Scenariusz
Temat
Wprowadzenie do trygonometrii
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Używanie języka matematycznego do tworzenia tekstów matematycznych, w tym do opisu prowadzonych rozumowań i uzasadniania wniosków, a także do przedstawiania danych.
Cele szczegółowe
1. Wykorzystanie cech podobieństwa trójkątów prostokątnych przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii.
2. Wykorzystanie własności trójkątów prostokątnych 90°,45°, 45° i 90°,60°, 30° przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje cechy podobieństwa trójkątów prostokątnych przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii,
- wykorzystuje własności trójkątów prostokątnych 90°,45°, 45° i 90°,60°, 30° przy rozwiązywaniu zadań z planimetrii.
Metody kształcenia
1. Dyskusja.
2. Wędrujące plakaty.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają, dyskutując w parach, informacje o trójkątach prostokątnych, ich własnościach i zachodzących w tych trójkątach twierdzeniach.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą trójkąt prostokątny.
[Grafika interaktywna]
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda z nich przygotowuje plakat na wskazany temat. Po 5 minutach plakaty przekazywane są kolejne grupie, której zadaniem jest dopisanie brakujących informacji. Po 5 minutach plakaty są kolejny raz przekazywane. Po 5 minutach wracają do grupy wyjściowej, która ma 5 minut na przygotowanie prezentacji swojego zagadnienia.
Plakat I:
Trójkąty prostokątne o kątach 90°,45°, 45°.
Plakat II:
Trójkąty prostokątne o kątach 90°,60°, 30°.
Plakat III:
Podobieństwo trójkątów prostokątnych.
Uczniowie prezentują swoją pracę.
Najważniejsze informacje, które powinny pojawić się na plakatach.
I.
[Ilustracja 1]
Trójkąt prostokątny o kątach 90°,45°, 45° jest połową kwadratu o boku a.
W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 45°, stosunek dowolnie wybranej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy .
II.
[Ilustracja 2]
Trójkąt prostokątny o kątach 90°,60°, 30° jest połową trójkąta równobocznego o boku 2a.
W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 30°, stosunek krótszej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy , a stosunek krótszej przyprostokątnej do dłuższej przyprostokątnej wynosi .
III.
[Ilustracja 3]
Trójkąty prostokątne są podobne, jeśli mają równy jeden z kątów ostrych bądź stosunek dwóch ich odpowiednich boków jest równy.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych:
W trójkącie ABC kąt przy wierzchołku A ma miarę 60°, a kąt przy wierzchołku C ma miarę 75°. Wysokość CD ma długość 6 cm. Oblicz pole i obwód tego trójkąta.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
- W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 45°, stosunek dowolnie wybranej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy .
- W każdym trójkącie prostokątnym, którego jeden z kątów ostrych jest równy 30°, stosunek krótszej przyprostokątnej do przeciwprostokątnej jest równy , a stosunek krótszej przyprostokątnej do dłuższej przyprostokątnej wynosi .
- Trójkąty prostokątne są podobne, jeśli mają równy jeden z kątów ostrych bądź stosunek dwóch ich odpowiednich boków jest równy.