3) recognises axially symmetric figures and distinguishes their axes of symmetry; completes the figure to create an axially symmetric figure knowing the axis of symmetryaxis of symmetryaxis of symmetry and a part of given figure.
The teacher informs the students that they will learn to recognise, draw and use the properties of axially symmetric polygons.
They will also revise the formulas for calculating the areaareaarea and the perimeterperimeterperimeter of axially symmetric polygons.
Task
The teachers asks the students the following questions:
What are axially symmetric polygons? Does a parallelogram have an axis of symmetryaxis of symmetryaxis of symmetry? Does a squaresquaresquare have an axis of symmetry?
Calculate the areaareaarea and the perimeterperimeterperimeter of a deltoiddeltoiddeltoid whose sides are equal to 5 cm and 7 cm.
Task
Students work individually using computers. Their task is to observe how to recognise axially symmetric polygons. By moving the apexes of the polygons, they observe what kind of axially symmetric polygons they can obtain.
Having completed the exercise, they present the results of their observations by answering the following questions:
- What kind of axially symmetric polygons they were able to obtain?
- What line can be the axis of symmetric of a polygonpolygonpolygon?
- How many axes of symmetry can a polygonpolygonpolygon have?
The ratio of two sides of a rectangle is 2:5. Calculate the areaareaarea of the rectangle if its perimeterperimeterperimeter equals 42 cmIndeks górny 22.
An extra task
Draw a deltoiddeltoiddeltoid, which is not a rhombusrhombusrhombus, and whose areaareaarea equals 30 cmIndeks górny 22.
Oś symetrii deltoidu jest symetralną drugiej przekątnej. Przekątne deltoidu są prostopadłe. Dwa sąsiednie boki deltoidu są tej samej długości. Kąty między różnymi bokami są równe.
Równoległobok, który ma oś symetrii to .......... . Osiami symetrii rombu są jego .......... . Prostokąt ma .......... osie symetrii. Osiami symetrii prostokąta są .......... . Kwadrat ma .......... osie symetrii. Osiami symetrii kwadratu są .......... . Deltoid ma .......... oś symetrii. Osią symetrii deltoidu jest .......... .
m2a61b03692b51740_1528449000663_0
Wielokąty osiowosymetryczne i ich własności
m2a61b03692b51740_1528449084556_0
drugi
m2a61b03692b51740_1528449076687_0
XV. Symetrie. Uczeń:
3) rozpoznaje figury osiowosymetryczne i wskazuje ich osie symetrii oraz uzupełnia figurę do figury osiowosymetrycznej przy danych: osi symetrii figury i części figury.
m2a61b03692b51740_1528449068082_0
45 minut
m2a61b03692b51740_1528449523725_0
Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie.
m2a61b03692b51740_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie, rysowanie, wykorzystanie własności wielokątów osiowosymetrycznych.
2. Wyznaczanie pola i obwodu wielokąta osiowosymetrycznego.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m2a61b03692b51740_1528450430307_0
1. Rozpoznaje, rysuje i wykorzystuje własności wielokątów osiowosymetrycznych.
2. Wyznacza pole i obwód wielokątów osiowosymetrycznych.
m2a61b03692b51740_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Burza mózgów.
m2a61b03692b51740_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m2a61b03692b51740_1528450135461_0
m2a61b03692b51740_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji nauczą się rozpoznawać, rysować, wykorzystywać własności wielokątów osiowosymetrycznych.
Uczniowie przypomną sobie również wzory na pole i obwód wielokątów osiowosymetrycznych.
Polecenie
Nauczyciel pyta uczniów:
Czym charakteryzują się wielokąty osiowosymetryczne?
Czy równoległobok ma oś symetrii?
Czy kwadrat ma oś symetrii?
m2a61b03692b51740_1528446435040_0
Uczniowie przypominają definicję i własności deltoidu:
Definicja Deltoidem nazywamy czworokąt, którego jedna z przekątnych leży na jego osi symetrii.
[Ilustracja 1]
Własności deltoidu:
Oś symetrii deltoidu jest symetralną drugiej przekątnej. Przekątne deltoidu są prostopadłe. Dwie pary sąsiednich boków deltoidu są tej samej długości. Kąty między różnymi bokami są równe.
Polecenie Oblicz pole i obwód deltoidu, którego boki mają długości 5 cm i 7 cm. Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Uczniowie obserwują, jak rozpoznać czworokąty osiowosymetryczne. Po skończonym ćwiczeniu, przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania: Jakie czworokąty osiowosymetryczne mogliśmy uzyskać? Jaka prosta może być osią symetrii czworokąta? Ile osi symetrii może mieć czworokąt?
Uczniowie zauważają, że osią symetrii czworokąta może być albo jego przekątna, lub prosta przechodząca przez środki przeciwległych boków.
[Geogebra aplet]
Polecenie
Uzupełnij zdania:
Równoległobok, który ma oś symetrii to .......... . Osiami symetrii rombu są jego .......... . Prostokąt ma .......... osie symetrii. Osiami symetrii prostokąta są .......... . Kwadrat ma .......... osie symetrii. Osiami symetrii kwadratu są .......... . Deltoid ma .......... oś symetrii. Osią symetrii deltoidu jest .......... .
Polecenie
Stosunek długości dwóch boków prostokąta wynosi 2:5. Oblicz pole tego prostokąta, jeżeli jego obwód jest równy 42 cmIndeks górny 22.
Polecenie dla chętnych
Narysuj deltoid, który nie jest rombem, którego pole jest równe 30 cmIndeks górny 22.
m2a61b03692b51740_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Deltoidem nazywamy czworokąt, którego jedna z przekątnych leży na jego osi symetrii.
Własności deltoidu
Oś symetrii deltoidu jest symetralną drugiej przekątnej. Przekątne deltoidu są prostopadłe. Dwa sąsiednie boki deltoidu są tej samej długości. Kąty między różnymi bokami są równe.