Scenariusz
Temat
Suma wyrazów ciągu geometrycznego
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VI. Ciągi. Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym,
6) stosuje wzór na n‑ty wyraz i n sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
3. Wykorzystanie wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego,
- wykorzystuje wzór na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego.
Metody kształcenia
1. Konkurs zadaniowy.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie biorą udział w indywidualnym konkursie zadaniowym. Pierwszych 3 uczniów, którzy poprawnie rozwiążą zadania, otrzymują piątki.
Zadania konkursowe.
Polecenie
Oblicz pięć początkowych wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn), w którym aIndeks dolny 11 = 2, q = 3.
Odp.: aIndeks dolny 11= 2, aIndeks dolny 22 = 6, aIndeks dolny 33 = 18, aIndeks dolny 44 = 54, aIndeks dolny 55 = 162.
Polecenie
Wyznacz ciąg geometryczny (aIndeks dolny nn) wiedząc, że aIndeks dolny 99 = 3, aIndeks dolny 44 = - 3.
Odp.: aIndeks dolny 11= 3, q = ( - 1).
Polecenie
Wyznacz taką dodatnią liczbę x, aby liczby 10, x, 2,5 tworzyły ciąg geometryczny.
Odp.: x = 5.
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie wyznaczenie wzoru na obliczanie sumy n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn).
Uczniowie samodzielnie analizują SLIDESHOW przedstawiającą sposób wyznaczania wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego. Formułują odpowiedni wniosek.
[SLIDESHOW]
Wniosek
Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego () o ilorazie wyraża się wzorem.
Jeżeli , to .
Uczniowie, korzystając z poznanego wzoru, rozwiązują zadania.
Polecenie
Suma ośmiu wyrazów ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) równa się 21675. Wiedząc, że iloraz q jest równy 2, wyznacz wyraz pierwszy aIndeks dolny 11.
Odp.: aIndeks dolny 11 = 85.
Polecenie
Suma wszystkich wyrazów ciągu geometrycznego skończonego (aIndeks dolny nn) jest równa 1000. Pierwszym wyrazem tego ciągu jest 25, a iloraz równa się 3. Z ilu wyrazów składa się ten ciąg?
Odp.: n = 4.
Polecenie
Pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q = jest równy - 1. Ile początkowych wyrazów należy dodać, aby otrzymać 124?
Odp.: n = 6.
Polecenie
Oblicz pierwszy wyraz ciągu geometrycznego (aIndeks dolny nn) o ilorazie q = 3, jeśli suma sześciu początkowych wyrazów jest równa 91.
Odp.: aIndeks dolny 11= .
Polecenie dla chętnych
Pierwszy odcinek łamanej ma długość 80 cm a każdy następny jest 2 razy krótszy od poprzedniego. Z ilu odcinków składa się łamana, jeśli ma ona długość 158,75 cm?
Odp.: n = 7.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Suma n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego () o ilorazie wyraża się wzorem.
Jeżeli , to .