń:
4) rozpoznaje i nazywa: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok i trapez;
5) zna najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu, rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje osie symetrii figur.
m8771db4afd27d085_1528449068082_0
45 minut
m8771db4afd27d085_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
m8771db4afd27d085_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozpoznawanie poszczególnych rodzajów wielokątów.
3. Wykorzystywanie własności wielokątów w kontekście realistycznym.
m8771db4afd27d085_1528450430307_0
Uczeń:
- rozpoznaje poszczególne rodzaje wielokątów,
- wykorzystuje własności wielokątów w kontekstach realistycznych.
m8771db4afd27d085_1528449534267_0
1. Burza mózgów.
2. Analiza przypadku.
m8771db4afd27d085_1528449514617_0
1. Indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m8771db4afd27d085_1528450135461_0
m8771db4afd27d085_1528450127855_0
Uczniowie metodą burzy mózgów ustalają znaczenia słów parkietaż i posadzka, odwołując się do ich potocznych znaczeń. Nauczyciel doprecyzowuje ustalenia: parkietaż to pokrycie płaszczyzny wielokątami przylegającymi do siebie, ale nie zachodzącymi na siebie. Posadzka to wierzchnia warstwa podłogi. Często dekoracyjna.
Nauczyciel informuje, że celem zajęć jest poznanie możliwości wykorzystania wielokątów do tworzenia parkietaży i ozdobnych posadzek. Wzory na posadzkach często budowane są z wielokątów foremnych czyli takich, w których wszystkie boki i kąty są równe.
m8771db4afd27d085_1528446435040_0
Istotę tworzenia parkietaży, jako powtarzających się elementów, uczniowie poznają , korzystając z apletu.
[Geogebra applet]
Ich zadaniem jest zaobserwowanie jak zmienia się kształt jednego wielokąta –pojedynczego elementu parkietażu, przy zmianie położenia jego wierzchołka.
Omawiając wyniki swoich prac, posługują się terminologią dotyczącą wielokątów (wielokąt wypukły, wklęsły, siedmiokąt, itp.).
Podają przykłady znanych im parkietaży (np. zbudowanych z płytek ceramicznych, czy klepek podłogowych). Rysują na tablicy ułożone z nich wzory.
Uczniowie pracują w małych grupach, rozwiązują zadania. Korzystają z rysunku PARKIETAŻ - na którym widnieje przykład często spotykanego wzoru na posadzkach pałacowych.
[Ilustracja]
Polecenie 1 1. Ile różnych wielokątów potrzeba do zbudowania wzoru takiego, jak na rysunku? Wymień ich nazwy.
2. Jak myślisz – czy z każdych wielokątów można zbudować parkietaż? Od czego to zależy?
3. Wierzchołkiem parkietażu nazywamy punkt „styku” wielokątów, z których jest on zbudowany. Określ miary kątów „stykających się” w jednym wierzchołku parkietażu. Znajdź ich sumę. Co zauważasz?
Wniosek, jaki powinni wysnuć uczniowie:
Suma miar kątów o wspólnym wierzchołku, będącym wierzchołkiem parkietażu, jest równa 360 stopni.
Uczniowie pracują indywidualnie, wykorzystują poznane informacje w zadaniach.
Polecenie Ile co najwyżej trójkątów może „stykać się” w wierzchołku parkietażu? A ile sześciokątów?
- 3 trójkąty i ….kwadraty, kwadrat, dwunastokąt foremny i …..trójkąty.
Polecenie 3 Jakie własności wielokątów wykorzystuje się, projektując ozdobne posadzki?
Po omówieniu wyników prac uczniów, wyjaśnieniu wątpliwości, uczniowie ponownie pracują w małych grupach. Projektują własny szablon do tworzenia parkietaży. Zaprojektowaną figurę wycinają z kartonu i sprawdzają poprawność wykonania, sporządzając odpowiednie rysunki.
Uczniowie wspólnie wybierają najciekawszy szablon. Jego twórcy zostają nagrodzeni przez nauczyciela, np. ocenami bardzo dobrymi.
m8771db4afd27d085_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- Parkietaż to pokrycie płaszczyzny wielokątami przylegającymi do siebie, ale nie zachodzącymi na siebie. Posadzka to wierzchnia warstwa podłogi. Często dekoracyjna.
- Suma miar kątów o wspólnym wierzchołku, będącym wierzchołkiem parkietażu, jest równa 360 stopni.