Task Students work individually, using computers. Their task is to form the tangramTangramtangram according to the instruction presented in the applet.
[Geogebra applet]
The teacher informs students that parts of the tangramTangramtangram and figures they obtained are polygons. Together they analyse the shapes of tans and the figures they formed. They identify their common characteristics.
[Conclusion]
[Illustration 1]
- A polygonPolygonpolygon is a figure that consists of a part of the plane restricted by the polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain, together with this polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain. - The sides of the polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain are the sides of the polygonPolygonpolygon. The vertexes of the polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain are the vertexes of the polygonPolygonpolygon. - Points A, K, L, E, M are the vertexes of the polygonPolygonpolygon. - Line segments AK, KL, LE, EM, MA are the sides of the polygonPolygonpolygon. - Angles AKL, KLE, LEM, EMA, MAK are the interior angles of the polygonPolygonpolygon. - The name of the polygonPolygonpolygon depends on the number of its angles. - A polygonPolygonpolygon that has three angles is a triangleTriangletriangle. A polygonPolygonpolygon that has four angles is a tetragonTetragontetragon. A polygonPolygonpolygon that has five angles is pentagonPentagonpentagon, etc.
Task Students draw polygonPolygonpolygon ABCDEF. They identify its type, give the vertexes, sides and angles.
Task The teacher draws a rectangle. Students’ task is to find and name the following figures: a) four triangles b) a tetragonTetragontetragon c) a pentagonPentagonpentagon
[Illustration 2]
Task Students draw polygons of the following properties:
a) a tetragonTetragontetragon in which one of the interior angles is the right angle, b) a polygonPolygonpolygon that has five vertexes and two pairs of parallel sides, c) a triangleTriangletriangle that has an obtuse angle, d) a hexagonhexagonhexagon that has two pairs of perpendicular sides.
An extra task Students draw a pentagonPentagonpentagon that has two right angles, two parallel sides and two equal sides.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- A polygonPolygonpolygon is a figure that consists of a part of the plane restricted by the polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain, together with this polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain. - The sides of the polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain are the sides of the polygonPolygonpolygon. The vertexes of the polygonal chainPolygonal chainpolygonal chain are the vertexes of the polygonPolygonpolygon. - The name of the polygonPolygonpolygon depends on the number of its angles. - A polygon that has three angles is a triangleTriangletriangle. A polygonPolygonpolygon that has four angles is a tetragonTetragontetragon. A polygonPolygonpolygon that has five angles is pentagonPentagonpentagon, etc.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Tangram jest to łamigłówka pochodząca z Chin, znana od około 3000 lat. Ma kształt kwadratu podzielonego na siedem części, nazywanych tanami. Celem tej gry jest ułożenie obrazka według wzoru, tak, aby wykorzystać wszystkie jej elementy.
m7d6d3ea3fae842a3_1528449000663_0
Wielokąty, ich własności i rodzaje
m7d6d3ea3fae842a3_1528449084556_0
drugi
m7d6d3ea3fae842a3_1528449076687_0
VII. Proste i odcinki. Uczeń:
2) rozpoznaje proste i odcinki prostopadłe i równoległe […].
m7d6d3ea3fae842a3_1528449068082_0
45 minut
m7d6d3ea3fae842a3_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m7d6d3ea3fae842a3_1528449552113_0
1) Wprowadzenie pojęcia wielokąta, rozróżnianie wielokątów na podstawie ich własności. 2) Rysowanie wielokątów o danych własnościach. 3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m7d6d3ea3fae842a3_1528450430307_0
Uczeń: - rozróżnia wielokąty na podstawie ich własności, - rysuje wielokąty o danych własnościach.
m7d6d3ea3fae842a3_1528449534267_0
1) Gra dydaktyczna. 2) Analiza sytuacyjna.
m7d6d3ea3fae842a3_1528449514617_0
1) Praca indywidualna. 2) Praca w grupach.
m7d6d3ea3fae842a3_1528450135461_0
m7d6d3ea3fae842a3_1528450127855_0
Uczniowie przygotowują przed lekcją informacje na temat tangramu.
Tangram jest to łamigłówka pochodząca z Chin, znana od około 3000 lat. Ma kształt kwadratu podzielonego na siedem części, nazywanych tanami. Celem tej gry jest ułożenie obrazka według wzoru, tak, aby wykorzystać wszystkie jej elementy .
Polecenie Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane szablony tangramu. Zadaniem uczniów jest ułożenie z układanki wylosowanych wzorów.
m7d6d3ea3fae842a3_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest ułożenie tangramu zgodnie z instrukcją przedstawioną w aplecie.
[Geogebra aplet]
Nauczyciel informuje uczniów, że części tangramu oraz utworzone z nich figury, to wielokąty. Wspólnie analizują kształty tanów i ułożonych figur. Ustalają ich cechy wspólne.
Wniosek
[Ilustracja 1]
- Wielokątem nazywamy figurę, którą tworzy część płaszczyzny ograniczona łamaną zamkniętą wraz z tą łamaną.
- Boki tej łamanej, to boki wielokąta. Wierzchołki łamanej to wierzchołki wielokąta.
- Punkty : A, K, L, E, M - to wierzchołki wielokąta.
- Odcinki : AK, KL, LE, EM, MA - to boki wielokąta.
- Kąty : AKL, KLE, LEM, EMA, MAK - to kąty wewnętrzne wielokąta.
- Nazwa wielokąta zależy od liczby jego kątów.
- Wielokąt, który ma trzy kąty, to trójkąt. Wielokąt, który ma cztery kąty, to czworokąt. Wielokąt, który ma pięć kątów, to pięciokąt, itd.
Polecenie Uczniowie rysują wielokąt ABCDEF. Określają jego rodzaj, podają wierzchołki, boki i kąty.
Polecenie Nauczyciel rysuje prostokąt. Zadaniem uczniów jest znalezienie i nazwanie następujących figur : a) czterech trójkątów, b)czworokąta, c) pięciokąta.
[Ilustracja 2]
Polecenie Uczniowie rysują wielokąty o podanych poniżej własnościach :
a) czworokąt, w którym jeden kąt wewnętrzny jest prosty, b) wielokąt o pięciu wierzchołkach i dwóch parach równoległych boków, c) trójkąt o kącie rozwartym, d) sześciokąt o dwóch parach boków prostopadłych.
Zadanie dla chętnych Uczniowie rysują pięciokąt, który ma dwa kąty proste, dwa boki równoległe i dwa boki równe.
m7d6d3ea3fae842a3_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Wielokątem nazywamy figurę, którą tworzy część płaszczyzny ograniczona łamaną zamkniętą wraz z tą łamaną.
- Boki tej łamanej, to boki wielokąta. Wierzchołki łamanej to wierzchołki wielokąta.
- Nazwa wielokąta zależy od liczby jego kątów.
- Wielokąt, który ma trzy kąty, to trójkąt. Wielokąt, który ma cztery kąty, to czworokąt. Wielokąt, który ma pięć kątów, to pięciokąt, itd.