1. Applies definitions of functions: sine, cosine, tangent and cotangent for angles from 0° to 180°, especially identifies values of trigonometric functions for angles 30°, 45°, 60°;
2. Finds approximate values of trigonometric functions using tables or the calculator;
3. Finds the approximate value of an angle if the value of the trigonometric function is given;
6. Calculates angles of triangles and lengths of its sides while having appropriate data given (solves triangles).
1. Reading approximate values of trigonometric functions (using tables of the calculator) and approximate values of angles (based on given values of trigonometric functions).
2. Calculating angles and sides of triangles while having appropriate data given (“solving triangles”).
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- reads approximate values of trigonometric functions (using tables of the calculator) and approximate values of angles (based on given values of trigonometric functions),
- calculates angles and sides of triangles while having appropriate data given (“solving triangles”).
Students revise definitions of function: sine, cosine, tangent and cotangent for a right‑angled triangle and rules of reading values of trigonometric functions from mathematical tables.
Students work individually, using computers. They open the slideshow and observe how we can calculate values of trigonometric functions of acute angles in right‑angled triangles 90°, 45°, 45° and 90°,60°, 30°.
[Slideshow]
After having completed the exercise, students fill in the table:
[Table 1]
Students use obtained information in exercises, using the JIGSAW method.
The teacher divides students into 3 persons groups. Each member of the group gets different task from the tasks below. After solving the tasks, students gather in groups that were doing the same task. They discuss the solutions and clarify any doubts. Then, they return to the initial groups and present the solutions to other members.
Task 1
Calculate: a) b) md74a1cc86b510e61_1527752263647_0Calculate: a) b)
Task 2
Identify acute angles α and β in right‑angled triangles ABC knowing that:
a) the length of the hypotenusehypotenusehypotenuse is 2 and the cathetuscathetuscathetus opposite to the angle β is equal to ;
b) the cathetus opposite to the angle α is equal to , the cathetus opposite to the angle β is equal to .
W trójkącie równoramiennym KLM, cm, a Oblicz długości wszystkich wysokości tego trójkąta.
md74a1cc86b510e61_1528449000663_0
Funkcje trygonometryczne w trójkącie prostokątnym – rozwiązywanie zadań
md74a1cc86b510e61_1528449084556_0
Trzeci
md74a1cc86b510e61_1528449076687_0
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1. Wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
2. Znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3. Znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
6. Oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
md74a1cc86b510e61_1528449068082_0
45 minut
md74a1cc86b510e61_1528449523725_0
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.
md74a1cc86b510e61_1528449552113_0
1. Odczytywanie - przy pomocy tablic lub kalkulatora - przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych oraz przybliżonych wartości miar kąta (na podstawie danej wartości funkcji trygonometrycznej).
2. Obliczanie kątów trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych („rozwiązywanie trójkątów”).
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md74a1cc86b510e61_1528450430307_0
Uczeń:
- znajduje - korzystając z tablic lub kalkulatora - przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych oraz przybliżoną wartość miary kąta (jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej),
- oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych („rozwiązuje trójkąty”).
md74a1cc86b510e61_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
md74a1cc86b510e61_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
md74a1cc86b510e61_1528450135461_0
md74a1cc86b510e61_1528450127855_0
Uczniowie przypominają definicje funkcji: sinus, cosinus, tangens i cotangens w trójkącie prostokątnym oraz zasady odczytywania wartości funkcji trygonometrycznych z tablic matematycznych.
md74a1cc86b510e61_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób w trójkątach prostokątnych 90°,45°, 45° oraz 90°,60°, 30° obliczyć wartości funkcji trygonometrycznych kątów ostrych.
[Slideshow]
Po zakończonym ćwiczeniu uczniowie uzupełniają tabelkę:
[Tabela 1]
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW, wykorzystując poznane informacje w zadaniach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania z podanych poniżej.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Oblicz.
a)
b)
Polecenie 2
Wyznacz kąty ostre α i β w trójkątach prostokątnych ABC wiedząc, że:
a) długość przeciwprostokątnej wynosi 2, a przyprostokątna przeciwległa do kąta β ma długość ;
b) przyprostokątna przeciwległa do kąta α ma długość , a przyprostokątna przeciwległa do kąta β ma długość .
Polecenie 3
W trójkącie równoramiennym KLM, cm, a Oblicz długości wszystkich wysokości tego trójkąta.
Polecenie dla chętnych:
Dwa najdłuższe boki trójkąta prostokątnego mają długości i . Wyznacz miary kątów ostrych tego trójkąta.
md74a1cc86b510e61_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.