To interpret and correctly use the information presented both in the mathematics oriented and general knowledge texts, as well as in the form of diagrams, graphs and tables.
1. To develop English language skills; To develop mathematical, IT, general knowledge and science competences; To develop and master the ability of learning and self‑development.
2. To get to know the formula for the sum of n initial terms of the geometric sequence.
3. To apply the formula of the sum of n initial terms of the geometric sequence.
The lesson begins with a short, individual task competition. The first 3 students who solve the tasks correctly will be rewarded with the best grade (5).
Competition.
Task
Calculate the first five terms of the geometric sequence.
The teacher informs students that the aim of the lesson is to determine the formula for calculating the sum of n initial terms of the geometric sequence (aIndeks dolny nn).
Students watch and analyze SLIDESHOW showing the way of determining the formula for the sum of n initial terms of a geometric sequence. They formulate the appropriate conclusions.
[SLIDESHOW]
Conclusion The sum of the n initial terms of the geometric sequence () with the quotient is described by the formula.
Answer: n = 6.m9b11e89f97c9fa01_1527712094602_0Answer: n = 6.
Task
Calculate the first term of the geometric sequence (aIndeks dolny nn) with the quotient q = 3 if the sum of the six initial terms equals 91.
Answer: aIndeks dolny 11= .
Extra activity
The first segment of the broken line is 80 cm long and each subsequent one is 2 times shorter than the preceding one. How many segments does the broken line consist of, if it is 158.75 cm long?
Suma ośmiu wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) równa się 21675. Wiedząc, że iloraz q jest równy 2, wyznacz wyraz pierwszy aIndeks dolny 11.
Suma wszystkich wyrazów ciągu geometrycznego skończonego (aIndeks dolny nn) jest równa1000. Pierwszym wyrazem tego ciągu jest 25, a iloraz równa się 3. Z ilu wyrazów składa się ten ciąg?
Pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q = √5 jest równy √5 - 1. Ile początkowych wyrazów należy dodać, aby otrzymać 124?
Odp.: n = 6.
m9b11e89f97c9fa01_1528449000663_0
Suma wyrazów ciągu geometrycznego
m9b11e89f97c9fa01_1528449084556_0
Trzeci
m9b11e89f97c9fa01_1528449076687_0
VI. Ciągi. Uczeń:
4) stosuje wzór na n‑ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu,
6) geometrycznego.sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny czy geometryczny.
m9b11e89f97c9fa01_1528449068082_0
45 minut
m9b11e89f97c9fa01_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m9b11e89f97c9fa01_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
3. Wykorzystanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
m9b11e89f97c9fa01_1528450430307_0
Uczeń:
- poznaje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego,
- wykorzystuje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
m9b11e89f97c9fa01_1528449534267_0
1. Konkurs zadaniowy.
2. Analiza sytuacyjna.
m9b11e89f97c9fa01_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m9b11e89f97c9fa01_1528450135461_0
m9b11e89f97c9fa01_1528450127855_0
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym. Pierwszych 3 uczniów, którzy poprawnie rozwiążą zadania, otrzymują piątki.
Zadania konkursowe.
Polecenie
Oblicz pięć początkowych wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny n)n), w którym aIndeks dolny 11= 2, q = 3.
Wyznacz taką dodatnią liczbę x, aby liczby 10, x, 2,5 tworzyły ciąg geometryczny.
Odp.: x = 5.
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Wyjaśnia wątpliwości.
m9b11e89f97c9fa01_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie wyznaczenie wzoru na obliczanie sumy n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn).
Uczniowie samodzielnie analizują SLIDESHOW przedstawiającą sposób wyznaczania wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego. Formułują odpowiedni wniosek.
[SLIDESHOW]
Wniosek
Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego () o ilorazie wyraża się wzorem.
Jeżeli , to .
Uczniowie, korzystając z poznanego wzoru, rozwiązują zadania.
Polecenie
Suma ośmiu wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) równa się 21675. Wiedząc, że iloraz q jest równy 2, wyznacz wyraz pierwszy aIndeks dolny 11.
Odp.: aIndeks dolny 11= 85.
Polecenie
Suma wszystkich wyrazów ciągu geometrycznego skończonego (aIndeks dolny nn) jest równa 1000. Pierwszym wyrazem tego ciągu jest 25, a iloraz równa się 3. Z ilu wyrazów składa się ten ciąg?
Odp.: n = 4.
Polecenie
Pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q = jest równy - 1. Ile początkowych wyrazów należy dodać, aby otrzymać 124?
Odp.: n = 6.
Polecenie
Oblicz pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q = 3, jeśli suma sześciu początkowych wyrazów jest równa 91.
Odp.: aIndeks dolny 11= .
Polecenie dla chętnych
Pierwszy odcinek łamanej ma długość 80 cm a każdy następny jest 2 razy krótszy od poprzedniego. Z ilu odcinków składa się łamana, jeśli ma ona długość 158,75 cm?
Odp.: n = 7.
m9b11e89f97c9fa01_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego () o ilorazie wyraża się wzorem.
Jeżeli , to .
consecutive terms of the sequence1
consecutive terms of the sequence
kolejne wyrazy ciągu geometrycznego
R1bf4V2ZiV5xg1
wymowa w języku angielskim: consecutive terms of the sequence
wymowa w języku angielskim: consecutive terms of the sequence