Using the mathematical language to create mathematical texts, including description of reasoning and justification of conclusions, as well as presenting data.
Students work individually, using computers. Their task is to get to know the interactive illustration, that describes the right‑angled triangle.
[Interactive graphics]
The teacher divides students into three groups. Each group prepares a poster about the given subject. After 5 minutes, posters are passed to the net group, whose task is to add missing information. After 5 minutes, posters are passed again. After another five minutes, they go back to initial groups, that have 5 minutes to prepare a presentation about their subject.
Poster I:
Right‑angled trianglesright‑angled trianglesRight‑angled triangles whose angles are 90°,45°, 45°.
Poster II:
Right‑angled triangles whose angles are 90°,60°, 30°.
Poster III:
Right‑triangle similarity.
Students present their work.
Most important information that should be on the poster.
I.
[Illustration 1]
A right‑angled triangle whose angles are 90°,45°, 45° is a half of the square whose side is a.
In each right‑angled triangle that has an acute angleacute angleacute angle equal to 45°, the ratio of any cathetuscathetuscathetus to the hypotenusehypotenusehypotenuse is equal to .
II.
[Illustration 2]
A right‑angled triangle whose angles are 90°,60°, 30°is a half of the equilateral triangle whose side is 2a.
In each right‑angled triangle that has an acute angleacute angleacute angle equal to 30°,
the ratio of the shorter cathetus to the hypotenusehypotenusehypotenuse is equal to , and the ratio of the shorter cathetuscathetuscathetus to the longer cathetus is equal to .
The teacher evaluates students’ work and clarifies doubts.
An extra task:
In the ABC triangle, the angle at the vertex A is equal to 60°, and the angle at the vertex C is equal to 75°. The altitude CD is equal to 6 cm. Calculate the area and the perimeter of this triangle.
- W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 45°, stosunek dowolnie wybranej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy . - W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 30°, stosunek krótszej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy , a stosunek krótszej przyprostokątnej do dłuższej przyprostokątnej wynosi . - Trójkąty prostokątne są podobne, jeśli mają równy jeden z kątów ostrych bądź stosunek dwóch ich odpowiednich boków jest równy.
Trójkąty prostokątne są podobne, jeśli mają równy jeden z kątów ostrych bądź stosunek dwóch ich odpowiednich boków jest równy.
m4dabf4076f816696_1528449000663_0
Wprowadzenie do trygonometrii
m4dabf4076f816696_1528449084556_0
Trzeci
m4dabf4076f816696_1528449076687_0
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów.
m4dabf4076f816696_1528449068082_0
45 minut
m4dabf4076f816696_1528449523725_0
Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych.
m4dabf4076f816696_1528449552113_0
1. Wykorzystanie cech podobieństwa trójkątów prostokątnych przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii.
2. Wykorzystanie własności trójkątów prostokątnych 90°,45°, 45° i 90°,60°, 30° przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m4dabf4076f816696_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii,
- wykorzystuje własności trójkątów prostokątnych 90°,45°, 45° i 90°,60°, 30° przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii.
m4dabf4076f816696_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Wędrujące plakaty.
m4dabf4076f816696_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m4dabf4076f816696_1528450127855_0
Uczniowie przypominają, dyskutując w parach, informacje o trójkątach prostokątnych, ich własnościach i zachodzących w tych trójkątach twierdzeniach.
m4dabf4076f816696_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą trójkąt prostokątny.
[Grafika interaktywna]
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich przygotowuje plakat na wskazany temat. Po 5 minutach plakaty przekazywane są kolejne grupie, której zadaniem jest dopisanie brakujących informacji. Po 5 minutach plakaty są kolejny raz przekazywane. Po 5 minutach wracają do grupy wyjściowej, która ma 5 minut na przygotowanie prezentacji swojego zagadnienia.
Plakat I:
Trójkąty prostokątne o kątach 90°,45°, 45°.
Plakat II:
Trójkąty prostokątne o kątach 90°,60°, 30°.
Plakat III:
Podobieństwo trójkątów prostokątnych.
Uczniowie prezentują swoją pracę.
Najważniejsze informacje, które powinny pojawić się na plakatach.
I.
[Ilustracja 1]
Trójkąt prostokątny o kątach 90°,45°, 45° jest połową kwadratu o boku a.
W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 45°, stosunek dowolnie wybranej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy .
II.
[Ilustracja 2]
Trójkąt prostokątny o kątach 90°,60°, 30° jest połową trójkąta równobocznego o boku 2a.
W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 30°, stosunek krótszej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy , a stosunek krótszej przyprostokątnej do dłuższej przyprostokątnej wynosi .
III.
[Ilustracja 3]
Trójkąty prostokątne są podobne, jeśli mają równy jeden z kątów ostrych bądź stosunek dwóch ich odpowiednich boków jest równy.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
W trójkącie ABC kąt przy wierzchołku A ma miarę 60°, a kąt przy wierzchołku C ma miarę 75°. Wysokość CD ma długość 6 cm. Oblicz pole i obwód tego trójkąta.
m4dabf4076f816696_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 45°, stosunek dowolnie wybranej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy . - W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 30°, stosunek krótszej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy , a stosunek krótszej przyprostokątnej do dłuższej przyprostokątnej wynosi . - Trójkąty prostokątne są podobne, jeśli mają równy jeden z kątów ostrych bądź stosunek dwóch ich odpowiednich boków jest równy.
right‑angled triangles1
right‑angled triangles
trójkąty prostokątne
RWZmx2DnxX56U1
wymowa w języku angielskim: right‑angled triangles
wymowa w języku angielskim: right‑angled triangles