Temat

Projektowanie formuł zagnieżdżonych

Etap edukacyjny

drugi

Podstawa programowa

Klasy VII‑VIII

II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:

3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:

c) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań.

Cele szczegółowe

1. Tworzenie formuł zagnieżdżonych.

Efekty uczenia

Uczeń:

- wykorzystuje wynik działania wbudowanej funkcji arkusza jako argument innej funkcji.

Metody kształcenia

1. Uczenie się przez obserwację.

2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca z całą klasą.

ETAPY LEKCJI

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominaą jak wygląda składnia funkcji w MS Excel

= NAZWA.FUNKCJI(ARG1;ARG2;…;ARGN)

Realizacja lekcji

Polecenie
Pokolorujmy komórki (A1:E1) na żółto, a (A2:E2) na zielono i wypełnijmy je losowymi liczbami z zakresu (1‑10). W komórce A3 za pomocą funkcji jeżeli wyświetlmy informacje o tym średnia z których komórek jest większa.
Polecenie wykonajmy w 3 etapach:

Etap I – wykorzystajmy komórki pomocnicze F1 i F2 i wyliczmy w nich za pomocą funkcji średnią komórek żółtych i zielonych. Wykorzystując wartości z tych komórek policzmy funkcją JEŻELI w komórce A3, która średnia jest większa.
Etap II – mając za wzór formuły komórek F1, F2, A3 w komórce B3 wykonajmy to samo zadanie zagnieżdżając funkcję bez wykorzystywania komórek pomocniczych F1 i F2.
Etap III – rozwińmy zagnieżdżoną funkcję tak, aby działała prawidłowo również w przypadku gdy średnie są równe.

Definicja
Funkcja zagnieżdżona ta taka funkcja, która jako dowolny swój argument posiada inną funkcję.

Polecenie
W dokumentacji programu znajdź informację ile razy można w Twoim programie zagnieżdżać funkcję w funkcji?

Polecenie
Jeśli za pomocą funkcji JEŻELI chcemy rozpatrzeć N różnych warunków ile funkcji JEŻELI musimy użyć?

Polecenie
Dla 5 osób, które otrzymały z testu następująca ilość punktów:
14, 43, 24,18 i 9 wystaw w nowej kolumnie oceny przy zastosowaniu następującej punktacji:

- bardzo dobry – 50 - 41 pkt,
- dobry 40 - 31,
- dostateczny 30 - 21,
- dopuszczający 20 - 11,
- niedostateczny 10 - 1.

Ile warunków trzeba zbadać? Ile funkcji JEŻELI użyjesz? Czy istotna jest kolejność sprawdzania ich warunków? Przed wykonaniem zadania narysuj schemat działania zagnieżdżonej funkcji JEŻELI.

Podsumowanie lekcji

Z zagnieżdżania funkcji korzystamy gdy:

- chcemy wykonać pewne wyliczenia szybciej bez użycia pośrednich wyliczeń,

- Excel nie dysponuje gotową potrzebną nam funkcją, a zamierzony efekt możemy osiągnąć wykorzystując wspólne działanie innych istniejących funkcji.