X. Analytic geometry on the Cartesian plane. The student:
7) plots the circles and polygons in axial symmetrysymmetrysymmetry with respect to the coordinate system, central symmetrycentral symmetrycentral symmetry (with the center in the origin of the coordinate system).
The students work in small groups. Using the technique of learning station they recollect methods of obtaining figures in the central symmetrycentral symmetrycentral symmetry.
Tasks for the stations.
Station 1 A right triangletriangletriangle with legs measuring 3 cm and 5 cm is given. Draw this triangle in the central symmetrycentral symmetrycentral symmetry with respect to pointpointpoint S inside this triangle.
Station 2 A right triangle with legs measuring 3 cm and 5 cm is given. Draw this triangletriangletriangle in the central symmetry with respect to point S outside this triangle.
Station 3 A right triangletriangletriangle with legs measuring 3 cm and 5 cm is given. Draw this triangle in the central symmetrycentral symmetrycentral symmetry with respect to pointpointpoint S being the center of the hypotenuse of this triangle.
Finally, the students present results of their work.
The teacher informs the students that the aim of this class is getting to know the properties of the central symmetrycentral symmetrycentral symmetry with respect to the origin of the coordinate system.
Task The students think how to determine the coordinates of a pointpointpoint in the central symmetrycentral symmetrycentral symmetry with respect to the origin of the coordinate system. They formulate hypotheses and conclusions. Then, they check them using the interactive presentation.
[Slideshow]
The conclusion that should be formulated by the students:
The students use the information to solve the tasks.
Task Points A (4, -8) and B (8, -2) are ends of the line segmentline segmentline segment AB. Draw in the coordinate system line segment AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11 symmetrical to line segmentline segmentline segment AB with respect to the origin of the coordinate system. Give the coordinates of points AIndeks dolny 11 i BIndeks dolny 11. What is the position of the line segments in relation to each other with respect to the origin of the coordinate system?
Task Points A (-3, 2), B (1, -3), C (-1, -2) are apices of triangletriangletriangle ABC. Draw triangle AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11 symmetrical to ABC with respect to the origin of the coordinate system. Give the coordinates of points AIndeks dolny 11, BIndeks dolny 1 Indeks dolny koniec1 and CIndeks dolny 11.
Task Read the coordinates of points A, B, C, D, E, F and G from the graph. Find the images of these points in symmetrysymmetrysymmetry with respect to the origin of the coordinate system.
[Illustration 1]
Having solved all the tasks, the students present their results. The teacher assesses their work and explains any doubts.
An extra task Points A (2a+1, 2a‑b) and B (a+b, 3a+b) are given. Plot a and b so that points A and B are symmetrical with respect to the origin of the coordinate system. Answer: a = 0, b = - 1.
- Obrazem punktu A (x, y) w symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych O (0 , 0) jest punkt A1 (-x, -y). - Punkt O (0 , 0) nazywamy środkiem symetrii.
Dane są punkty A (-4, 2) i B (-2, 6). Punkt M jest środkiem odcinka AB. Znajdź współrzędne punktu M1, który jest obrazem punktu M w symetrii względem początku układu współrzędnych.
Symetria środkowa względem początku układu współrzędnych
m3e39a375e277d864_1528449084556_0
Trzeci
m3e39a375e277d864_1528449076687_0
X. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
m3e39a375e277d864_1528449068082_0
45 minut
m3e39a375e277d864_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m3e39a375e277d864_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Określenie symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych.
3. Kreślenie figur symetrycznych względem początku układu współrzędnych.
m3e39a375e277d864_1528450430307_0
Uczeń:
- określa symetrię środkową względem początku układu współrzędnych,
- kreśli figury symetryczne względem początku układu współrzędnych.
m3e39a375e277d864_1528449534267_0
1. Stoliki zadaniowe.
2. Analiza sytuacyjna.
m3e39a375e277d864_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m3e39a375e277d864_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą stolików zadaniowych, przypominają sobie sposoby otrzymywania figur w symetrii środkowej.
Zadania dla poszczególnych stolików.
Stolik pierwszy. Dany jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 3 cm i 5 cm. Narysuj obraz tego trójkąta w symetrii środkowej względem punktu S leżącego wewnątrz tego trójkąta.
Stolik drugi. Dany jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 3 cm i 5 cm. Narysuj obraz tego trójkąta w symetrii środkowej względem punktu S leżącego na zewnątrz tego trójkąta.
Stolik trzeci. Dany jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 3 cm i 5 cm. Narysuj obraz tego trójkąta w symetrii środkowej względem punktu S będącego środkiem przeciwprostokątnej tego trójkąta.
Po zakończonej pracy uczniowie prezentują rozwiązania zadań.
Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
m3e39a375e277d864_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie własności symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych.
Polecenie Uczniowie zastanawiają się, jak wyznaczyć współrzędne obrazu punktu w symetrii względem początku układu współrzędnych. Stawiają hipotezy. Formułują wnioski i sprawdzają je, korzystając z pokazu interaktywnego.
[Slideshow]
Wniosek, który powinni sformułować uczniowie:
- Obrazem punktu A (x, y) w symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych O (0, 0) jest punkt A1 (-x, -y). - Punkt O (0, 0) nazywamy środkiem symetrii.
Uczniowie, korzystając z poznanych wiadomości, samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie Punkty A (4, -8) i B (8, -2) są końcami odcinka AB. Narysuj w układzie współrzędnych odcinek AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11 symetryczny do odcinka AB względem początku układu współrzędnych. Podaj współrzędne punktów AIndeks dolny 11 i BIndeks dolny 11. Jak położone są względem siebie odcinki symetryczne względem początku układu współrzędnych?
Polecenie Punkty A (-3, 2), B (1, -3), C (-1, -2) są wierzchołkami trójkąta ABC. Narysuj trójkąt AIndeks dolny 11BIndeks dolny 11CIndeks dolny 11 symetryczny do trójkąta ABC względem początku układu współrzędnych. Podaj współrzędne punktów AIndeks dolny 11, BIndeks dolny 11 i CIndeks dolny 11.
Polecenie Dane są punkty A (-4, 2) i B (-2, 6). Punkt M jest środkiem odcinka AB. Znajdź współrzędne punktu MIndeks dolny 11, który jest obrazem punktu M w symetrii względem początku układu współrzędnych.
Polecenie Odczytaj z rysunku współrzędne punktów A, B, C, D, E, F i G. Znajdź obrazy tych punktów w symetrii wzglądem początku układu współrzędnych.
[Ilustracja 1]
Uczniowie, po rozwiązaniu wszystkich zadań, przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich prace, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Dane są punkty A (2a+1, 2a‑b) i B (a+b, 3a+b). Wyznacz a i b tak, aby punkty A i B były symetryczne względem początku układu współrzędnych. Odp.: a = 0, b = - 1.
m3e39a375e277d864_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Obrazem punktu A (x, y) w symetrii środkowej względem początku układu współrzędnych O (0 ,0) jest punkt AIndeks dolny 11 (-x, -y). - Punkt O (0 ,0) nazywamy środkiem symetrii.