Temat

Liczby ujemne w życiu codziennym

Etap edukacyjny

drugi

Podstawa programowa

III. Liczby całkowite. Uczeń:

1. podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich przetwarzanie.

Cele szczegółowe

1. Odczytywanie i zaznaczanie temperatury.

2. Wskazywanie liczb należących do zbioru liczb całkowitych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- odczytuje temperaturę,

- podaje przykłady stosowania liczb ujemnych w sytuacjach praktycznych.

Metody kształcenia

1. Pogadanka.

2. Analiza sytuacyjna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie dowiedzą się jakie liczby nazywamy dodatnimi, a jakie ujemnymi.

Z liczbami ujemnymi spotykamy się, oglądając prognozę pogody, czytając informacje na temat spadku kursów walut czy cen akcji.

Za pomocą liczb ujemnych zapisana może być np. temperatura powietrza. Może być opisane miejsce znajdujące się poniżej poziomu morza (depresja). Na wydruku bankowym liczba ujemna oznacza debet lub stratę.

Realizacja lekcji

[Illustration 1]

Uczniowie analizują odnotowane pewnego dnia temperatury powietrza w dzień i w nocy, w niektórych miastach Polski. Korzystając z informacji zawartych na mapce, odpowiadają na pytania.

W jakim mieście było najzimniej w nocy?

Jaka temperatura powietrza była w dzień, w Gdańsku?

W którym mieście temperatura powietrza w dzień była równa 5°?

O ile stopni wyższa była temperatura powietrza w Katowicach w dzień niż w nocy?

[Slideshow]

Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Obserwują

położenia liczb ujemnych na osi liczbowej.  

Formułują wniosek.
- Liczby ujemne na osi liczbowej leżą na lewo od zera.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że liczby: …, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, … nazywamy liczbami całkowitymi.

Uczniowie rozwiązują zadania, wykorzystując ukształtowane umiejętności.

Polecenie 1
W pewnym hotelu oprócz parteru jest 9 pięter nad ziemią, a pod ziemią jest jeszcze 6 pięter. Na przyciskach w windzie piętra podziemne oznaczono numerami – 1, - 2, - 3 itd.

a) Który przycisk musi nacisnąć gość hotelowy, gdy chce zjechać na drugie piętro pod ziemią?

b) Pani Kasia wsiadła do windy na piętrze oznaczonym liczbą – 6. Ile razy winda się zatrzymała, zanim pani Kasia wysiadła na siódmym piętrze?

c) Pani Maria wyszła z pokoju numer 47, który znajduje się na piętrze czwartym i zjechała pięć pięter w dół. Na którym piętrze wysiadła?

Polecenie 2
Ile jest liczb naturalnych większych od – 11 i jednocześnie mniejszych od 11? Ile jest liczb całkowitych spełniających ten warunek?

Plecenie 3
Pani Julia sprawdziła w bankomacie stan swojego konta. Był on równy – 300 zł. Nie patrząc na swój debet w banku, zrobiła jeszcze zakupy w osiedlowym markecie za 100 zł. Ile teraz wynosi jej stan konta? Ile będzie wynosił jej stan konta po wpłynięciu na jej konto pensji 2500 zł?

Polecenie dla chętnych:
Hania, Marysia, Kasia, Zosia, Bartek, Piotrek i Tomek wybrali się do trzypiętrowej galerii handlowej. W galerii są jeszcze 3 piętra podziemne, na których znajdują się parkingi samochodowe.

Ponieważ każdego interesowało co innego, postanowili rozejść się po galerii handlowej. W pewnym momencie każdy znalazł się na innym piętrze. Powiedz, na którym piętrze znajdowała się Zosia, jeśli:

- Bartek był na piętrze o numerze, który jest liczbą ujemną,

- Marysia była na piętrze oznaczonym numerem parzystym,

- Hania była o 2 pietra niżej niż Bartek,

- Kasia była o 4 pietra niżej niż Marysia,

- Tomek jest na piętrze między odpowiednim piętrem Piotrka i Marysi.

Podsumowanie lekcji

Podsumowanie lekcji Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:

- Liczby dodatnie na osi liczbowej leżą na prawo od zera.

- Liczby ujemne na osi liczbowej leżą na lewo od zera.

- Liczby: …, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, … nazywamy liczbami całkowitymi.