2) uses the formulas to calculate the area of a triangle, rectangle, square, parallelogram, rhombus, trapezoid and is able to determine the lengths of line segments in tasks of comparable difficulty:
a) calculate the shortest altitude of a right triangle, whose sides are: 5 cm, 12 cm and 13 cm;
b) The diagonals of a rhombus ABCD are AC = 8 dm i BD = 10 dm. The diagonal BD is prolonged to point E in such a way that the line segment BE is twice as long as this diagonal. Calculate the area of the triangle CDE (there are two possible answers).
The teacher informs the students that during this class they will find out what an n‑gonn‑gonn‑gon is, how to calculate the number of diagonals of an n‑gonn‑gonn‑gon and the sum of angles of an n‑gonn‑gonn‑gon.
Task The teacher asks students:
- How do we call a polygon that has three sides?
- How do you call a polygonpolygonpolygon that has seven sides?
Task Look at the pictures. You can see the polygons with marked diagonals. See how many diagonals each polygonpolygonpolygon has.
[Illustration 1]
Can you determine how many diagonals a heptagon and an octagonoctagonoctagon have?
The teacher and the students write down the formula for the number of diagonals of a polygon.
Theorem
- Let n be a natural number greater than 3. An n‑sided polygonpolygonpolygon has diagonals.
Task Calculate the number of diagonals of an 50‑gon.
Task Draw a pentagon whose adjacent sides are perpendicular. The teacher asks students to check in pairs if the drawing is correct and discuss the possible solutions.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe how to calculate the internal angles of n‑gons. It is important that the students see that each n‑gonn‑gonn‑gon can be divided into n‑2 triangles.
[Geogebra applet]
Having completed the exercise, they present the results of their observations by answering the questions:
- What is the sum of angles in a triangle?
- Into how many triangles you can divide tetragon, pentagon, etc?
- Do you see the relation between the number of angles in a polygonpolygonpolygon and the number of created triangles?
The teacher and the students write down the formula for the sum of angles in an n‑gonn‑gonn‑gon.
Theorem
Let n be a natural number greater than two. The sum of angles in an n‑gonn‑gonn‑gon is equal to (n - 2) · 180°.
Task Calculate the sum of angles of a 12‑gon.
An extra task:
Is there a polygonpolygonpolygon whose sum of angles is equal to 1000°?
2) stosuje wzory na pole trójkąta, prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trapezu, a także do wyznaczania długości odcinków o poziomie trudności nie większym niż w przykładach:
a) oblicz najkrótszą wysokość trójkąta prostokątnego o bokach długości: 5 cm, 12 cm i 13 cm;
b) przekątne rombu ABCD mają długości AC = 8 dm i BD = 10 dm. Przekątną BD rombu przedłużono do punktu E w taki sposób, że odcinek BE jest dwa razy dłuższy od tej przekątnej. Oblicz pole trójkąta CDE (zadanie ma dwie odpowiedzi).
m9d726b006de35786_1528449068082_0
45 minut
m9d726b006de35786_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
m9d726b006de35786_1528449552113_0
1. Definiowanie pojęcia n‑kąta, wyznaczanie liczby przekątnych wielokąta. 2. Obliczanie sumy miar kątów wielokąta. 3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m9d726b006de35786_1528450430307_0
1. Definiuje pojęcie n‑kąta, bada liczbę przekątnych n‑kąta, również w języku angielskim. 2. Wyznacza sumę miar kątów n‑kąta.
m9d726b006de35786_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne. 2. Analiza sytuacyjna.
m9d726b006de35786_1528449514617_0
1. Praca indywidualna. 2. Praca zbiorowa.
m9d726b006de35786_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji dowiedzą się, co to jest n‑kąt, jak policzyć
liczbę przekątnych n‑kąta oraz sumę kątów n‑kąta.
Polecenie Nauczyciel pyta uczniów:
- Jak nazywamy wielokąt, który ma trzy boki? - A jak nazwiesz wielokąt, który ma siedem boków? - Jak będzie nazywał się wielokąt, który ma n boków?
m9d726b006de35786_1528446435040_0
Uczniowie podają definicję.
Definicja
- Wielokąt, który ma n boków nazywamy n‑kątem.
Polecenie Narysuj dowolny siedmiokąt ABCDEF:
1. Czy odcinek DE jest bokiem wielokąta?
2. Czy odcinek AC jest bokiem wielokąta?
3. Jak nazywa się odcinek AC?
4. Jak nazywa się odcinek BD?
Uczniowie podają definicję.
Definicja
- Przekątna wielokąta to odcinek łączący dwa wierzchołki tego wielokąta, nieleżące przy tym samym boku.
Polecenie Spójrz na rysunki. Przedstawione są tam wielokąty z zaznaczonymi przekątnymi. Oblicz, ile przekątnych mają narysowane wielokąty.
[Ilustracja 1]
Czy potrafisz powiedzieć, ile przekątnych będzie miał siedmiokąt, ośmiokąt?
Nauczyciel z uczniami zapisują wzór na liczbę przekątnych wielokąta.
Twierdzenie
- Niech n będzie liczbą naturalną większą od trzech.
Wielokąt o n‑bokach ma przekątnych.
Polecenie Oblicz liczbę przekątnych 50–kąta.
Polecenie Narysuj pięciokąt, którego kolejne boki są do siebie prostopadłe.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach sprawdzili poprawność wykonanych rysunków i omówili możliwości rozwiązania zadania.
Polecenie Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Ich zadaniem jest zaobserwowanie, jak policzyć sumę miar kątów wewnętrznych n–kąta.
Ważne jest, by uczniowie zauważyli, że każdy n‑kąt można podzielić na n‑2 trójkąty.
[Geogebra aplet]
Po skończonym ćwiczeniu, przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
- Na ile trójkątów można podzielić czworokąt, pięciokąt itp.?
- Czy widzisz zależność między liczbą kątów wielokąta, a liczbą utworzonych trójkątów?
- Nauczyciel z uczniami zapisują wzór sumę kątów n‑kąta.
Twierdzenie
- Niech n będzie liczbą naturalną większą od dwóch.
Suma miar kątów n – kąta jest równa (n‑2)·180°.
Polecenie Wyznacz sumę kątów 12–kąta.
Polecenie dla chętnych: Czy istnieje wielokąt, który ma sumę kątów równą 1000°?
m9d726b006de35786_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
- Wielokąt, który ma n boków nazywamy n‑kątem.
- Przekątna wielokąta to odcinek łączący dwa wierzchołki tego wielokąta, nieleżące przy tym samym boku.
- Jeżeli n będzie liczbą naturalną większą od trzech, to wielokąt o n‑bokach ma przekątnych.
- Jeżeli n będzie liczbą naturalną większą od dwóch, to suma miar kątów n‑kąta jest równa (n - 2)·180°.