Scenariusz
Temat
Funkcje trygonometryczne w trójkącie prostokątnym – rozwiązywanie zadań
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1. Wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
2. Znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
3. Znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
6. Oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Dobieranie i tworzenie modeli matematycznych przy rozwiązywaniu problemów praktycznych
i teoretycznych.
Cele szczegółowe
1. Odczytywanie - przy pomocy tablic lub kalkulatora - przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych oraz przybliżonych wartości miar kąta (na podstawie danej wartości funkcji trygonometrycznej).
2. Obliczanie kątów trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych („rozwiązywanie trójkątów”).
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
Efekty uczenia
Uczeń:
- znajduje - korzystając z tablic lub kalkulatora - przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych oraz przybliżoną wartość miary kąta (jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej),
- oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych („rozwiązuje trójkąty”).
Metody kształcenia
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Uczniowie przypominają definicje funkcji: sinus, cosinus, tangens i cotangens w trójkącie prostokątnym oraz zasady odczytywania wartości funkcji trygonometrycznych z tablic matematycznych.
Realizacja lekcji
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów.
Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób w trójkątach prostokątnych 90°,45°, 45° oraz 90°,60°, 30° obliczyć wartości funkcji trygonometrycznych kątów ostrych.
[Slideshow]
Po zakończonym ćwiczeniu uczniowie uzupełniają tabelkę:
[Tabela 1]
Uczniowie pracują metodą układanki JIGSAW, wykorzystując poznane informacje w zadaniach.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie
do rozwiązania z podanych poniżej.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1
Oblicz.
a)
b)
Polecenie 2
Wyznacz kąty ostre α i β w trójkątach prostokątnych ABC wiedząc, że:
a) długość przeciwprostokątnej wynosi 2, a przyprostokątna przeciwległa do kąta β ma długość ;
b) przyprostokątna przeciwległa do kąta α ma długość , a przyprostokątna przeciwległa do kąta β ma długość .
Polecenie 3
W trójkącie równoramiennym KLM, cm , a Oblicz długości wszystkich wysokości tego trójkąta.
Polecenie dla chętnych:
Dwa najdłuższe boki trójkąta prostokątnego mają długości i . Wyznacz miary kątów ostrych tego trójkąta.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wiadomości do zapamiętania.
α | 30° | 45° | 60° |
sin α | |||
cos α | |||
tg α | 1 | ||
ctg α | 1 |