Scenariusz
Temat
Projektowanie formuł zagnieżdżonych
Etap edukacyjny
drugi
Podstawa programowa
Klasy VII‑VIII
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami:
c) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań.
Cele szczegółowe
1. Tworzenie formuł zagnieżdżonych.
Efekty uczenia
Uczeń:
- wykorzystuje wynik działania wbudowanej funkcji arkusza jako argument innej funkcji.
Metody kształcenia
1. Uczenie się przez obserwację.
2. Praktyczne wykorzystanie wiedzy.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
ETAPY LEKCJI
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominaą jak wygląda składnia funkcji w MS Excel
= NAZWA.FUNKCJI(ARG1;ARG2;…;ARGN)
Realizacja lekcji
Polecenie
Pokolorujmy komórki (A1:E1) na żółto, a (A2:E2) na zielono i wypełnijmy je losowymi liczbami z zakresu (1‑10). W komórce A3 za pomocą funkcji jeżeli wyświetlmy informacje o tym średnia z których komórek jest większa.
Polecenie wykonajmy w 3 etapach:
Etap I – wykorzystajmy komórki pomocnicze F1 i F2 i wyliczmy w nich za pomocą funkcji średnią komórek żółtych i zielonych. Wykorzystując wartości z tych komórek policzmy funkcją JEŻELI w komórce A3, która średnia jest większa.
Etap II – mając za wzór formuły komórek F1, F2, A3 w komórce B3 wykonajmy to samo zadanie zagnieżdżając funkcję bez wykorzystywania komórek pomocniczych F1 i F2.
Etap III – rozwińmy zagnieżdżoną funkcję tak, aby działała prawidłowo również w przypadku gdy średnie są równe.
Definicja
Funkcja zagnieżdżona ta taka funkcja, która jako dowolny swój argument posiada inną funkcję.
Polecenie
W dokumentacji programu znajdź informację ile razy można w Twoim programie zagnieżdżać funkcję w funkcji?
Polecenie
Jeśli za pomocą funkcji JEŻELI chcemy rozpatrzeć N różnych warunków ile funkcji JEŻELI musimy użyć?
Polecenie
Dla 5 osób, które otrzymały z testu następująca ilość punktów:
14, 43, 24,18 i 9 wystaw w nowej kolumnie oceny przy zastosowaniu następującej punktacji:
- bardzo dobry – 50 - 41 pkt,
- dobry 40 - 31,
- dostateczny 30 - 21,
- dopuszczający 20 - 11,
- niedostateczny 10 - 1.
Ile warunków trzeba zbadać? Ile funkcji JEŻELI użyjesz? Czy istotna jest kolejność sprawdzania ich warunków? Przed wykonaniem zadania narysuj schemat działania zagnieżdżonej funkcji JEŻELI.
Podsumowanie lekcji
Z zagnieżdżania funkcji korzystamy gdy:
- chcemy wykonać pewne wyliczenia szybciej bez użycia pośrednich wyliczeń,
- Excel nie dysponuje gotową potrzebną nam funkcją, a zamierzony efekt możemy osiągnąć wykorzystując wspólne działanie innych istniejących funkcji.