The students analyse the temperature during the day and at night in some Polish cities. Using the information on the map they answer the following questions:
What city was the coldest at night?
What was the temperaturetemperaturetemperature during the day in Gdańsk?
What city had the day temperature of 5°?
How many degrees was the temperaturetemperaturetemperature during the day in Katowice higher than at night?
[Slideshow]
Students work individually using their computers. They are going to watch the position of the numbers on the number line.
The teacher explains the numbers -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, … are called the integersintegersintegers.
The students use their skills to complete the following tasks.
Task 1 In a hotel apart from 9 floors above the ground there are 6 floors under the ground. The underground floors are marked on the buttons in the lift with the numbers – 1, - 2, - 3 etc.
a. Which button should be pressed by the hotel guest who wants to get to the second floor under the ground?
b. Kasia got on the lift marked with number – 6. How many times had the lift stopped before she got off the seventh floor?
c. Maria came out of the room 47, which is situated on the fourth floor and went five floors down. What floor did she get off the lift?
Task 2 How many natural numbers larger than – 11 and smaller than 11 are there? How many integersintegersintegers fulfil the condition?
Task 3 Julia has checked her bank account balance which was – 300 PLN. Not looking at her bank debit she spent 100 PLN on her shopping in the supermarket. How much is her account balance now? How much will it be after she gets her salary of 2500 PLN?
An extra task: Hania, Marysia, Kasia, Zosia, Bartek, Piotrek and Tomek went to the three floor shopping mall. There are also three floors under the ground where the car parks are situated. Since everybody had different interests they went to the different parts of the mall. At one moment they all were on the different floors. Which floor was Zosia on if:
- Bartek was on the floor whose number is negative,
- Marysia was on a floor whose number is even,
- Hania was two floors lower than Bartek,
- Kasia was four floors lower than Marysia,
- Tomek was on the floor between the floors of Piotrek and Marysia.
Za pomocą liczb ujemnych zapisana może być np. temperatura powietrza. Może być opisane miejsce znajdujące się poniżej poziomu morza (depresja). Na wydruku bankowym liczba ujemna oznacza debet lub stratę.
Liczby ujemne na osi liczbowej leżą na lewo od zera.
mc891bae0b972e311_1528449000663_0
Liczby ujemne w życiu codziennym
mc891bae0b972e311_1528449084556_0
drugi
mc891bae0b972e311_1528449076687_0
III. Liczby całkowite. Uczeń:
1) podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych.
mc891bae0b972e311_1528449068082_0
45 minut
mc891bae0b972e311_1528449523725_0
Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.
mc891bae0b972e311_1528449552113_0
1. Odczytywanie i zaznaczanie temperatury.
2. Wskazywanie liczb należących do zbioru liczb całkowitych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mc891bae0b972e311_1528450430307_0
Uczeń:
1. odczytuje temperaturę,
2. podaje przykłady stosowania liczb ujemnych w sytuacjach praktycznych.
mc891bae0b972e311_1528449534267_0
1. Pogadanka.
2. Analiza sytuacyjna.
mc891bae0b972e311_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mc891bae0b972e311_1528450135461_0
mc891bae0b972e311_1528450127855_0
Uczniowie dowiedzą się jakie liczby nazywamy dodatnimi, a jakie ujemnymi.
Z liczbami ujemnymi spotykamy się, oglądając prognozę pogody, czytając informacje na temat spadku kursów walut czy cen akcji.
Za pomocą liczb ujemnych zapisana może być np. temperatura powietrza. Może być opisane miejsce znajdujące się poniżej poziomu morza (depresja). Na wydruku bankowym liczba ujemna oznacza debet lub stratę.
mc891bae0b972e311_1528446435040_0
[Ilustracja 1]
Uczniowie analizują odnotowane pewnego dnia temperatury powietrza w dzień i w nocy, w niektórych miastach Polski. Korzystając z informacji zawartych na mapce, odpowiadają na pytania.
W jakim mieście było najzimniej w nocy?
Jaka temperatura powietrza była w dzień, w Gdańsku?
W którym mieście temperatura powietrza w dzień była równa 5°?
O ile stopni wyższa była temperatura powietrza w Katowicach w dzień niż w nocy?
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Obserwują
położenia liczb ujemnych na osi liczbowej.
Formułują wniosek. - Liczby ujemne na osi liczbowej leżą na lewo od zera.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że liczby: …, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, … nazywamy liczbami całkowitymi.
Polecenie 1 W pewnym hotelu oprócz parteru jest 9 pięter nad ziemią, a pod ziemią jest jeszcze 6 pięter. Na przyciskach w windzie piętra podziemne oznaczono numerami – 1, - 2, - 3 itd.
a) Który przycisk musi nacisnąć gość hotelowy, gdy chce zjechać na drugie piętro pod ziemią?
b) Pani Kasia wsiadła do windy na piętrze oznaczonym liczbą – 6. Ile razy winda się zatrzymała, zanim pani Kasia wysiadła na siódmym piętrze?
c) Pani Maria wyszła z pokoju numer 47, który znajduje się na piętrze czwartym i zjechała pięć pięter w dół. Na którym piętrze wysiadła?
Polecenie 2 Ile jest liczb naturalnych większych od – 11 i jednocześnie mniejszych od 11? Ile jest liczb całkowitych spełniających ten warunek?
Plecenie 3 Pani Julia sprawdziła w bankomacie stan swojego konta. Był on równy – 300 zł. Nie patrząc na swój debet w banku, zrobiła jeszcze zakupy w osiedlowym markecie za 100 zł. Ile teraz wynosi jej stan konta? Ile będzie wynosił jej stan konta po wpłynięciu na jej konto pensji 2500 zł?
Polecenie dla chętnych: Hania, Marysia, Kasia, Zosia, Bartek, Piotrek i Tomek wybrali się do trzypiętrowej galerii handlowej. W galerii są jeszcze 3 piętra podziemne, na których znajdują się parkingi samochodowe.
Ponieważ każdego interesowało co innego, postanowili rozejść się po galerii handlowej. W pewnym momencie każdy znalazł się na innym piętrze. Powiedz, na którym piętrze znajdowała się Zosia, jeśli:
- Bartek był na piętrze o numerze, który jest liczbą ujemną,
- Marysia była na piętrze oznaczonym numerem parzystym,
- Hania była o 2 pietra niżej niż Bartek,
- Kasia była o 4 pietra niżej niż Marysia,
- Tomek jest na piętrze między odpowiednim piętrem Piotrka i Marysi.