1. Application of properties of supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles for solving problems, including problems to prove theorems.
2. Application of vertical anglesvertical anglesvertical angles properties for solving problems, including problems in order to prove a theorem.
The teacher informs students that in the lesson they will use the properties of supplementary and vertical anglesvertical anglesvertical angles to solve geometric problems, including problems to prove a theorem.
Students review their knowledge of definition and properties of supplementary and vertical anglesvertical anglesvertical angles.
The supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles are the two angles that have one ray, and the other rays are complementary to the straight line.
The vertical anglesvertical anglesvertical angles are two angles that have a common vertex and the rays of one angle are the corresponding rays of the other angle.
The sum of measures of supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles is equal to 180°.
The measures of vertical angle are equal.
Note: In English, two terms are used, which are similarly translated into Polish. Supplementary anglessupplementary anglesSupplementary angles are adjacent anglesadjacent anglesadjacent angles. Adjacent angles are adjacent (neighbouring) angles, and this term is not used in Polish mathematical terminology. The adjacent corners are angles with one and only one common ray. The sum of supplementary angles is 180°, the sum of measures of supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles is equal to the angle determined by the remaining rays. Thus, the supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles are a special case of adjacent anglesadjacent anglesadjacent angles.
Students work in pairs, using computers, practise the ability to calculate angles measures, using the properties of vertical and supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles.
Task Open the Geogebry applet - Vertical anglesvertical anglesVertical angles and supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles. Do the tasks. Repeat them several times to solve them flawlessly.
[Geogebra applet]
Students work in groups, carrying out geometric proofs using the properties of supplementary and vertical anglesvertical anglesvertical angles.
Task - Group 1 Using only the properties of supplementary anglessupplementary anglessupplementary angles, show that the measures of the vertical anglesvertical anglesvertical angles are equal.
Task - Group 2 Remembering that the triangle angle measure is equal to 180°, show that for the angles shown in the figure, the equality is .
[Illustration 1]
Task - Group 3 Proof that the angles shown in the picture meet the following condition
[Illustration 2]
Task - Group 4 Using the picture below proof that, if thus
[Illustration 3]
The groups present prepared proofs of theorems. The teacher draws students’ attention to the correctness of the proof and the correctness of the proof notation.
An extra task: Prove that the angles shown in the figure meet the condition .
Tip: Extend the section of CD to be intersected with the side AB and mark the point of the intersection as E.
Przeprowadzanie rozumowań, także kilkuetapowych, podawanie argumentów uzasadniających poprawność rozumowania, odróżnianie dowodu od przykładu.
mf00019464cb64ca1_1528449552113_0
1. Zastosowanie własności kątów przyległych do rozwiązywania zadań, także zadań na dowodzenie.
2. Zastosowanie własności kątów wierzchołkowych do rozwiązywania zadań, także zadań na dowodzenie.
mf00019464cb64ca1_1528450430307_0
Uczeń:
- stosuje własności kątów przyległych do rozwiązywania zadań, także zadań na dowodzenie,
- stosuje własności kątów wierzchołkowych do rozwiązywania zadań, także zadań na dowodzenie.
mf00019464cb64ca1_1528449534267_0
1. Dyskusja.
mf00019464cb64ca1_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mf00019464cb64ca1_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wykorzystywać własności kątów przyległych i wierzchołkowych do rozwiązywania zadań geometrycznych, w tym zadań na dowodzenie.
Uczniowie przypominają definicję i własności kątów przyległych i kątów wierzchołkowych.
Kąty przyległe to dwa kąty, które mają jedno ramię wspólne, a pozostałe ramiona dopełniają się do prostej.
Kąty wierzchołkowe to dwa kąty, które mają wspólny wierzchołek i przedłużeniem ramion jednego kąta są odpowiednie ramiona drugiego kąta.
Suma miar kątów przyległych jest równa 180Indeks górny oo.
Miary kątów wierzchołkowych są równe.
Uwaga: W języku angielskim używa się dwóch terminów, które podobnie są tłumaczone na język polski. Supplementary angles to kąty przyległe. Adjacent angles to kąty przylegające (sąsiadujące), którego to terminu nie używa się w polskiej terminologii matematycznej. Kąty przyległe to kąty o wspólnym jednym i tylko jednym ramieniu. Suma kątów przyległych to 180°, suma miar kątów przylegających jest równa mierze kąta wyznaczonego przez pozostałe ramiona. Zatem kąty przyległe (supplementary) to szczególny przypadek kątów przylegających (adjacent).
mf00019464cb64ca1_1528446435040_0
Uczniowie pracują w parach, korzystając z komputerów, doskonalą umiejętność obliczania miar kątów, z wykorzystaniem własności kątów wierzchołkowych i przyległych.
Polecenie Otwórz Aplet geogebry - Kąty wierzchołkowe i kąty przyległe. Wykonaj kolejno ćwiczenia. Powtórz je kilka razy, tak by rozwiązywać je bezbłędnie.
[Geogebra aplet]
Uczniowie pracują w grupach, przeprowadzając dowody geometryczne wykorzystujące własności kątów przyległych i wierzchołkowych.
Polecenie - Grupa 1 Korzystając jedynie z własności kątów przyległych wykaż, że miary kątów wierzchołkowych są równe.
Polecenie - Grupa 2 Pamiętając, że miara kątów trójkąta jest równa 180Indeks górny oo, wykaż, że dla kątów przedstawionych na rysunku, zachodzi równość .
[Ilustracja 1]
Polecenie - Grupa 3 Wykaż, że kąty przedstawione na rysunku spełniają warunek
[Ilustracja 2]
Polecenie - Grupa 4 Korzystając z rysunku wykaż, że jeśli to
[Ilustracja 3]
Grupy prezentują przygotowane dowody twierdzeń. Nauczyciel zwraca uwagę na poprawność dowodu i poprawność zapisu dowodu.
Polecenie dla chętnych: Udowodnij, że kąty przedstawione na rysunku spełniają warunek .
Wskazówka: Przedłuż odcinek CD do przecięcia z bokiem AB i oznacz punkt przecięcia jako E.
[Ilustracja 4]
mf00019464cb64ca1_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie podsumowują zajęcia, formułując najważniejsze informacje do zapamiętania.
- Suma miar kątów przyległych jest równa 180Indeks górny oo.