II. Programming and solving problems by using the computer and other digital devices. Using computer applications the student:
3) creates documents and presentations, including those in a cloud in order to solve problems and create papers from various fields (subjects), adjusts the format and the appearance of the research papers to their content/purpose and demonstrates the following skills:
c) performing calculations specified in the curriculum of various subjects within the scope of primary school and useful in everyday life and implementing selected algorithms in a spreadsheet: entering data in a worksheet table, using basic functions, using relative, absolute and mixed references, presenting data in the form of various charts, ordering and filtering data.
Task Let's colour cells (A1:E1) yellow, and (A2:E2) - green and enter random numbers ranging from 1 to 10 in them. In cell A3 let's display information the average (arithmetic mean) of which cells is greater. Let's do the task in 3 stages:
Stage I – let's use the auxiliary cells F1 and F2 and calculate in them the arithmetic mean of the yellow and green cells using the AVERAGE functionfunctionfunction. Using the values of these cells, let's calculate in cell A3, with the use of the IF functionIF functionIF function, which arithmetic mean is greater. Stage II – based on the formulas in cells F1, F2, A3, let's do the same task in cell B3 by nesting the IF functionIF functionIF function without using the auxiliary cells F1 and F2. Stage III – let's develop the nested functionnested functionnested function so that it operates correctly also when the arithmetic means are equal.
How many conditions should be tested? How many IF functions will you use? Is the order of testing conditions relevant? Before doing the task draw the operational chart of the nested IF functionIF functionIF function.
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.
m1647b7b84d3b82d7_1528449068082_0
45 minut
m1647b7b84d3b82d7_1528449523725_0
Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań.
m1647b7b84d3b82d7_1528449552113_0
1. Tworzenie formuł zagnieżdżonych.
m1647b7b84d3b82d7_1528450430307_0
Uczeń:
- wykorzystuje wynik działania wbudowanej funkcji arkusza jako argument innej funkcji.
m1647b7b84d3b82d7_1528449534267_0
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
m1647b7b84d3b82d7_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
m1647b7b84d3b82d7_1528450135461_0
m1647b7b84d3b82d7_1528450127855_0
Składnia funkcji:
= NAZWA.FUNKCJI(ARG1;ARG2;…;ARGN)
m1647b7b84d3b82d7_1528446435040_0
Polecenie Pokolorujmy komórki (A1:E1) na żółto, a (A2:E2) na zielono i wypełnijmy je losowymi liczbami z zakresu (1‑10). W komórce A3 za pomocą funkcji jeżeli wyświetlmy informacje o tym średnia z których komórek jest większa. Polecenie wykonajmy w 3 etapach:
Etap I – wykorzystajmy komórki pomocnicze F1 i F2 i wyliczmy w nich za pomocą funkcji średnią komórek żółtych i zielonych. Wykorzystując wartości z tych komórek policzmy funkcją JEŻELI w komórce A3, która średnia jest większa. Etap II – mając za wzór formuły komórek F1, F2, A3 w komórce B3 wykonajmy to samo zadanie zagnieżdżając funkcję bez wykorzystywania komórek pomocniczych F1 i F2. Etap III – rozwińmy zagnieżdżoną funkcję tak, aby działała prawidłowo również w przypadku gdy średnie są równe.
Definicja Funkcja zagnieżdżona ta taka funkcja, która jako dowolny swój argument posiada inną funkcję.
Polecenie W dokumentacji programu znajdź informację ile razy można w Twoim programie zagnieżdżać funkcję w funkcji?
Polecenie Jeśli za pomocą funkcji JEŻELI chcemy rozpatrzeć N różnych warunków ile funkcji JEŻELI musimy użyć?
Polecenie Dla 5 osób, które otrzymały z testu następująca ilość punktów: 14, 43, 24,18 i 9 wystaw w nowej kolumnie oceny przy zastosowaniu następującej punktacji:
Ile warunków trzeba zbadać? Ile funkcji JEŻELI użyjesz? Czy istotna jest kolejność sprawdzania ich warunków? Przed wykonaniem zadania narysuj schemat działania zagnieżdżonej funkcji JEŻELI.
m1647b7b84d3b82d7_1528450119332_0
Z zagnieżdżania funkcji korzystamy gdy:
- chcemy wykonać pewne wyliczenia szybciej bez użycia pośrednich wyliczeń,
- Excel nie dysponuje gotową potrzebną nam funkcją, a zamierzony efekt możemy osiągnąć wykorzystując wspólne działanie innych istniejących funkcji.